999pts Orks Tips till en nybörjare
- Lottomannen
Re: 999pts Orks Tips till en nybörjare
Power Claw är fortfarande väldigt bra, men pga challenges inte den självklarhet den var tidigare.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Efter att ha spelat ett tag och varit omgiven av duktiga spelare har jag fått följande råd när det gäller orks.
Vad ska dom göra och vad är ditt tema? Snabba, shooty, MEQ, horde, mycket CC?
Jag har 3 olika ameér jag kan köra:
Big meks med massa killa kans, dredds och meganobz. KFF är viktigt här.
Snabb arme med bikes och koptas uppbackad av boys med trukkar, ger flera mål för motståndaren.
Battlewagon tema. 20 shootas med 2 big shootas, alltid 20 shootas minst. Kör med en nob med big choppa så landar du på 155, billigt och dödligt. Speciellt om du parkerar två sånna squads i en BW.
Looted med boomgun är bra om du rullar bra på scattern. Alltid ard case.
Jag kör 6 koptas med big shootas eller rokkits, massa dakka och snabba som satan.
Den listan som Lunkan gav dig som förslag är bra men det finns två saker att tänka på. Sätter du din KFF i en battlewagon med dina shootas så ta bort kanonen och kör 4 Big shootas på vagnen, inte rokkitz. Du kommer ha +5 cover hela tiden från KFF, 1 Big shoota från boysen, 36 shootas-skott och 12 big shootas skott från vagnen. Parkera den 18" från motståndaren och skjut ihjäl allt.
Ta två såna vagnar och det är sjukt mycket dakka (den andra vagnen har 2 Big shootas i boyssquaden)
Alltid Lootas, minst 10, du kan sätta KFF med dom och köra dom som reserv mot flyers.
Jag kör alltid en trukk med Meganobz och en boss i Mega armour. Här kör du dina bikes.
Skickar med en av mina listor. Kan skicka dig fler om intresset finns.
Da Big Untz:
Warboss Mastaagunk in Mega armour, attack squig, bosspole,cybork 130p
Big Mek Greasegunk, KFF, eavy, bp, cybork 105p
Da elitz:
10 lootas 150p
Da Troopz:
4 Mega armoured nobz, 2 Kombi Scorchas 170p
20 shootas, 2 big shoota, Nob, BC, bosspole, eavy armour 155p
12 sluggas, Nob, PK, eavy, bp + trukk, ram 157p
Fastaz:
3 DeffKoptas Twin linked rokkitz 135p (byt ut mot dina bikes)
16 stormboys, Nob, PK, eavy, bp 237p (byt ut mot dina bikes)
Eavy:
Battlewagon, deffrolla, 2 BS, rpj 125p
Battlewagon, ram, 4 BS, rpj 120p
Looted Wagon, ram, BS, rpj 50p
Total: 1846p
Vad ska dom göra och vad är ditt tema? Snabba, shooty, MEQ, horde, mycket CC?
Jag har 3 olika ameér jag kan köra:
Big meks med massa killa kans, dredds och meganobz. KFF är viktigt här.
Snabb arme med bikes och koptas uppbackad av boys med trukkar, ger flera mål för motståndaren.
Battlewagon tema. 20 shootas med 2 big shootas, alltid 20 shootas minst. Kör med en nob med big choppa så landar du på 155, billigt och dödligt. Speciellt om du parkerar två sånna squads i en BW.
Looted med boomgun är bra om du rullar bra på scattern. Alltid ard case.
Jag kör 6 koptas med big shootas eller rokkits, massa dakka och snabba som satan.
Den listan som Lunkan gav dig som förslag är bra men det finns två saker att tänka på. Sätter du din KFF i en battlewagon med dina shootas så ta bort kanonen och kör 4 Big shootas på vagnen, inte rokkitz. Du kommer ha +5 cover hela tiden från KFF, 1 Big shoota från boysen, 36 shootas-skott och 12 big shootas skott från vagnen. Parkera den 18" från motståndaren och skjut ihjäl allt.
Ta två såna vagnar och det är sjukt mycket dakka (den andra vagnen har 2 Big shootas i boyssquaden)
Alltid Lootas, minst 10, du kan sätta KFF med dom och köra dom som reserv mot flyers.
Jag kör alltid en trukk med Meganobz och en boss i Mega armour. Här kör du dina bikes.
Skickar med en av mina listor. Kan skicka dig fler om intresset finns.
Da Big Untz:
Warboss Mastaagunk in Mega armour, attack squig, bosspole,cybork 130p
Big Mek Greasegunk, KFF, eavy, bp, cybork 105p
Da elitz:
10 lootas 150p
Da Troopz:
4 Mega armoured nobz, 2 Kombi Scorchas 170p
Fastaz:
3 DeffKoptas Twin linked rokkitz 135p (byt ut mot dina bikes)
16 stormboys, Nob, PK, eavy, bp 237p (byt ut mot dina bikes)
Eavy:
Battlewagon, deffrolla, 2 BS, rpj 125p
Battlewagon, ram, 4 BS, rpj 120p
Looted Wagon, ram, BS, rpj 50p
Total: 1846p
Hmm jag tror jag nöjer mig med rokkit launchas eftersom jag kommer möta primärt Space Marines (blood angels). Efter en del eftertanke så kom jag fram till följande (fortfarande med tanke på vad jag faktiskt har i åtanke). Warbossen åker med warbikersen som nu kostar hälften av vad nobsen kostade och kan ta ut tanks och hårda mål med två powerklaws och 4+ cover. Big Mek och Shoota boysen åker i battlewagonen och utgör kärnan av armén.
