Allt började egentligen med att Knight Models släppte Batman: Minature game och en hel del snygga figurer, då främst Jokern med bihang

Modellerna är balla, men inte särskilt 40k och dessutom i fel skala, så jag började tänka i andra banor, började läsa lite Batmanserier med Jokern som huvudskurk "A Killing Joke", "Batman Arkham City - End Game" m.fl. Kollade på The Dark Knight och fick ytterligare inspiration från Jokerns henchmens i första scenen.

Så hur skulle jag få in de här i 40k? Jag började tänka på olika arméer som skulle passa och kom fram till att en ren scout armé med SM codexen hade varit ballt, där scouter med shotguns hade varit ondskefulla jävla clowner. Fanns bara ett problem, alla HQ val i SM codexen har minst powerarmour. Jag ville ju ha Jokern som HQ. Så jag började tänka om... och kom fram till att spela Jokern som en Archon med Shadowfield hade funkat perfekt. Dock var jag rädd att tappa den mörka stilen och hamna i en harlequinarmé vilket jag inte riktigt ville. Jag ville ändå ha kvar känslan från serierna, Jokern ska vara en jävla psykopat, med ett gäng jävligt ostabila killar runt sig.
Så jag började fundera på hur jag skulle gå tillväga figurmässigt, jag visste från början att jag inte ville utgå från någon alvmodell utan något mer kaotiskt som liknande killarna från Batman Arkham City datorspelet:

Så jag valde att utgå från Chaos kultister med splinter rifles som Kabalite Warriors, Land speeder storms som Venoms och Land Speeder Vengenance som Raider/Ravagers. Än så länge har jag inte kommit så långt, men jag bjuder likt Asplund på en teaserbild.

Clownnäsor åt folket.