Frågor om Space Wolves

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Space Wolves

Inlägg av HeadWar »

"models that are touched by this line must take an Initative test. If the model fails the test, it is removed from play."

Den blir givetvis mycket mer rimlig om man Jeppa-tolkar den, men det är verkligen inte så det står. Modellen som är på linjen ska slå ett I-slag, och den modellen ska tas bort. Jämför med Mindwar t ex, den talar också om att man ska välja en modell, och att modellen ska plussa på sitt Ld, men det är väl ingen som anser att man sedan får välja en annan modell i enheten som dör?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jag har för mig att står i regelboken att vid alla psykic shooting attacks, så gäller alla vanliga regler om det inte uttryckligen står att de inte gäller..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

jag tolkar den som jon!

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Det är bara tillfällen då en enhet får hits som man kan allokera ut wounds. När man dör av mindwar, terrängtest, gets hot osv är det specifika modeller som dör. Och så är det även med den här powern skulle jag säga.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det är inte enheten som tar wounds, det är test för enskilda modeller. Och det är inte en vanligt skytteattack. Man slår inte to hit, inte to wound och man tar inga saves. Den är snarast att jämföra med Mindwar. Jag ser inte hur man kan tolka den som att den modeller som skall dö kan vara vilka som helst i enheten. Det skulle dessutom bli jätteskumt om man tar testet på en modell med högt I och sedan dödar av en modell med lågt I i samma enhet.

(Men den fungerar inte mot Jump infantry eller Jetbikes.)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det är väl möjligen om man tar så många "hits" som det är modeller i enheten under linjen, fördelar dem och slår I-test precis som man slår saves i vanliga fall. Skulle göra den bruten bara mot vissa enheter (fexar). Yay.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

I flufftexten står det mycket riktigt att det är en spricka som öppnar sig i marken, så det känns väl inte helt orimligt att Jump Infantry och Jet Bikes skulle vara immuna. Cykelcouncil blev just ännu bättre.

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

yey Mechlistor och flygcouncil blir bättre det behövs väl eller....

På tal om WGs så hur räknar man victory pts för dom vi har antagit att dom man assignar till squads tar med sig sina pts till squaden men det framgår inte klart av codexen (som så mycket annat)

Vi har även antagit att de WG man assignar till troops blir troops och således scoring men framgår inte heller klart av codexen.

Och får WGs de special rules som gäller för enheten man assignar dom till?
Känns rätt när det gäller scouts och infiltrate osv men bra (läs kompas hårt) när de gäller bloodclaws och Berserk charge.

Samt är det möjligt att köpa 3 squads med 3 WGs skicka bort 2 från varje och ha kvar 3 squads med var sin WG i .
(fråga mig inte varför med frågan har dykt upp)

Kanske inte komp frågor men intressant att alla alla oklarheter är utreda innan man kan sätta en "rätt" komp på codexen

edit tror aldrig Headwar fick nåt slutgiltigt svar på sin fråga om man ska slå to hit med Hurricane spellen.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Angående JotWW så är det enligt mej uppenbart att det är specifika modeller som tas bort, allt annat är bara ett försök att nerfa den.

Sen är det också helt uppenbart att jump infantry + jetbikes klara sig oskadda, förstår inte hur man skulle kunna hävda nått annat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Ps saken skrev:Och får WGs de special rules som gäller för enheten man assignar dom till?
Känns rätt när det gäller scouts och infiltrate osv men bra (läs kompas hårt) när de gäller bloodclaws och Berserk charge.
Hmm, klurigt.

Universal special rules tappar man bara om man blir joinad av en independent character som inte har regeln. Wolf guards är inte independent, så då bör wolf scouts få behålla infiltrate, move through cover och scout. En scout enhet som är satt i outflank får använda operate behind enemy lines, och det är ju ändå en "wolf scout unit" även om dom har en wolf guard med sig, så man bör kunna använda OBEL även med wolf guards.

Angående blood claws skulle jag säga att wolf guards inte får +2 attack. Reglen pratar om blood claws, inte blood claw units. Dessutom står det att det inte gäller för modeller som joinat squaden, vilket man nog kan se en wolf guard som.

Läser man fire control regeln för long fangs verkar det som en joinad wolf guard får ta nytta av den.

Vad jag är sugen på veta är hur folk läser: "No to character may bear the same saga, nor may they bear the same psychic powers or wargear combination"
Jag anser att det står att man inte får ha 2 killar med samma psychic power alls, oavsett vad den andra powern är, men har sett att en hel del anser att det är psychic power combinations som man menar.

Skriv svar