Unusual power weapons
Unusual power weapons
Tidigare så tyckte jag att reglerna för AP-värden på olika typer av power weapons var rätt klar. Men så såg jag en regeldiskussion på Bolter & Chainsword (det är dumt att kolla regeltrådar där...). Och efter att ha läst igenom reglerna igen är jag förvirrad kring vad som egentligen gäller.
Under "Types of Power Weapons" (s61) står det att "If a model's wargear says it has a power weapon which has no further special rules, look at the model to tell which type of power weapon it has...".
Under "Unusual Power Weapons" står det att "Many models have unusual power weapons that have one or more unique rules. If a power weapon has its own unique close combat rules, treat it as an AP 3 Melee weapon with the additional rules and characteristics presented in its entry."
Tidigare så tyckte jag att det var enkelt. Står det bara power weapon så kollar man på modellen. Har det någon form av specialregel så är det AP3 oavsett utseende. Men efter att ha läst nogrannare så ser jag att det inte är så det står. För att bli ett Unusual power weapon skall det ha unika regler, inte bara specialregler. Fast i så fall blir det ett glapp där alla vapen som har någon icke-unik regel inte täcks alls. Så antingen syftar "unique rules" egentligen på vilken typ av regler som helst. Eller så måste man utsträcka "kolla på modellen"-regeln till alla vapen som inte är unika.
De vapen som var uppe till diskussion var bl.a. Glaives Encarmine och Axe Mortalis (Dantes vapen). En Glaive encarmines är "a two-handed master-crafted power weapon". Axe Mortalis är "a master-crafter power weapon". Både master-crafted och two-handed är specialregler som står i regelboken och det finns mängder med vapen som har de reglerna. Det bör även nämnas att The Blood Crozius (Lemartes vapen), som också står listat som "a master-crafted power weapon" har blivit FAQ:at till att vara en master-crafted power maul, dvs vad modellen är utrustad med. Och för att krångla till det hela ytterligare så nämns Axe Mortalis som ett exempel på ett unikt föremål i BA-codexen när den förklarar att unika prylar listas hos den karaktären som bär den, medan allmänna vapen listas i armouryt.
Så vad gäller nu för BA-vapnen? Själv vet jag inte längre. Jag struntar egentligen i vad utgången blir, men det är nödvändigt att veta om jag skall spela mina Flesh tearers.
Är Glaive encarmines Unusual power weapons eller kollar man på modellen? Är Axe Mortalis ett unusual power weapon, en power axe eller vad man har modellerat den som?
Under "Types of Power Weapons" (s61) står det att "If a model's wargear says it has a power weapon which has no further special rules, look at the model to tell which type of power weapon it has...".
Under "Unusual Power Weapons" står det att "Many models have unusual power weapons that have one or more unique rules. If a power weapon has its own unique close combat rules, treat it as an AP 3 Melee weapon with the additional rules and characteristics presented in its entry."
Tidigare så tyckte jag att det var enkelt. Står det bara power weapon så kollar man på modellen. Har det någon form av specialregel så är det AP3 oavsett utseende. Men efter att ha läst nogrannare så ser jag att det inte är så det står. För att bli ett Unusual power weapon skall det ha unika regler, inte bara specialregler. Fast i så fall blir det ett glapp där alla vapen som har någon icke-unik regel inte täcks alls. Så antingen syftar "unique rules" egentligen på vilken typ av regler som helst. Eller så måste man utsträcka "kolla på modellen"-regeln till alla vapen som inte är unika.
De vapen som var uppe till diskussion var bl.a. Glaives Encarmine och Axe Mortalis (Dantes vapen). En Glaive encarmines är "a two-handed master-crafted power weapon". Axe Mortalis är "a master-crafter power weapon". Både master-crafted och two-handed är specialregler som står i regelboken och det finns mängder med vapen som har de reglerna. Det bör även nämnas att The Blood Crozius (Lemartes vapen), som också står listat som "a master-crafted power weapon" har blivit FAQ:at till att vara en master-crafted power maul, dvs vad modellen är utrustad med. Och för att krångla till det hela ytterligare så nämns Axe Mortalis som ett exempel på ett unikt föremål i BA-codexen när den förklarar att unika prylar listas hos den karaktären som bär den, medan allmänna vapen listas i armouryt.
