Barge movement

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Barge movement

Inlägg av theWatchman »

Jag har faktiskt inte alls hängt med i tråden, bara läst dom sista posterna men jag trodde det var skälvklart att det var så att man verkligen var tvungen att förflytta sig ett visst antal tum för att få cover. Men sen kan man naturligtvis åka fram och tillbaka men då ger det inte cover bara alla andra saker som är kopplade till hastigheten man åkt i. Att kunna stå på stället o ha åkt flat out är verkligen inte ok.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Life is like a cilkel - a ling is like a cilkel, IT GOES ON FOREVER, a ling is not a tliangel it has colnels. Love is like a cilkel.
Senast redigerad av 1 Papa D, redigerad totalt 15 gånger.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Papa D skrev:Love is like a chicken.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Nu när jag läst igenom posterna lite mer noggrant inser jag att det är läge att backa lite. Det känns dumt att ändra på en ganska signifikant och väl invand regel nu när vi snart skall få en ny edition. Det är ju faktiskt bara CCB:n som ställer till det.

Jag ångar mig därför och tycker att Jochens förslag duger som lösning på det här problemet. I praktiken, -se till att landa mer än 12" från startpositionen. Det har faktiskt inte så stor betydelse.

Peace,
Gonka
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jocke Rapp
Site Admin

Barge movement

Inlägg av Jocke Rapp »

Okej, så vad gäller för icke-skimmers?
Jag har en bil som är shaken, får jag köra fram och tillbaks på stället för att träffas på 6+ i CC? Vad händer om jag kör 12" runt ett hörn och inte kommer längre än 6" från starten, fågelvägen?

Jochen

Inlägg av Jochen »

Du mäter från A till B men efter vägen du åkte.
Skimmer mäter fågelvägen.

Så Nej på att åka runt på platsen för bonus och Ja för att åka runt hörnet.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Lunkan

Inlägg av Lunkan »

Jochen skrev:Du mäter från A till B men efter vägen du åkte.
Skimmer mäter fågelvägen.

Så Nej på att åka runt på platsen för bonus och Ja för att åka runt hörnet.

Det är inte helt omöjligt att faktiskt bara köra enligt boken också och se det som att man faktiskt inte kan göra hur snäva svängar som helst.. alltså du kan inte åka 12 och stanna inom 6 från startpunkten. Känns helt rimligt i min värld efter att ha läst hela tråden och funderat.

Förutom att det är RAW så är det även rätt logiskt att man inte svänger hur snävt som helst i hur höga hastigheter som helst. Även om man nu ändå kan göra riktiga mästarmanövrar bakom ratten i andra fall. t.e.x sicksackåkning osv. Men ändå. Ju färre undantag från reglerna desto bättre.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det står väldigt tydligt i reglerna att du kan kombinera att åka framåt och bakåt hur mycket du vill.

s.57 Vehicles and movement

"Vehicles can turn any numer of times on the move ... This means that a vehicle may combine foward and reverse movement in the same turn..."
Alexander Merinen

Jochen

Inlägg av Jochen »

Ja, det är la skönt.. Vore sjukt svårt att ta sig ur sin egen castledeploy annars.

Men om det ska vara kalas-RAW så hjälper det att se det såhär..
Se det som movement "bubblor".

Combat speed har 6" bubbla som du får göra vad f-n du vill i så länge man håller sig till just Combat speed,dvs 0-6".

Cruising speed har sin 6" - 12" bubbla/ring att hålla sig i, så man måste sluta utanför 6" bubblan i cruising speed.

Flat out har då såklart 12-18(24)" bubblan/ringen som gör att man håller sig utanför 12" bubblan och får göra vad man vill så länge man slutar utanför den.

Det innebär att man borde markera startpositionen för att kunna mäta slutpos rätt om man vill manövrera runt snävt. Det var lite därför jag kom med kompromissförslaget för att inte slowa ner spelet.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Skriv svar