Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av Röde »

Emanuel skrev:Är alla chainswords nu lika med vanliga cc-weapons? Även Stiking Scorpions?
Har de verkligen chain swords?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Scorpion Chainswords - ger +1S
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

En enhet med wraiths är joinade av en destroyerlord med 2+. De får några bolter wounds på sig. Lorden är nämast, Lorden väljer att sava de första saven tills han får ett wound, sen väljer han att använda lookout sir och wraithsen får slå save istället. Får man göra så?

Samma enhet får laserkanonskott på sig, kan lorden slå lookoutsir direkt och wraithsen får ta savsen eller skickar man vidare osavade wounsd(Iom att lorden inte har något invo save) Hur funkar detta?

En enhet med 6 wraiths står i närstrid med en del orkboyz, alla wraiths står i bas. De får 6osavade wounds på sig, kan de ta varsitt eller måste 3 dö?

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Lorden kan skicka lite när han känner för det.

Man väljer en modell som tar brunten av hitsen, han måste dö innan man går vidare. Det enda som kommer runt detta är karaktärer.(Angående dina Wraiths så dör 3 modeller)

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Kolla länken jag la upp lilleper. Den nerskriver bra hur look out sir och wound allokering fungerar.

Meister

Inlägg av Meister »

Kan 2 enheter från olika sidor ta samma objektiv?

Om man spelar "Big guns never tire" och ett heavy support fordon från varje sida står inom 3" från samma objektiv, får båda poäng för det? Fordonen får ju regeln scoring men är inte denial för att dom är fordon så dom kan ju inte denia varandra.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag och Figge funderade lite på cover saves igår när vi spelade. Hittar inget om huruvida jag ger bort en cover save till fienden om jag skjuter ut ur area terrain. Tidigare fanns ju 2" regeln. Någon som kan hjälpa oss reda ut detta? Får man save eller inte om fienden skjuter ut ur area terrain?

Halvar

Inlägg av Halvar »

Röde skrev:Jag och Figge funderade lite på cover saves igår när vi spelade. Hittar inget om huruvida jag ger bort en cover save till fienden om jag skjuter ut ur area terrain. Tidigare fanns ju 2" regeln. Någon som kan hjälpa oss reda ut detta? Får man save eller inte om fienden skjuter ut ur area terrain?
Fanns 2" regeln i femte? Minns den bara från fjärde.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:
Röde skrev:Jag och Figge funderade lite på cover saves igår när vi spelade. Hittar inget om huruvida jag ger bort en cover save till fienden om jag skjuter ut ur area terrain. Tidigare fanns ju 2" regeln. Någon som kan hjälpa oss reda ut detta? Får man save eller inte om fienden skjuter ut ur area terrain?
Fanns 2" regeln i femte? Minns den bara från fjärde.
Cover eller inte cover, det är frågan? Alltså, jag skjuter ut ur area terrain. Får Fi cover?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Såvitt jag kan se får man inte cover från area terrain över huvud taget om man inte står i den. Alltså om två enheter står på varsinn sida om en skog (båda utanför skogen) så få de som blir beskjutna enbart cover save om modellerna skyms (delvis) av faktiska träd.

Men jag kan ha missat något.

Låst