Så vad gäller nu för BA-vapnen? Själv vet jag inte längre. Jag struntar egentligen i vad utgången blir, men det är nödvändigt att veta om jag skall spela mina Flesh tearers.
Är Glaive encarmines Unusual power weapons eller kollar man på modellen? Är Axe Mortalis ett unusual power weapon, en power axe eller vad man har modellerat den som?
Re: Unusual power weapons
tänk på att lemartes vapen inte är FAQat utan ammend...at? dvs de har gjort om det till ett master crafted power maul istället för att vara ett mc power weapon. precis som de har gjort om supersonic skimmers till flyers i de flesta fall.
Ja' än't bittä'!
Vilket kan innebära allt från att de ville förtydliga hur de menade till att de ville göra en ändring. Eller säga att man inte får konvertera om hans crozius till ett power sword eftersom chaplains fluffmässigt har crozius:ar.Halvar skrev:tänk på att lemartes vapen inte är FAQat utan ammend...at? dvs de har gjort om det till ett master crafted power maul istället för att vara ett mc power weapon. precis som de har gjort om supersonic skimmers till flyers i de flesta fall.
nej, i början på dokumentet står det att det är ändringar för att göra det up to date med nyaste reglerna.
errata = korrigeringar av fel
ammendments = ändringar för nyare regler (eller balansändringar, inte för att jag sett sådant från GWs sida...)
FAQ = frågor som får sina svar.
hade det stått i FAQ-delen så hade det varit en förtydling av vad det är, men nu är det ändrat från att vara ett power weapon till att bli en power maul av den anledningen att det inte ska hamna under unusual power weapon-regeln.
ammendments = ändringar för nyare regler (eller balansändringar, inte för att jag sett sådant från GWs sida...)
hade det stått i FAQ-delen så hade det varit en förtydling av vad det är, men nu är det ändrat från att vara ett power weapon till att bli en power maul av den anledningen att det inte ska hamna under unusual power weapon-regeln.
Ja' än't bittä'!
Ammendment kan fortfarande vara något av följande:Halvar skrev:nej, i början på dokumentet står det att det är ändringar för att göra det up to date med nyaste reglerna.
- Det står "master crafted power weapon" i codexen, vilket i nya reglerna innebär det vapnet som är modellerat. Eftersom han skall ha just en power maul (för han är chaplain) och inte t.ex. en power axe, så ändrar vi det till att skriva ut just power maul.
- Det står "master crafted power weapon" i codexen, vilket i nya reglerna innebär Unusual power weapon. Eftersom han skall ha just en power maul, och inte ett generic AP 3-vapen, så ändrar vi det till att skriva ut power maul.
Men det spelar mindre roll. Det jag undrade var inte om the Blood Crozius är ändrad, utan hur folk anser att Glaive Encarmines och Axe Mortalis fungerar.
Jag förstår dilemmat. Vissa vapen har specialregler som t.ex Master-Crafted så då kan man inte välja utefter vad modellen har, och samtidigt kan de inte heller räknas som unika eftersom de inte har helt unika regler.
Jag personligen skulle säga att Glaive är Power Weapon, dvs Ap3, med USR Two-Handed och Master-Crafted.
Axe Mortalis borde egentligen klassas som ett "unikt" power weapon eftersom det faktiskt är det. Det är bara Dante som har ett sånt. Att det sedan fungerar med regler som ett vanligt master-crafted Power weapon tycker jag nästan är sekundärt. Om man inte tycker det ska man nog göra det till en Power Axe, eftersom det trots allt är en yxa, både i beskrivningen och modellen.
I många fall kan det vara bra att komma överens innan matchen, eftersom det finns en väldigt stor lucka i reglerna här.
Jag personligen skulle säga att Glaive är Power Weapon, dvs Ap3, med USR Two-Handed och Master-Crafted.
Axe Mortalis borde egentligen klassas som ett "unikt" power weapon eftersom det faktiskt är det. Det är bara Dante som har ett sånt. Att det sedan fungerar med regler som ett vanligt master-crafted Power weapon tycker jag nästan är sekundärt. Om man inte tycker det ska man nog göra det till en Power Axe, eftersom det trots allt är en yxa, både i beskrivningen och modellen.
