Sannolikhetslära i 40K

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Rasmus

Re: Sannolikhetslära i 40K

Inlägg av Rasmus »

För sådana här uträkning, får jag lov att presentera binominalfördelningskalkylatorn! :D

http://stattrek.com/online-calculator/binomial.aspx

Det du måste räkna ut själv här är då chansen för att lyckas med ett enstaka skott. Det kan förhoppningsvis alla göra, men jag gör exemplet grundligt.

I ditt exempel har vi alltså vapen med BS 4, S.6. Chansen för ett enstaka skott att göra en glance eller penetrating blir då:

1*(2/3)*(1/3) = 2/9 (Alltså: 1*Chansen att träffa*Chansen att slå 5 eller 6)

2/9 behöver vi sedan i decimalform, vilket blir 0.2222... (Jag använder punkter istället för decimaler, det är för att den jädrans kalkylatorn är amerikansk...).

NU kan vi ta detta resultatet och knappa in det i kalkylatorn. Sätt chansen för single success till 0.222 och number of trials till 10. Sedan sätter vi number of successes till 3, och klickar på beräkna.

Värdet: Cumulative Probability: P(X >_ 3) är då chansen för att antalet glancing/penetrating är 3 eller högre. I fallet med 5 Warp spiders mot en rhino, ungefär 39%.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Ytterligare en: Psyfleman mot AV 11.

Single Success: 1*(8/9)*(2/3) = 0,59

Number of trials: 4

Number of Successes: 3

Chans att ta alla 3 hullpoints av en rhino i en salva: 45,8%

(Chansen att ta 2 hullpoints är över 80%)
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag skulle gärna vilja se en tabell på sannolikhet vid diffcharges, alltså sannolikheten vad man får för olika värden på 3d6 och tar bort högsta.
Alexander Merinen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Zurken skrev:Jag skulle gärna vilja se en tabell på sannolikhet vid diffcharges, alltså sannolikheten vad man får för olika värden på 3d6 och tar bort högsta.
12" = 1/216
11" = 3/216
10" = 7/216
9" = 12/216
8" = 19/216
7" = 27/216
6" = 34/216
5" = 36/216
4" = 34/216
3" = 27/216
2" = 16/216

Halvar

Inlägg av Halvar »

http://thetyranidhive.proboards.com/ind ... read=39445
inte den jämförelsen med femte som jag letade efter men den infon du faktiskt var ute efter finns där.
Ja' än't bittä'!

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

@rasmus:
Tack så mycket!
Kom faktiskt fram till samma resultat via en matrix modell större och en halvtimmes trixande i excel. Man har ju lite svårt att släppa en tankenöt när man väl gett sig in på den! Men sen var det ju det där med den egna tillförlitligheten :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

@Rasmus Tack så mycket, började fundera på det, men det blev lite knepigt :). Nu behöver man bara ha sannolikheten på fleet charges också, men då det innefattar re-rolls istället för plocka bort en tärning så klarar jag nog av det själv.
Alexander Merinen

snolb

Inlägg av snolb »

Antingen så slår man det man vill slå, eller så gör man det inte. 50/50...

Halvar

Inlägg av Halvar »

Zurken skrev:@Rasmus Tack så mycket, började fundera på det, men det blev lite knepigt :). Nu behöver man bara ha sannolikheten på fleet charges också, men då det innefattar re-rolls istället för plocka bort en tärning så klarar jag nog av det själv.
det finns med i länken jag gav, bara inte i första posten (snarare tredje eller så på sida 2)
Ja' än't bittä'!

Truant

Inlägg av Truant »

Rasmus *puss* :wub: :wub:

Binomenalfördelning trodde jag inte man skulle få pyssla med igen, men det är skönt att det finns fler som är tokiga i siffror :)

Älskar den här tråden!

Angående Fleet så skulle jag vilja hänvisa till 3D6 och välja de två högsta, inte för att du får ett rakt svar på en fleet charge, men du kan från början beräkna hur lång distans du statistiskt bör ta:
Bild

Skriv svar