Terminators goes smashysmashy pt. 2
En rolig detalj i åttonde är att teleport homers numera är one use i själva matchen. Jättekul sätt att studsa hem terminators till den egna deployment zonen. Så här placerade jag mina - snyggt och prydligt med närhet till objektiven.
Dock helt oanvändbara i detta slag. Fiender inom 9" gör att de försvinner så de fick inte vara kvar speciellt länge.
När det gäller tacticalkorten för min del så gav de inte mycket - jag fokuserade enbart på min game plan - döda Bjorn!
Naz87 travar mot land raidern och thunderwolfen flyttar på sig från flygaren.
I skogen står två heavy weapons kvar.
Flygaren åker fram, lastar ur småvargar och ställer sig i skottläge till precis allt - men framförallt min Stormraven...
4 multimeltaskott och raketer spränger min Stormraven åt skogen! Och mina shredhammernators och warlordlibrarian hoppar ur det brinnande vraket. En thunderwolf stormar in i dem för att låsa upp dem och förhoppningsvis skala bort några terminators.
Heavy weapons teamet i skogen skjuter bort en sådär fyra wounds på landraidern.
Thunderwolfen slår några slag i luften och blir sedan totalt sönderslaktad! Varpå terminators konsoliderar mot dreadnoughtsen och Bjorn...
Edit: min plan var att ställa land raidern precis lagom nära så att dreadnoughtsen ändå har en liten chans att chargea. Så det blir värt att gå mot den men sannolikt en misslyckad charge. Vilket blev fallet - de missar chargen! Land raidern överlever och det är min tur!
I min runda marscherar terminators fram mot Bjorn och ställer sig 1" ifrån. Librarian springer framåt för att kunna ställa sig inom 6" från alla dreadnoughts...
...och lägger null zone för att ignorera alla invul saves från deras sköldar. Landraidern glider fram och skjuter sina flamers med S6 AP-1 D2! Nasty och decimerar den flankande dreadnoughten även om jag inte lyckas sänka den helt trots 12 assault cannonskott.
Däremot stormar mina terminators nu ut ur landraidern och lyckas chargea in i dreadnoughten.
Chaplainen ger reroll to hit i närstrid och librarian har lagt null zone och "slå först".
Så nu har jag totalt 11 hammarslag med D3 & reroll to hit och 16 lightning claws som visserligen woundar på femmor men rerollar på både to hit och wound!
Bjorn dör! Och hans ena vapendragare! Segern är total! Tjoho!
Den sista dreadnoughten överlever och chargear in och dödar min warlord. Det innebär tyvärr ingen mer null zone. Så nu får han sin 3+ invul save och de står i klunga och utbyter slag innan terminators till ist nöter ner honom.
Min barebone terminatorenhet deepar ner och skjuter loss på vargarna vid objektiv fem. Tyvärr misslyckas de med att döda alla och missar även chargen, vilket hade gett mig både kill points och ett tacticalkort med objektiv fem.
Mina shredhammernators och chaplain har efter den brutala smaskningen av dreadnoughtsen inte mycket att hämta. De lunkar runt och blir sönderskjutna av laserdreaden och flygaren.
Runt 800 poäng lufslufs. Men de var det värt
Sen har jag tyvärr inte mycket fler bilder tagna. Jag tror adrenalinet & pulsen tog ut sin rätt. Allt fokus på Bjorn!
Assassins ställde till med en del roligheter utanför bild - bland annat tog Callidus ut devastators i skogen och Culexus rensade ett objektiv från vargar på denna flanken...
Eversor chargade in i skogen på andra sidan slagfältet och slaktade en assaultenhet och tog ett objektiv. Tyvärr dog han av laserskott när han försökte sig på att springa bort till andra sidan slagfältet och ge sig på dreadnoughten med laserskott.
Fler vargar stormar in i barebone terminators vid Aquila stronghold och de faller stolt i försvar av det antika fortet.
På min flank händer lite smågröt och en del poäng plockas både här och där, sen är spelet slut!
Vi räknar ihop poängen och lyckas med konststycket att spela oavgjort. Kan ha landat på 20-20!
Att ödet gav mig Naz87 som motståndare och på mitt bräde jag slitit så hårt för. Och att vi lyckas spela oavgjort? Jag var tvungen att dubbelkolla så det inte var avsiktligt vid lottningen men icke så. Utan att bli alltför filosofisk så är det ett ögonblick som ger en känsla av något mer än bara slumpen. Kanske lika bra att tillbe tärningsgudarna, bara för säkerhets skull?
Detta var en riktigt episk match och det är denna typ av matcher som gör 40k så otroligt värt att spela. Några delar grudge, hårt slit i hårbotten vid listmakandet, ödet gör sitt till för att ge bra matchning och sedan en otroligt spännande match hela vägen i mål, där man håller andan vid vissa tärningsslag.
Att få se ens armé komma till liv, realisera sin taktik och slåss till sista blodsdroppen är lika fantastiskt som svårförklarlig för den oinitierade.
Med ett fåraktigt leende på mina läppar går vi båda på lunch.