I många fall kan det vara bra att komma överens innan matchen, eftersom det finns en väldigt stor lucka i reglerna här.
nej, det skulle vara fallet om det vore FAQat och inte amendmentat... vad fan heter det på svenska egentligen?Mortarion skrev:Ammendment kan fortfarande vara något av följande:
- Det står "master crafted power weapon" i codexen, vilket i nya reglerna innebär det vapnet som är modellerat. Eftersom han skall ha just en power maul (för han är chaplain) och inte t.ex. en power axe, så ändrar vi det till att skriva ut just power maul.
precis, det är så jag tolkar deras intentioner med att lägga det under amendments.- Det står "master crafted power weapon" i codexen, vilket i nya reglerna innebär Unusual power weapon. Eftersom han skall ha just en power maul, och inte ett generic AP 3-vapen, så ändrar vi det till att skriva ut power maul.
gör det verkligen det? eftersom det nu inte längre finns något annat master crafted power weapon i blood angels codexen (om ni med codexen inte sitter på ett ess i rockärmen) så skulle unik-grejen faktiskt få effekt där. och som du sa är glaive encarmine ett tvåhandsvapen och alltså inte helt likt axe mortalis.Men det spelar mindre roll. Det jag undrade var inte om the Blood Crozius är ändrad, utan hur folk anser att Glaive Encarmines och Axe Mortalis fungerar.
även om jag presonligen tror att unique syftar på att det är ett power weapon med specialregler, så har jag inget direkt regelstöd att peka på. och jag tror att ett val i en codex är unikt jämte val i andra codexar, eftersom de helt enkelt inte är blood angel master crafted power weapons.
Ja' än't bittä'!
Någon mer som har åsikter? Eftersom det är rätt avgörande för hur vapnen över huvud taget fungerar så vore det bra med åsikter från fler än två pers.
Tycker det är svårt att se vad GW menar, men jag lutar nog mot att det ska vara mer speciella regler än mastercrafted och 2-handed för att det ska vara "unusual".
Ta GK Nemesis Force Halberd som exempel:
#Nemesis Force Weapon (bara det borde vara tillräckligt för att ge den AP3)
#Halberd (regelboken: = yxa) (Borde ge AP 2, +1S och slå på I1)
#+2 I
Jag tycker att det vapnet helt klart har tillräckligt mycket konstiga regler för att räknas som unusual => +2I, AP3, Nemesis Force Weapon
Tycker inte att Mastercrafted räcker för att det ska vara unusual, där kollar man på modellen. Skulle kännas fånigt om en lång pinne (force maul) räknas som ett svärd för att den är en bättre variant (master crafted) av force maul.
2-handed tycker jag itne heller gör den unusual, större (antagligen), men inte unusal.
Slutsats: Det krävs mer än "special rules" för att göra ett PW "unusual".
Ta GK Nemesis Force Halberd som exempel:
#Nemesis Force Weapon (bara det borde vara tillräckligt för att ge den AP3)
#Halberd (regelboken: = yxa) (Borde ge AP 2, +1S och slå på I1)
#+2 I
Jag tycker att det vapnet helt klart har tillräckligt mycket konstiga regler för att räknas som unusual => +2I, AP3, Nemesis Force Weapon
Tycker inte att Mastercrafted räcker för att det ska vara unusual, där kollar man på modellen. Skulle kännas fånigt om en lång pinne (force maul) räknas som ett svärd för att den är en bättre variant (master crafted) av force maul.
2-handed tycker jag itne heller gör den unusual, större (antagligen), men inte unusal.
Slutsats: Det krävs mer än "special rules" för att göra ett PW "unusual".
En bild säger mer än 1000 kaniner
Jag har fått uppfattningen att alla vapen som inte går under sword, axe, maul eller lance ska räknas som AP3 om inget annat anges. Utan att veta de exakta specialreglerna eller FAQ'n ändrat på det så skulle jag säga att Glaive encarmine är ett unusual power weapon, medans Axe mortalis uppenbarligen är en power axe. Att just denna yxan är master-crafted gör ju varken skillnad på styrkan, AP'n eller initiativet.
Edit: 2-handed gör inte vapen unika heller, men om det är en glaive, så är den ovanlig (unusual).
Notera att en glav är en glav och inte ett godtyckligt power weapon.
Edit: 2-handed gör inte vapen unika heller, men om det är en glaive, så är den ovanlig (unusual).
Notera att en glav är en glav och inte ett godtyckligt power weapon.
Senast redigerad av 2 Fenris, redigerad totalt 22 gång.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó