Nya FAQs

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Excessus

Re: Nya FAQs

Inlägg av Excessus »

Apocswe skrev:Chaos har tusensöner, chaos boons
Du menar att chaos egenhet är att de suger? :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:problemet med Null-deployment är att det är väldigt svårt att värja sig från och man tar också bort en stor del av det taktiska momentet som deployment utgör. Extra jobbigt är det när man automatiskt kan få in hela armén runda 1 rakt i famnen. visst skall alla arméerna ha några special tricks men Null-deployment är så otroligt spelförstörande och ungefär lika roligt som att möta rena flyerlistor. De har plockat bort daemons som var tvignade att null-deploya, nu hoppas jag de gör något åt drop pods med. Det sista jag hoppas de fixar med är flyers dvs att uniten som deployar i dem inte kan räknas bort. (Helst skulle jag egentligen se Nightscythen som ett Fast Attack val snarare än en dedicated transport det hade löst så många problem)

Ovanligt detta kombat..men jag håller med dig om varenda ord du skriver :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Excessus skrev:
Apocswe skrev:Chaos har tusensöner, chaos boons
Du menar att chaos egenhet är att de suger? :D
Touché :)

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

kombat skrev:problemet med Null-deployment är att det är väldigt svårt att värja sig från och man tar också bort en stor del av det taktiska momentet som deployment utgör. Extra jobbigt är det när man automatiskt kan få in hela armén runda 1 rakt i famnen. visst skall alla arméerna ha några special tricks men Null-deployment är så otroligt spelförstörande och ungefär lika roligt som att möta rena flyerlistor. De har plockat bort daemons som var tvignade att null-deploya, nu hoppas jag de gör något åt drop pods med. Det sista jag hoppas de fixar med är flyers dvs att uniten som deployar i dem inte kan räknas bort. (Helst skulle jag egentligen se Nightscythen som ett Fast Attack val snarare än en dedicated transport det hade löst så många problem)
jag säger inte att du har fel, men jag håller inte med. ;)

min erfarenhet av "Null-deployment" (som visserligen är begränsad till en förtjusning för drop pods, men ändå) är att det finns definitiva svagheter som är svårare att bortse ifrån än till exempel "rena flyerlistor".
för det första är man sjukt rädd för blasts när man deepar. vindicators och thunderfire cannons är nerd-porriga mot null-deployment.
för det andra tappar man oftast mobilitet genom att deepa. exempel #BA: mina ass-marines kan välja att köpa en raxorback/rhino/LR eller en pod. tar jag podden kan jag visserligen garanterat slå först, men sedan står jag där jag står. med en raxor/rhino/LR är det sjukt lättare att ta sig runt på brädet.
avslutningsvis: om jag vet att jag möter en "null-deployment" kan jag ju utnyttja det genom att skapa en footprint som tvingar motspelaren att deepa där jag vill. eller?

bara lite tankar...

EDIT: kanske bryta ut diskussionen till en tactix-tråd i allmänt? :roll:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Det finns vanlig null-deployment och sen finns det DW null-deployment. Fördelen DW har att de vet att alla kommer in runda 1 sen har ju DW också belial som aldrig scattrar samt har teleport homer vilket gör att hans polare inte scattrar heller. Fördelen med att deepa ner är ju att du hamnar där du vil vara och slipper röra dig så mycket. Rhinos och raxors är ju bara lätta kill points / firstblood numera. Man har ofta imte tid att skapa stor foot prints och defenetivt inte mot DW

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Ska man vara lite petig, så fungerar väl inte teleport homer den rundan Belial dimper ned?
Angående null deployment så tycker väl jag att det är ganska ball så länge det inte är tokbrutna enheter som kan användas till det, och nåt sånt kan jag inte direkt komma på att det finns just nu. Det är ju också en hyfsad counterstrategi mot flyerspamlistor, att ha chansen att utrota dom innan deras flygare kommer in på bordet, det tycker jag gott att flyerspamlistorna kan ha :D

Håller med Lego om att denna diskussion borde få en egen tråd.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Räknas allierade in i totalen man kan ha i reserv? Alltså, kan man köpa två IG infanteri squad och sen deepa två enheter DW terminators?

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Gonka Koff skrev: Håller med Lego om att denna diskussion borde få en egen tråd.
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=8877

ta-da.. :)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Har jag missat en FAQ eller något angående null-deployment? För som jag ser det kan man bara använda den i snitt varannan match och när man gör det har man en 1/6 att autoförlora innan matchen börjar... (Eftersom man måste börja för att inte dö pga inga modeller på bordet.)
:?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Man autoförlorar först om det efter en hel game turn inte finns några modeller på plan, inte efter en player turn.
Alexander Merinen

Skriv svar