Space Wolves
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Space Wolves (slutgiltig version uppe)
Vargarna är ju dock rätt mycket snabbare...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
vem som tål mest beror på vilka vapen man använder..
Vargarna tål PW mycket bättre men vanliga attacker och fistar tål termenators marginelt bättre.. räknat på de enheter som nämdes innan..
Vargarna tål PW mycket bättre men vanliga attacker och fistar tål termenators marginelt bättre.. räknat på de enheter som nämdes innan..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Gonka Koff
Det vore ju överjäkligt om vargarna och asstermosar visar sig vara ungefär lika bra för samma poäng om man bara tittar på tålighet och närstridskapacitet.
Detta eftersom asstermosar behöver en land raider för att fungera, och dom är ju rätt dyra i både komp och poäng.
Om man istället gör som så, att man kollar hur mycket thunderwolves man får för 500 poäng (LR+6 asstermosar), och sedan jämför tålighet och närstridskapacitet så kommer vi betydligt närmare mekanismen på spelbordet.
Utan att ha räknat så värst så känner jag på mig att man för samma poäng och kompminus som 6 asstermosar+LR kan få ihop 7 Thunderwolves med tillräckligt spretig utrustning för att få till duktig wound allokering.
Jag känner också på mig att strax efter att Thunderwolvsen blivit chargade av asstermosarna är dom 4-5 grabbar kvar när siste termosen dör, och kan då jaga upp och riva sönder raidern utan större besvär.
Detta eftersom asstermosar behöver en land raider för att fungera, och dom är ju rätt dyra i både komp och poäng.
Om man istället gör som så, att man kollar hur mycket thunderwolves man får för 500 poäng (LR+6 asstermosar), och sedan jämför tålighet och närstridskapacitet så kommer vi betydligt närmare mekanismen på spelbordet.
Utan att ha räknat så värst så känner jag på mig att man för samma poäng och kompminus som 6 asstermosar+LR kan få ihop 7 Thunderwolves med tillräckligt spretig utrustning för att få till duktig wound allokering.
Jag känner också på mig att strax efter att Thunderwolvsen blivit chargade av asstermosarna är dom 4-5 grabbar kvar när siste termosen dör, och kan då jaga upp och riva sönder raidern utan större besvär.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- theWatchman
Ska man spela LR så ser man till att den inte bara blir en transport till termosarna. En LR är en jäkla killing-machine i sig själv. Den ser till att inga termosar dör på vägen fram. Om man har tur så offrar fienden en massa shooting på den och dessutom är ju samtliga varianter grymmt bra beväpnade och får skjuta bra både på 6 och 12" move. Det är omöjligt att bara så enkelt lägga på komp och poäng på termosarna och säga att det skall vara bara för en transport.Gonka Koff skrev:Det vore ju överjäkligt om vargarna och asstermosar visar sig vara ungefär lika bra för samma poäng om man bara tittar på tålighet och närstridskapacitet.
jämför ni mellan codexar nu era busar? då tycker jag exorcisten får för mycket minus jämfört med en predator!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Konstigt. Jag tycker precis tvärt ompära skrev:jämför ni mellan codexar nu era busar? då tycker jag exorcisten får för mycket minus jämfört med en predator!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Om jag får lov att bryta ut det här ur varg-diskussionen, så måste jag bara säga att det inte är bara bra att frakta närstridsenheter i en Land Raider, för som sagt har den väldigt bra skytte, som man betalar feta poäng och kompminus för, men ska man ha fram en närstridsenhet går det åt ett flertal rundor där man får ut väldigt lite skytte. Om Land Raidern blir utslagen tidigt (melta-pod...) så har man en närstridsenhet som har väldigt långt att gå för att få göra någon nytta.theWatchman skrev:Ska man spela LR så ser man till att den inte bara blir en transport till termosarna. En LR är en jäkla killing-machine i sig själv. Den ser till att inga termosar dör på vägen fram. Om man har tur så offrar fienden en massa shooting på den och dessutom är ju samtliga varianter grymmt bra beväpnade och får skjuta bra både på 6 och 12" move.
Men det är inte så himla svårt att knattra bort TWC, sen så har de svårare att komma fram än termosarna, eftersom de har 60mm baser
En bild säger mer än 1000 kaniner
- theWatchman
Mitt standard sätt har varit (i typ 100 matcher), 5 assaulttermosar o Lysander i LRC. LRC med folk i åker 6" första rundan och skjuter alla vapen. Rundan efter levererar man sin 21,5" charge. Har funkat riktigt bra samt att jag har lyckats med att leverera termosar + hålla landraidern vid liv 95% av alla matcher.HeadWar skrev:Om jag får lov att bryta ut det här ur varg-diskussionen, så måste jag bara säga att det inte är bara bra att frakta närstridsenheter i en Land Raider, för som sagt har den väldigt bra skytte, som man betalar feta poäng och kompminus för, men ska man ha fram en närstridsenhet går det åt ett flertal rundor där man får ut väldigt lite skytte. Om Land Raidern blir utslagen tidigt (melta-pod...) så har man en närstridsenhet som har väldigt långt att gå för att få göra någon nytta.theWatchman skrev:Ska man spela LR så ser man till att den inte bara blir en transport till termosarna. En LR är en jäkla killing-machine i sig själv. Den ser till att inga termosar dör på vägen fram. Om man har tur så offrar fienden en massa shooting på den och dessutom är ju samtliga varianter grymmt bra beväpnade och får skjuta bra både på 6 och 12" move.
Taktiker baserade på att motståndaren ska göra mistag funkar bara mot noobs.. Men Lysander är stenhård..theWatchman skrev:Mitt standard sätt har varit (i typ 100 matcher), 5 assaulttermosar o Lysander i LRC. LRC med folk i åker 6" första rundan och skjuter alla vapen. Rundan efter levererar man sin 21,5" charge. Har funkat riktigt bra samt att jag har lyckats med att leverera termosar + hålla landraidern vid liv 95% av alla matcher.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!