Instant mold

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Enhancing Evolution

Re: Instant mold

Inlägg av Enhancing Evolution »

mindtrix skrev:Vet att jag har läst någon tråd på ett annat forum att Instant Mold även går under ett annat namn (tyckte det lät japanskt men det var det nog inte..), någon som vet vad jag syftar på?
Det du letar efter är Oyumaru. Instant mold är i själva verket bara en re-branding av samma material som används i Oyumaru, men de som står bakom Instant Mold var smarta nog att förstå att vi västerlänningar skulle ha svårt att köpa något vi knappt kan uttala...

Känner till en butik som säljer Oyumaru i Sverige. Typ samma pris som för Instant Mold, men bor man i Stockholm slipper man frakten. Lite osäker om det är exakt samma storlek på Instant Mold och Oyumaru, men ett paket täcker i vilket fall som helst de flesta behov.
mindtrix skrev: Vad för greenstuff använder ni när ni gör stora figurer?
Håller med föregående talare om att GF9 har de mest prisvärda green stuff förpackningarna.

Annars tycker jag om Procreate funkar bra och är inte särskilt klibbig jämfört med många andra leror.

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Jag har bott i Bangkok ett tag nu och hängt med några thailändska gejmers som tipsade mig om instant mold och visade sjukt detaljerade grejer som dom gjort.

Ska snart hem till Stockholm igen så jag var och köpte 10 paket idag då det kostade 60 bath(12 kr) för ett paket med fyra stavar.

Finns på andra våningen i en affär som heter daisho som ligger på Siam square Soi 3 mitt i centrala Bangkok om nån ska på semester i Thailand nån gång.

resinkit

Inlägg av resinkit »

Jag säljer lite hobbyprodukter jag använder själv - för tillfället greenstuff och neodymium magneter. Har för närvarande ingen egen sida, men jag har lagt upp en lista på Sverok och ni hittar mig på Tradera också. Jag har samma användarnamn överallt :) Jag vågar påstå att jag har bästa priserna på GS i Sverige. Skickar dagen efter mottagen betalning.

Sverok, Tradera

Jag kommer också tillhandahålla verktyg och annat godis inom kort.
MVH Resinkit

Mutt

Inlägg av Mutt »

Om man vill göra lite större, mindre detaljrika föremål, till exempel en tunna, är det någon som har erfarenhet av någon sorts resin eller liknande att gjuta med? Typ gips, fast hårdare och snabbare på att stelna.

resinkit

Inlägg av resinkit »

Mutt skrev:Om man vill göra lite större, mindre detaljrika föremål, till exempel en tunna, är det någon som har erfarenhet av någon sorts resin eller liknande att gjuta med? Typ gips, fast hårdare och snabbare på att stelna.
Det är billigare och betydligt bättre för hälsan med gips. Resin eller polyuretan som det faktiskt heter är hälsovådligt vid gjutning om man inte vidtar lämpliga åtgärder, samt MÅSTE man använda en mask när man slipar den härdade varianten då dammet är inte bra att få i sig i lungorna. Läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyuretan.

Rekommenderar istället odontolog gips - sådant som tandtekniker använder, också kallat för stengips. Kör på klass 3 så får du något du kan tappa i golvet utan att det går sönder, otroligt liten krympning vid gjutning samt att det är billigt. Du kan köpa en 25kg säck för 500kr, men så är frakten ganska dyr i Sverige - kanske hamnar på 750kr totalt. Det går inte att köpa mindre än 5kg åt gången och finns inte i vanliga handeln såvitt jag vet utan det är tandläkargrossister som säljer sådant. Jag minns inte vilken firma jag hittade, men det finns två i Sverige iaf. Sök på gips klass 3...

Hoppas det hjälper.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Perfekt svar, det var egentligen sådant där tandläkargips jag tänkte på, utan att veta om det.

Skriv svar