Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Gonka Koff

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

Nefrums skrev:
Gonka Koff skrev:Skimmers måste nog slå två slag - ett för att starta och ett för att landa.
Man behöver aldrig slå mer än ett test per movment..
Visst fan, jag snurrade till det där litet, ursäkta.

Men angående Thunderfire Cannon vs Night Spinner så är alltså spinnern bättre mot infanteri, men exakt samma mot fordon och bikers. Jag undrar väl då litet om det verkligen är så superläskigt att slå dangerous terrain för infanterister. Var sjätte tar en wound, visst. Men det påverkar inte multiwoundmodeller nämnvärt, invo saves skyddar ju också (bara var 18:e dunderminator eller zoantrope tar ett wound osv).

För hordarméer borde det väl inte vara så fantastiskt läskigt att bli av med var 6:e modell - det kan säkert i många fall vara BRA att plocka bort en och annan boy precis innan fienden skall till att charga.

De dyra och viktiga modeller som inte sitter i fordon men som ändå vill promenera omkring har i de allra flesta fallen mer än ett wound eller bra invo-save, och påverkas därför inte så värst av dangerous test.

Eller missar jag nåt: vad är det för enheter som drabbas värst av det här?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

HAHA hordarme :D
Du vet att du ska slå specifikt för varje modell och att du inte ska plocka bort dom längst bak eller dom som står dåligt.

*vänta jag ska bara slå för mina tre 3trettio mobar boys här, *peka på en gubbe, rulla en tärning* osv :)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Den måste ha minst -12. Den är mycket bättre än prisman. Att döda en sjättedel av en enhet bara genom att nudda den med plattan är helt sjukt. Dessutom saktas enheten ner. Och 1/6 att immobilisera en land raider är inte så dåligt det heller. Det är bra mycket bättre chans än de flesta anti-tank-vapen har.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag fattar fortfarande inte varför den ska ge så jäkla mycket straff för att den ger dangerous test på infanteri.

Skjuter man mot seer jetbikes, mongonobs, Storm shield Terminators, thunderwolf cavalry, devastators, lootas, zoantropes, obliterators, dark reapers, tyranid warriors, heavy weapon squads, death koptas, attack bikes etc etc händer typ ingenting alls på grund av dangeroustestet.

Träffar man två 10-manna tacticals dör totalt ca 3 stycken.

Om man har ett riktigt guldläge, och lyckas träffa två 30-manna boysenheter - så dör ungefär 10 orker av dangerous test ... hurra!? :?

Sen måste man tänka på att, trots att den är twin-linked, så skattrar den utan BS, så den träffar bara drygt hälften av skotten.

Det farligaste med den är, enligt mig, att den ger diff för fordon. Men det gör ju också Thunderfirekanonen - och den kompas ju helt okej, och anses inte vara speciellt bruten?

Kan ingen ge ett bra exempel på vad som är brutet med Spinnern & Dangerous test? Namnge en enhetstyp eller nåt som drabbas så hårt att motståndaren får magknip. Vad har jag missat?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Gonka Koff skrev:Jag fattar fortfarande inte varför den ska ge så jäkla mycket straff för att den ger dangerous test på infanteri.

Skjuter man mot seer jetbikes, mongonobs, Storm shield Terminators, thunderwolf cavalry, devastators, lootas, zoantropes, obliterators, dark reapers, tyranid warriors, heavy weapon squads, death koptas, attack bikes etc etc händer typ ingenting alls på grund av dangeroustestet.

Träffar man två 10-manna tacticals dör totalt ca 3 stycken.

Om man har ett riktigt guldläge, och lyckas träffa två 30-manna boysenheter - så dör ungefär 10 orker av dangerous test ... hurra!? :?

Sen måste man tänka på att, trots att den är twin-linked, så skattrar den utan BS, så den träffar bara drygt hälften av skotten.

Det farligaste med den är, enligt mig, att den ger diff för fordon. Men det gör ju också Thunderfirekanonen - och den kompas ju helt okej, och anses inte vara speciellt bruten?

Kan ingen ge ett bra exempel på vad som är brutet med Spinnern & Dangerous test? Namnge en enhetstyp eller nåt som drabbas så hårt att motståndaren får magknip. Vad har jag missat?
Tummen upp för din post!

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Kombinationen snabb armé och möjligheten att slöa ner fiende trupper på väg till objektiven/dig?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

[quote="...Att döda en sjättedel av en enhet bara genom att nudda den med plattan är helt sjukt. Dessutom saktas enheten ner. [/quote]

Så en annan platta som träffar och dödar mer än 1,5 SM per enhet är ockås helt sjuk? Den saktar inte ner enheter mer än en thunderfire.

[quote="...Och 1/6 att immobilisera en land raider är inte så dåligt det heller. Det är bra mycket bättre chans än de flesta anti-tank-vapen har.[/quote]

Då antar du alltså att den träffar automatiskt?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Gonka Koff skrev:Sen måste man tänka på att, trots att den är twin-linked, så skattrar den utan BS, så den träffar bara drygt hälften av skotten.
Nej så är det inte i 5th... :P LoS = dra av bs.. även för barrage vapen..

Och den är inte ett supperbra döda allt vapen, den är bara mycket bättre än alla andra vapen..

Ett vapen som auto dödar ett par marines i vaje enhet det träffar eller 10+ orcker med ett skott,
får väll ändå räknas om ett bra vapen.. Det är inte så många andra vapen som klarar det..

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

-12 tycker jag nog är att ta i lite. En fältad prisma/falk lägger sig på -11. Jag håller med om att spinnern är giftigare än prisman, den har en riktigt grisig eftersläng i och med diff/dangerous. Den är inte i lika stort behov av fält som falk eftersom den är bättre på att hålla sig ur vägen. Tycker att den borde ligga strax under en fältad prisma/falk i komp-. Då den inte är i närheten lika bra på att scora/contesta.
Människomat, till exempel spannmål.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Nefrums skrev:
Gonka Koff skrev:Sen måste man tänka på att, trots att den är twin-linked, så skattrar den utan BS, så den träffar bara drygt hälften av skotten.
Nej så är det inte i 5th... :P LoS = dra av bs.. även för barrage vapen..

Och den är inte ett supperbra döda allt vapen, den är bara mycket bättre än alla andra vapen..

Ett vapen som auto dödar ett par marines i vaje enhet det träffar eller 10+ orcker med ett skott,
får väll ändå räknas om ett bra vapen.. Det är inte så många andra vapen som klarar det..
Om man har LoS ja.

Dom flesta tunga IG-tanks dödar ett par marines när de skjuter på dom, så det är väl dom vi ska jämföra med.

När jag spelar mina marines så sitter allt i bilar utom attackbikes och stillastående combatsquads.Då får motståndaren väldigt gärna ha en nightspinner om alternativet är en fire prism. Med lite dozerblades kan man dessutom skratta åt nightspinnern.

Skriv svar