Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev:snajsigt som vanligt, captain. :)
var det medvetet att ha ruinen i samma färg som Blood Angels? ;)
Tack!
Medvetet.. mjo.. mer lättja då jag har 7 nyanser av rött i målarlådan tack vare mina BA. :D
Sen ville jag ha något annat än det ständiga grå som de flesta ruiner har som färg.
Denkan skrev:Om nom nom!
Snyggt jobbat!
Tack! :D
lonestar skrev:Det börjar bra, lite flock/gräs runt växterna för att få fram lite undervegetation. Det bruna grästussarna känns kanske lite fel i en djungel?
Tack! Och tack för tips och inspiration!
Ah du har ett vasst öga Maestro! De bruna tussarna är fel, men ändå rätt i min berättelse, mer om det längre ner.

Projekt: Spelbräde

Min terräng är tänkt att utspela sig under en Tyranidinvasion. Det finns så mycket skönt fluff kring detta som jag tycker får helt för lite uppmärksamhet och jag vill försöka förmedla berättelsen om vad som händer genom mina terrängbitar.

"So thorough is the seeding of microscopic alien spores across the planet that even the native flora is perverted and eventually consumed by the invasion. Its growth is accelerated tenfold, the better for the invaders to harvest its biomass when the slaughter of the planets defenders is complete"
- Codex: Tyranids, 4th edition

"He turned his vehicle to meet the onrush. It was a slow business, because the torrential rain had turned the dry, stony fields to mud and tangels of vegetation were growing up out of it even as he watched. In the space of fifteen minutes a dry, arid upland had turned into a mossy, fern-filled swamp. Another hour, and it would be a thick impenetrable jungle of creepers and moulds, spilling outwards and consuming the dry land.

Grizmund didn't have and hour, and would never see that floral conquest"

- The Fall of Malvolion, Dan Abnett

Sånt fluff gillar jag.. :wub:
Så: Växter som spränger fram ur snustorra landskap och förvandlar naturen till något helt annat:

Bild

Bild

Bild

Vidare så ville jag ha något som såg äckligt ut, och jag har alltid gillat det här stycket:

"Furthermore, unlike most other Tyranid bioforms, Hormagaunts are able to reproduce independently, and lay hundreds of eggs just below the surface of a planet before their short, hyperactive lifespan is over. No sooner has one wave of the creatures been exterminated than a fresh swarm has hatched and grown to maturity, ready to ravage the planet in the previous generations stead."

- Codex: Tyranids, 5th edition

Att skulptera en massa små Hormagaunts gav jag mig inte på, men inget säger att det är så de ser ut heller.
Om en enda Hormagaunt lägger 100-tals ägg kan de inte gärna vara mycket att ha när de kläcks.
På mitt bräde kläcks de som små larver, äter sig feta på övervuxen natur och varandra, och blir sedan puppor och där de snabbt förvandlas till Hormagaunts.

Bild

Bild

Bild
Iiiiiip

Bild

Lokala djuraffären hade inga frystorkade larver, så jag köpte levande, la dem i frysen, limmade dem på plats och har sedan öst på lim och varnish som jag hoppas blivit lufttät och på så sätt förhindrar att de ruttnar.
Vi får se. Ruttnar de så har jag lärt mig det och får jag specialbeställa frystorkade till nästa gång, det skulle gå att ordna men jag orkade inte vänta på att de skulle få hem det. :D
Senast redigerad av 1 Kaptenen, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Det där med larverna ska bli riktigt intressant att följa, vilken jävla grej!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Boggalogg skrev:Det där med larverna ska bli riktigt intressant att följa, vilken jävla grej!
Ännu har de inte ruttnat, de ser ut att klara sig fint! :D

Jag är nöjd med testbiten, så nu blir det större grejer!
Jag vill kunna ha några rejäla LOS-blockers på brädet, som kan gömma stora enheter, tanks och monster och tvinga fram mer förflyttningar av arméerna.