HQ:
Warboss 60
Powerklaw 25
Warbike 40
Total 125p
Big Mek 35
kustom force field 50
total: 85p
Troops:
19x shoota boyz 114
Big Shoota 5
Nob 10
Powerklaw 25
bosspole 5
total: 159p
12x Slugga Boyz 72
Nob 10
Powerklaw 25
Bosspole 5
Trukk 35
total: 147p
Deff Dread 75
Big Shoota 5
Skorcha 5
FAST ATTACK:
3x Warbikers 75
Nob 10
Powerklaw 25
Bosspole 5
Total: 115
Heavy Support:
Battlewagon 90
Red Paint Job 5
kannon 10
4x rokkit launcha 40
deff rolla 20
total: 165p
Looted wagon 35
2x big shoota 10
Boomgun 70
total: 115p
TOTALT: 996p
HQ:
Warboss 60
Powerklaw 25
Warbike 40
Total 125p
Big Mek 35
kustom force field 50
Troops:
19x shoota boyz 114
Big Shoota 5
Nob 10
Powerklaw 25
bosspole 5
total: 159p
12x Slugga Boyz 72
Nob 10
Powerklaw 25
Bosspole 5
Trukk 35
total: 147p
Deff Dread 75
Big Shoota 5
Skorcha 5
FAST ATTACK:
3x Warbikers 75
Nob 10
Powerklaw 25
Bosspole 5
Total: 115
Heavy Support:
Battlewagon 90
Red Paint Job 5
kannon 10
4x rokkit launcha 40
deff rolla 20
total: 165p
Looted wagon 35
2x big shoota 10
Boomgun 70
total: 115p
TOTALT: 996p
- bolterochkniv
ser ut som en lista som kommer vara kul att spela med väldigt många olika balla enheter, men den svaga scoringen kommer nog bli ett problem.
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
1000p orks med vad du har ... hmmm och du vill ha lite bad moon tema över de hela också?
HQ
warboss 60
warbike 40
Bosspole 5
combi flamer 5
PK 25
135
big mek KFF 85
boss pole 5
totalt 90
troops:
19x shoota boyz 114
1x Big Shoota 5
Nob 10
PK 25
total: 154p
20x shoota boyz 120
2x Big Shoota 10
Nob 10
"big stick" 5
bosspole 5
total: 150p
Deff Dread 75
big shoota 5
big shoota 5
4x Nob Bikers 180p
Powerklaw 25
2x Big Choppa 10
3x combi flamers 15
Painboy 30
Waagh Banner 15
Total: 275p
heavy support
battlewagon 90
deffrolla! 20
110
totalt 1000p
Meken går i wagon med 19 shoota enheten, flat outar fram till deras sida för att komma in i närstrid, och förhoppningsvis lite stomping, nob bikers håller sig borta från hög styrka vapen och dödar förhoppningsvis allt de smäller in i, de har combi scorchas (s5 ap4 flamer lol) modellerna kan bli lite trixiga att få till.
anledningen vrf jag skiter i 5+ invull save är för att dom har en 4+ cover, och om dom går in i en närstrid där dom behöver invullsaven kommer dom att förlora ändå... charga inte terminators! skjut dem!
listan jag har här skulle jag kunna lira med... jag hade bara bytt ut meken och dreaden mot ngt användbart. men man ska ju ha lite tema! att ha kombi vapen på bikesen funkar med fluffet också,
4 bikers ist för 3 gör sjukt stor skillnad... nu kan du ju köra med 2 på varje sida av din warboss.
HQ
warboss 60
warbike 40
Bosspole 5
combi flamer 5
PK 25
135
big mek KFF 85
boss pole 5
totalt 90
troops:
19x shoota boyz 114
1x Big Shoota 5
Nob 10
PK 25
total: 154p
20x shoota boyz 120
2x Big Shoota 10
Nob 10
"big stick" 5
bosspole 5
total: 150p
Deff Dread 75
big shoota 5
big shoota 5
4x Nob Bikers 180p
Powerklaw 25
2x Big Choppa 10
3x combi flamers 15
Painboy 30
Waagh Banner 15
Total: 275p
heavy support
battlewagon 90
deffrolla! 20
110
totalt 1000p
Meken går i wagon med 19 shoota enheten, flat outar fram till deras sida för att komma in i närstrid, och förhoppningsvis lite stomping, nob bikers håller sig borta från hög styrka vapen och dödar förhoppningsvis allt de smäller in i, de har combi scorchas (s5 ap4 flamer lol) modellerna kan bli lite trixiga att få till.
anledningen vrf jag skiter i 5+ invull save är för att dom har en 4+ cover, och om dom går in i en närstrid där dom behöver invullsaven kommer dom att förlora ändå... charga inte terminators! skjut dem!
listan jag har här skulle jag kunna lira med... jag hade bara bytt ut meken och dreaden mot ngt användbart. men man ska ju ha lite tema! att ha kombi vapen på bikesen funkar med fluffet också,
4 bikers ist för 3 gör sjukt stor skillnad... nu kan du ju köra med 2 på varje sida av din warboss.