Jag anser att det är upp till varje arrangör att avgöra på vilket sätt de vill ha sin turnering, dock tror jag att eftersom man de senaste åren i princip aldrig har spelat komp/restriktionsfritt i sverige så har vi i sverige väldigt sällan metaspelat då kompmallar inte ger utrymme för metaspelande istället har man kompoptat dvs få så hårda arméer som möjligt genom mallen. Dvs man har alltid eftersträvat att göra en så grisig armé som turneringen tillåter, så om man överför samma tänk på en kompfri turnering kommer alla komma med tzeentch demoner, necronfliers, wraithwing, psychic choir nids som förtillfället rankas som de hårdare arméerna men faktum kvarstår att det finns en hel del arméer som dessa arméer har stora problem med dock har dessa i i sin tur problem med andra arméer men de fungerar som counters tillde andra arméerna som rankas som de bästa. I sverige är det väldigt lite metaspelande vilket gör turneringscenen väldigt ovarierad när man släpper den fri. Dock så kommer folk börja metaspela när man inser att mirrormatches sällan är kul eller ger en särkilt bra odds i matchen utan beror ännu mer på tur. Nu anser jag att man fokuserar mest på sin motståndare och inte har kan jag bygga sin egen lista för att hantera så mycket som möjligt, istället klagar man på motståndarens lista och kallar den ostig...L3go skrev:följdfråga då till dig kombat, men först vill jag understryka att detta INTE är avsett som trollning eller personangrepp, utan detta är en fråga ställd av ren och skär nyfikenhet:
förstår jag dig rätt om jag antar att du med dina hänvisningar till den internationella turneringsscenen, (som du menar är mer präglad av kompfrihet, let's agree to disagree on that part) menar att detta är något eftersträvansvärt även i Sverige?
anser du alltså vidare att fler turneringar bör vara kompfria? rent av alla?
I grund o botten gillar jag inte alls komp då den ofta ger spelet mer restriktivt och tar bort mer valmöjligheter än öppnar, komp är sällan också balanserat och riktar spelet mot ett sätt spela spelet på. Komp tar bort verktygen som krävs för att kunna metaspela ordentligt. Detta gäller främst mallkomp. Subkomp är i princip helt random, vad en komp bedömmareanser vara bra kan jag anse vara skräp och vice versa beroende på erfarenheter och spelsätt.
Jag tror man kan "kompa" spelet mycket effektivare med missions och turneringsupplägg. Då man gör det mindre viktigt att massakrera sin motståndare och gör spelet mer fluktuerande, då kan listan ha mindre betydelse och skicklighet/tur mer betydelse.
Hoppas du kan följa mina tankegångar