Jag har lite designidéer för en spiraltrappa, som kommer att dominera hörnan som finns kvar av byggnaden.

Skiss:

Bild

Very WIP:

Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Terrängbit 2 - Biblioteket

Tanken är att det ska bli ett raserat bibliotek av den här terrängbiten, som ser ut ungefär som den skiss jag gjorde.
Inspiration har jag fått från bilder likt den här:

Bild

Riktigt lika många böcker tror jag inte att jag gör, men som inredning vill jag ha gamla bokhyllor och utspridda böcker.
Jag tänker mig plattor på golven, troligen en rostfri trappa och en enklare form av gotiska fönster på några ställen.
Biblioteket är mer tänkt som en rejäl LOS-blocker än ett hus fullt av fönster som det ändå går att se genom.

WIP

Bild
Trappan börjar ta form

Bild
Våningsplanen, jag tror jag ska ha det ganska högt i tak på varje plan

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tacksamt att flytta figgar när det är högre mellan våningarna :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Mycket spännande att följa. Lite större LOS blockers är alltid välkommet. Redan en Rhino kan vara svår att gömma på många spelplaner.

Vet en spelare för flera år sedan som gjorde Rough riders med hjälp av Sjöhästar (riktiga) som han konverterade med ryttare och allt. Han sa att det tog sju lager varnish för att få bort fisklukten. Sant eller inte vet jag inte men det var verkligen orginella modeller. Jag tror man kan konservera larver med lim + lack. Återstår att se.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Torkade zofobaslarver brukar inte lukta och eftersom de är torkade skulle jag tro att de kommer hålla sig bra. Fogskum skuret isär med karlssons klister är säkert ett perfekt äggkluster ocksä.

Kanske lite gargoyles på terrängen också, du använde ju inte klustren på sherridan va?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev:Tacksamt att flytta figgar när det är högre mellan våningarna :)
Absolut!
Och tacksamt också att få plats med sådant som inte är i spacemarine-storlek! :D
RUNE skrev:Redan en Rhino kan vara svår att gömma på många spelplaner.
Vilket ju är väldigt tråkigt. In the far future there is only pyttesmå hus?
Jag tror terrängtänket överlag fastnat i den skala som spelet var i förr, när en dreadnought var det största som fanns.
Större och större fordon och monster, Imperial Knights, Garganturan Creatures, Titaner - även terrängen måste växa om det inte ska bli ett spel där den som får skjuta först vinner.
Jag tycker det är kul när movement blir ett taktiskt spel i sig, och när det krävs för att spelplanen säger det.

Och Sjöhästarna, jag vet vilka du menar, skön idé! :D
katzenjammer skrev:Torkade zofobaslarver brukar inte lukta och eftersom de är torkade skulle jag tro att de kommer hålla sig bra. Fogskum skuret isär med karlssons klister är säkert ett perfekt äggkluster också.
Kanske lite gargoyles på terrängen också, du använde ju inte klustren på sherridan va?
Men mina larver var inte torkade, de sprattlade när jag köpte dem!
Sant, har klustren över, får se om jag använder dem till att dekorera när jag väl kommer dit i bygget!

Lite mer fixat ikväll, det blev rejäl takhöjd, sen ska där in bokhyllor som går från golv till tak!

WIP

Bild

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Snyggt!

Smart att använda "baksidan" av masoniten för att få lite struktur på trappstegen.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Naz87 skrev:Snyggt!

Smart att använda "baksidan" av masoniten för att få lite struktur på trappstegen.
Tack! :D
Imponerande att du såg det redan nu!
Det var inte planerat, men när jag hade sågat till trappstegen och skulle börja bygga trappa av dem så såg jag av en slump att baksidan påminde om mönstrad golvplåt!
Jag hoppas den lilla strukturen kommer räcka för att ge en snygg effekt.

Skriv svar