Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Håller med. Det borde vara så att allt köps ur codex förutom vissa undantag, inte tvärt om.
Överlag känns dokumentet väldigt lite som en FAQ och väldigt mycket som ett "Så här måste det vara för att kompmallen skall fungera" dokument. Dom tre sidorna FAQ som finns är sjukt bra och välbehövliga. Men det andra borde minskas ner så mycket som möjligt.
Överlag känns dokumentet väldigt lite som en FAQ och väldigt mycket som ett "Så här måste det vara för att kompmallen skall fungera" dokument. Dom tre sidorna FAQ som finns är sjukt bra och välbehövliga. Men det andra borde minskas ner så mycket som möjligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Lustigt att du tolkar det så. Dom som är mest aktiva i att skapa FAQen har ingenting med kompmallen att göra.DHettNeck skrev:Överlag känns dokumentet väldigt lite som en FAQ och väldigt mycket som ett "Så här måste det vara för att kompmallen skall fungera" dokument.
- DHettNeck
Nej. Men det känns som att kompmallen förutsätter mycket som finns i FAQn. Det är absolut inget fel i det, men det är känslan jag får.
Bra jobbat hur som. Vet precis hur mycket jobb det är, sitter ju med fantasy verisionen själv.
Bra jobbat hur som. Vet precis hur mycket jobb det är, sitter ju med fantasy verisionen själv.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
1. Fixar det.fjugin skrev:Angående "köpa fordon-listorna2:
- Space wolves ska köpa redeemer ur IA-update, men den finns inte där. Måste köpas ur codex.
- Space wolf borde inte köpa pod ur IA-update, de ska inte ha tillgång till locator beacon, iaf inte enligt codexen.
- Varför inte låta dom som har uppdaterade fordon (SM och SW) köpa de grejer som finns ur sin codex. Är ju ingen skillnad, men blir lite simplare för dom som bara vill ha saker ut codexen. Dessutom gör det listan mycket mindre och smidigare.
Ett annat sätt att göra listan kortare vore att slå ihop BT, BA och DA, de ser ut att ha exakt samma valmöjligheter ändå.
2. Intressant, det har vi nog inte tänkt på, får se hur vi gör med det.
3. Resultatet är väll ändå detsamma, då tycker jag nog att det är bättre om så många som möjligt köper från IA för att bibehålla så mycket enighet i fordonsvalen som möjligt. BT, BA och DA har inte alls samma fordonsoptions så alternativet skulle vara att korta ner dem till "som SM fast med följande ändringar" och det tror jag skulle vara för krångligt. Tycker man att det blir för mycket med att ha med dem så får man väll ta och ignorera de delar som inte angår en själv.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Intressant, har du några exempel? Förutom det uppenbara problemet med Wolf Guards så skulle jag väll bara säga att FAQ och Kompmallen bygger på samma regler.DHettNeck skrev:Överlag känns dokumentet väldigt lite som en FAQ och väldigt mycket som ett "Så här måste det vara för att kompmallen skall fungera" dokument.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
Känslan kommer sig nog av att det bara är tre sidor FAQ på slutet och väldigt mycket: -Alla ska köpa samma och -Alla ska likadana prytlar (typ sköldar och cykloner). Men jag ser det inte som ett problem utan bara ett konstaterande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Angående fall-back moves och coherency, kan man undvika att springa av bordet om man skulle vara tvungen att bryta coherency för att göra det, eller mäter man om någon når bordskanten innan man flyttar någonting?
Fördelen är väl framförallt att det blir smidigare för spelare som inte orkar sitta med 3 dokument (codex, swefaq och IA-update).Katarsis skrev:3. Resultatet är väll ändå detsamma, då tycker jag nog att det är bättre om så många som möjligt köper från IA för att bibehålla så mycket enighet i fordonsvalen som möjligt.
Orkar man inte bry sig om IA skulle man då kunna slippa och bara köpa sina saker ur codexen som vanligt. Å andra sidan, för de som bryr sig om IA-prylarna blir det kanske krångligare..
Föreslår istället att man skriver nått i stil med:
"Land Raider Imperial armour volume 2 update 1.3 or Codex space marines"
Blir smidigare för alla, men innebär ingen egentlig skillnad.
Wee! Vi demonjägare är inte vana vid nymodigheter - drop pods till dreads.
Däremot saknas multi meltan till GK crusadern om nu allt ska vara likriktat och inte codex-specifikt.
(Japp, jag föredrar att köpa ur codex.)
Däremot saknas multi meltan till GK crusadern om nu allt ska vara likriktat och inte codex-specifikt.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!
1. Hmm... Intressant, undrar om någon märkt det tidigare att GK Dreads kan köpa Pods. Strikt enligt FAQn så får de ju inte det i och med texten att alla fordon som inte finns med på listan inte får användas. Skall dock kolla vad de andra tycker.Bulgrim skrev:Wee! Vi demonjägare är inte vana vid nymodigheter - drop pods till dreads.
2. Multimeltan finns med i Updaten för Crusaidern, dock inte den vanliga LR'n ser jag nu.