Unusual power weapons
Re: Unusual power weapons
guuuud va fåniga ni är. ^_^
Och för att förtydliga. det står i regelboken "unique" rules.. USR är inte unika..
så 2-hand & mastercrafted ger inte ett vapen med unika regler.
Ett powerweapon är ett powerweapon, sen om det är onödigt stort och väldigt välgjort har inget med saken att göra, kolla på vapnet hur det ser ut, svärd-aktigt? yx-aktigt, klubb-aktigt eller lans-aktigt.
(sjukt tråkigt på jobbet så försöker hålla igång lite trådar så man har något att läsa =)
Och för att förtydliga. det står i regelboken "unique" rules.. USR är inte unika..
Ett powerweapon är ett powerweapon, sen om det är onödigt stort och väldigt välgjort har inget med saken att göra, kolla på vapnet hur det ser ut, svärd-aktigt? yx-aktigt, klubb-aktigt eller lans-aktigt.
(sjukt tråkigt på jobbet så försöker hålla igång lite trådar så man har något att läsa =)
men kiombinationen master crafted, 2-handed och blood angels codex verkar vara unik. därför verkar vapnet i sig vara unikt till den enhetstypen.
Ja' än't bittä'!
Det är ju precis det här vi säger.Malleus skrev:guuuud va fåniga ni är. ^_^
Powerweapons UTAN några som helst extra regler tittar man på vad figuren har.
Powerweapons med UNIKA regler (T.ex Draigos vapen) är unikt och följer då Unusual Power Weapon regeln.
Powerweapons MED specialregler men som INTE är unika faller inte i någon av kategorierna det finns regler för.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker faktiskt inte att detta är speciellt otydligt.
För att vara unusal power weapon skall man ha unika REGLER. USRs är inte unika regler, så om man har ett tvåhandat MC PW så är det inte unusual även om det bara råkar finnas i codex BA.
Så glavesen är vanliga PWs, dvs modellen avgör. I dantes fall är det spcificerat som en yxa, så där är det inget snack.
För att vara unusal power weapon skall man ha unika REGLER. USRs är inte unika regler, så om man har ett tvåhandat MC PW så är det inte unusual även om det bara råkar finnas i codex BA.
Så glavesen är vanliga PWs, dvs modellen avgör. I dantes fall är det spcificerat som en yxa, så där är det inget snack.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
DHettNeck skrev:Jag tycker faktiskt inte att detta är speciellt otydligt.
På vilket sätt är master-crafted eller two-handed "no further special rules". USR är per definition special rules.Reglerna skrev:If a model's wargear says it has a power weapon which has no further special rules, look at the model to tell which type of power weapon it has: if it's a sword or dagger, it's a power sword; if it's an axe or halberd, it's a power axe; if it's a blunt weapon like a mace or staff, it's a power rnaul; if it's a spear or lance, it's a power lance.
Tidigare talare har rätt, det finns inga regler för master-crafted power weapon, det är allt annat än tydligt.
Detta är RAW.
RAI anser jag att eftersom regeln heter Unusual Power Weapons så borde alla vapen som inte är usual power weapons, dvs alla som har någon regel utöver power weapon överhuvudtaget, räknas in.
Så i mina ögon är både Glaive Encarmine och The Axe Mortalis unusual power weapons med AP 3.
- DHettNeck
Jag får faktiskt backa lite på min ståndpunkt om tydlighet. GW har som vanligt tabbat sig med både regler och dåligt täckande FAQs. Dock tycker jag att FAQ-svaren om tex kharns yxa m.fl. tydligt pekar på att det är som jag skrev.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Use common sense unless GW states otherwise?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
fast det är fortfarande en amendment och inte ett FAQ-förtydligande, precis som blood angel snubben. vilket i min bok bara skiftar det till att bli alla power weapons med specialregler = unusual power weapons.DHettNeck skrev:Jag får faktiskt backa lite på min ståndpunkt om tydlighet. GW har som vanligt tabbat sig med både regler och dåligt täckande FAQs. Dock tycker jag att FAQ-svaren om tex kharns yxa m.fl. tydligt pekar på att det är som jag skrev.
Ja' än't bittä'!
- DHettNeck
Fast GW är sjuk inkonsekvenat med vad som är ammendments, erratas och Q&As, så det ska man verkligen inte lägga någon vikt vid.Halvar skrev:fast det är fortfarande en amendment och inte ett FAQ-förtydligande, precis som blood angel snubben. vilket i min bok bara skiftar det till att bli alla power weapons med specialregler = unusual power weapons.DHettNeck skrev:Jag får faktiskt backa lite på min ståndpunkt om tydlighet. GW har som vanligt tabbat sig med både regler och dåligt täckande FAQs. Dock tycker jag att FAQ-svaren om tex kharns yxa m.fl. tydligt pekar på att det är som jag skrev.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
men varför ge en nisse ur en codex en sådan ändring och skita i de två andra om inte för att de ska gå under unusual power weapons regeln?DHettNeck skrev:Fast GW är sjuk inkonsekvenat med vad som är ammendments, erratas och Q&As, så det ska man verkligen inte lägga någon vikt vid.Halvar skrev:fast det är fortfarande en amendment och inte ett FAQ-förtydligande, precis som blood angel snubben. vilket i min bok bara skiftar det till att bli alla power weapons med specialregler = unusual power weapons.DHettNeck skrev:Jag får faktiskt backa lite på min ståndpunkt om tydlighet. GW har som vanligt tabbat sig med både regler och dåligt täckande FAQs. Dock tycker jag att FAQ-svaren om tex kharns yxa m.fl. tydligt pekar på att det är som jag skrev.
Ja' än't bittä'!