Nya FAQs

Regelfrågor och förslag på husregler
GLinus

Re: Nya FAQs

Inlägg av GLinus »

Halvar skrev:eller helt enkelt så har det alltid varit tänkt så, eftersom det är så det står i reglerna. vi har haft en diskussion om det här på forumet också, och då var det inte direkt någon som kunde bevisa att det fanns ett undantag.
Då DW-Assault är en codex-specifik regel så hade den i enlighet med GWs egna policy kunnat trumfa reservreglerna i regelboken, och det hade inte varit något konstigt med det.
Nu har de gjort vad de har gjort och dödat en unik armékonfiguration som jag personligen har haft otroligt roligt med i vinst och förlust. Synd!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:eller helt enkelt så har det alltid varit tänkt så, eftersom det är så det står i reglerna. vi har haft en diskussion om det här på forumet också, och då var det inte direkt någon som kunde bevisa att det fanns ett undantag.
Vi har alltid spelat det så här på föreningen. Helt uppenbart, GW tar bort alla null deployment listor med releasen av 6e genom att bara halva armén får reservas. Sedan släpper de deathwing assault vilket bara gör att du kan deepa in saker i runda 1 istället för 2+, inget annat. Finns inga belägg alls för att DA codexet har något som ger dem undantag till grundreglerna. Det hade behövts finnas en mening som säger "note that these units do not count toward the 50% reserve limit" eller dylikt.

Roligt att folk är upprörda för något som de uppenbarligen spelat fel :P

Men om det nu är så att vissa turneringar har tillåtit detta så är jag väldigt glad över att denna FAQen rättat till saker. Nu väntar jag bara på att de ska göra samma sak med drop pods.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Då lär du nog få vänta länge då ju reglerna faktiskt gör undantag för saker som måste starta i reserv. ;) Skulle ju va om de ändrar sig om sakerna som sitter i då.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Yabob skrev:Skulle ju va om de ändrar sig om sakerna som sitter i då.
Absolut, det var dem jag tänkte på ;)

Å andra sidan hade det varit roligt att se arméer där ALLT räknades, även sånt som ska reservas, såsom Flyers och drop pods. Men det kommer ju inte hända någon gång snart :P

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Eller så tar vi bort allt vad reserv, outflank och deepstrike osv osv heter... Tycker precis som GLinus att det är synd att GW faqat detta då jag tycker att varje armé bör ha sina små egenheter, vilket gör dom roliga och annorlunda att möta.

Användarvisningsbild
Flogger

Nya FAQs

Inlägg av Flogger »

Apocswe skrev:Eller så tar vi bort allt vad reserv, outflank och deepstrike osv osv heter... Tycker precis som GLinus att det är synd att GW faqat detta då jag tycker att varje armé bör ha sina små egenheter, vilket gör dom roliga och annorlunda att möta.
För det har inte DA tycker du? Men alla andra arméer har det?

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Flogger skrev:
Apocswe skrev:Eller så tar vi bort allt vad reserv, outflank och deepstrike osv osv heter... Tycker precis som GLinus att det är synd att GW faqat detta då jag tycker att varje armé bör ha sina små egenheter, vilket gör dom roliga och annorlunda att möta.
För det har inte DA tycker du? Men alla andra arméer har det?
irony-detection-fail.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

L3go skrev:irony-detection-fail.
irony-delivery-fail?

It takes two to tango! ;)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Kanske lite väl över the top i mitt senaste inlägg, men jag diggade faktiskt DW regeln som den tolkades innan... Sen att alla arméer har sina egenheter tycker jag

Orker har red paint, uberrandom tunga vapen, waagh

BA har dödskompisar, decent of angels, libbe dreads.

Chaos har tusensöner, chaos boons

Demoner är random.. :)

GK/necrons e GK/necrons... Nuff Said.... :D

Listan kan göras längre, samt att folk antagligen inte håller med mig, men det är min syn på spelet, och således tycker jag det är synd att gw gör en sån markant ändring.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

problemet med Null-deployment är att det är väldigt svårt att värja sig från och man tar också bort en stor del av det taktiska momentet som deployment utgör. Extra jobbigt är det när man automatiskt kan få in hela armén runda 1 rakt i famnen. visst skall alla arméerna ha några special tricks men Null-deployment är så otroligt spelförstörande och ungefär lika roligt som att möta rena flyerlistor. De har plockat bort daemons som var tvignade att null-deploya, nu hoppas jag de gör något åt drop pods med. Det sista jag hoppas de fixar med är flyers dvs att uniten som deployar i dem inte kan räknas bort. (Helst skulle jag egentligen se Nightscythen som ett Fast Attack val snarare än en dedicated transport det hade löst så många problem)

Skriv svar