VI

Har du hört det senaste från GW?
Fenris

Re: VI

Inlägg av Fenris »

@rasmus, vore det inte mysigare med commander farsight och 7 krisdräkter med 2 drönare var, sen fortune på det? ;)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Vad sägs om 10 Storm shield terminators med fortune annars?

Just fortune kan väl bli en rätt populär förmåga att alliera in, alternativt riktiga tar pits som allieras in till Eldar.

(Inte för jag vet vilka som kan alliera med vilka.)

Kul grepp rent fluffmässigt med allies tycker jag, öppnar upp 40k-världen i mitt tycke.

daskad

Inlägg av daskad »

Vet inte om Space Marines och Eldar är friendly allies. Kan vara så att de inte kan benefita från varandras spells om jag inte förstod det hela fel?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Eldar har "bara" DE och Tau som de kan kasta spells på.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Tänkte säga att Tau är de enda Battle brothers Eldar har, sedan såg jag att de även är Battle brothers med Dark Eldar..

..Kan någon fluffkunnig förklara hur detta är möjligt för mig? Har alltid trott att de bara är snäppet under SM och CSM i hat mot varandra, men nu får jag väl omvärdera detta :S
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Är inte fortune wordad så att den bara fungerar på "Eldar" units? Även om de tillhör samma armé, så är väl en Tau gubbe fortfarande Tau? Har inte läst hur regelboken förklarar det hela, så det kan helt klart vara möjligt.

Men att alliera in en Doom är väl härligt för de flesta.
Alexander Merinen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Zurken skrev:Är inte fortune wordad så att den bara fungerar på "Eldar" units? Även om de tillhör samma armé, så är väl en Tau gubbe fortfarande Tau? Har inte läst hur regelboken förklarar det hela, så det kan helt klart vara möjligt.

Men att alliera in en Doom är väl härligt för de flesta.
Det har du faktiskt rätt i. Sen får man väl se vad alla FAQ:s säger om sådana saker som de omöjligt kan ha tänkt på när de skrev codexarna.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

En väldigt intressant taktik att spela en Paladin-deathstar med nu i 6:e.

Regeln som gör detta möjligt: Look Out sir. (På en 2+ roll får ett wound på en IC allokeras om i enheten)

--D - C
- P P P P
- P P P P
-- P P

D: Draigo
P: Paladiner
C: Möjligen en till karaktär

Det man gör nu är att se till att Draigo är den som står närmast fienden. Så fort det kommer ett skott som inte ger ID till en paladin ger man bort det på 2+ till en paladin som inte är skadad. Så fort det är ett elakt wound plockar Draigo det på skölden, och har dessutom nuförtiden tillgång till apotekarens FnP på 5+ efter Inv.save. Den andra karaktären som eventuellt blir skjuten på kan på 2+ kasta över farliga wounds till Draigo eller en Paladin. När en paladin tagit ett wound så slutar du helt enkelt lägga wounds på honom. På detta sätt har man till och med bättre koll än förut på vilka som skadas.

Kommer krävas 32 Lascannonskott på BS4 för att göra sig av med Draigo med FnP.

Vill man vara ytterligare jävlig kan man stoppa in Karamazov i enheten som en till karaktär, kan glatt plocka ett par lascannon/meltas med enbart FnP, och ta så många missiler han bara orkar med 2+ och T5. Kommer ta en äckligt lång tid att genomföra skyttefaser mot den här enheten när varje skott först ska kollas genom Look out sir, eventuellt allokeras om, slås save, eventuellt FnP för, sedan ta nästa wound.

Så en Paladin-deathstar har faktiskt blivit väldigt mycket hållbarare mot saker som Vendettor, Obliterators, Melta-veterans. Lite mer taktik i hur man placerar karaktärerna kommer krävas, och den är känsligare för skytte från sidorna, men tror inte det är så uträknat som tidigare. Detta kommer även kunna användas i närstrid under rätt förusättningar, tex med att ha Draigo plockandes ett antal PF/TH attacker solo. Känslan att assaulta en paladinenhet med 5 TH/SS terminators och se Draigo plocka alla attacker utan att dö kommer inte vara skoj.

Sammanfattat:

+Str 8+ vapen har blivit sämre (FnP på Draigo, Draigo kan plocka fler i samma salva)
+Plasma har blivit sämre (FnP)
+Mindre känsliga i närstrid för ID
+Apotekaren är nu ett måste i en deathstar
+Kan numera återsamla sig inom 6 tum från fienden. Inga dumma tankshocks som sabbar allting.

-Draigo kan inte plocka skott från sidorna.
-Säkert fler saker jag inte tänker på just nu.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Rasmus skrev:För er som inte läser YTTH så har Stelek en mycket rolig strategi som inkluderar att alliera in Tau med en Eldararmé som har Fortune.

Friendly allies, så Farseern kan kasta fortune på battlesuitenheter. Skitkul att försöka skjuta bort en Broadside-enhet med shielddrones.
1 Commander Shas’el, 288 pts (Hard-wired Drone Controller; Hard-wired Target Lock; Missile Pod; Plasma Rifle; Multi-Tracker)
2 Crisis Bodyguard (Twin Linked Missile Pod; Drone Controller)
6 Shield Drones (Shield Generator)

1 Crisis Battlesuit, 248 pts (Hard-wired Multi-tracker; Hard-wired Target Lock; Missile Pod; Plasma Rifle; Drone Controller; Team Leader)
2 Crisis Battlesuit (Twin Linked Missile Pod; Drone Controller)
6 Shield Drones (Shield Generator)

12 Fire Warrior, 156 pts (EMP Grenade)

1 Broadside Battlesuit, 320 pts (Hard-wired Target Lock; Drone Controller; Team Leader, Twin-Linked Plasmagun)
2 Broadside Battlesuit (Drone Controller)
6 Shield Drones (Shield Generato
Edit: Han kanske inte specificerade Eldar-armé, alla arméer kan väl tänkas vilja ha det där som allies, men poängen kvarstår :). 6 stycken 3+/4++ eller bättre med reroll innan man får börja ta wounds från suits.
Jag har en värre plan ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Truant

Inlägg av Truant »

Rasmus skrev:En väldigt intressant taktik att spela en Paladin-deathstar med nu i 6:e.

Så en Paladin-deathstar har faktiskt blivit väldigt mycket hållbarare mot saker som Vendettor, Obliterators, Melta-veterans. Lite mer taktik i hur man placerar karaktärerna kommer krävas, och den är känsligare för skytte från sidorna, men tror inte det är så uträknat som tidigare. Detta kommer även kunna användas i närstrid under rätt förusättningar, tex med att ha Draigo plockandes ett antal PF/TH attacker solo. Känslan att assaulta en paladinenhet med 5 TH/SS terminators och se Draigo plocka alla attacker utan att dö kommer inte vara skoj.
Du har helt rätt men det finns ett antal minus som inte fungerar så enkelt:

- ordenance kommer fortfarande förinta enheten (vet att det inte är så många men de finns iallafall) och då kan de som bäst ha 5+ save mot detta.
(S10 ap 2 pizza ftw)

Sen håller jag inte riktigt med om vendettor, eftersom det är en flyer (såvitt jag vet i 6th?) måste den åka minst 18" och kan åka upp till 36".
Om jag förstått det rätt så åker den 24" kan den fortfarande panga alla vapen?
Att inte kunna manövrera upp på sidan av din enhet med en movement på 24" då är man rätt klantig.

Sen en följdfråga, hur länge får man ta look out sir?
(Finns det några begränsningar på hur stor enheten måste vara)
Får man verkligen välja "vilken modell man vill", måste man inte ta den närmsta?

Finns det regler kring att flera modeller får ta singlewounds eller måste man plocka generiskt "närmsta".

Exempel:
Din draigoenhet blir dakkad från varsin sida av heavy bolters.
Från höger tar enheten ett wound (som då blir på en paladin) när enheten från vänster skjuter gör de ett wound till, kommer nu paladinen längst till vänster dö eller har de separat var sitt wound?
(Eftersom folk skrivit att wound allocation försvunnit)

Skriv svar