Nya FAQs

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Nya FAQs

Inlägg av Mortarion »

Zurken skrev:Man autoförlorar först om det efter en hel game turn inte finns några modeller på plan, inte efter en player turn.
Ah. Game turn. Jag hade av någon anledning läst det som player turn. Då fattar jag.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Haha! Nybörjare! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Kimich

Inlägg av Kimich »

Tyckte det var lite konstigt att dom inte tog upp att taus bomber kommer med en bomd. I nuläget är det lite skumt, det står ju inte att den har en bomb. På bombtillverkaren står det att man ska rulla direkt efter man har gjort en bombingrun för att se ifall man får en ny bomb, men det är ju lite svårt när man inte har en bomb att börja bomba med. Är det bara jag som tycker det är oklart?

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Kimich skrev:Tyckte det var lite konstigt att dom inte tog upp att taus bomber kommer med en bomd. I nuläget är det lite skumt, det står ju inte att den har en bomb. På bombtillverkaren står det att man ska rulla direkt efter man har gjort en bombingrun för att se ifall man får en ny bomb, men det är ju lite svårt när man inte har en bomb att börja bomba med. Är det bara jag som tycker det är oklart?
De har glömt att skriva ut bomben. Här snackar vi riktigt uppenbar RAI så inte alls oklart i mina ögon. Men RAW så kan man aldrig bomba och ja, detta borde ju absolut erratats.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Jonke skrev:
DHettNeck skrev: Blasts kan döda modeller utanför LoS:
Page 33 – Blast & Large Blast, Line of Sight
Add to the end of the final paragraph: “Remember to keep the
wounds inflicted by weapons with the Blast special rule in their
own wound pool, and that wounds from this pool can be
allocated to the closest model in the target unit even if it is out
of sight of any models from the attacking unit”.
Fast det är bara modeller utanför LoS i target unit, dvs scattrar blasten så den träffar en annan enhet så är det den target enheten som woundsen ska allokeras till eller? :roll:

OBS - Detta måste diskuteras/belysas.
Enligt ovan kan man fortfarande inte döda modeller i enheter man inte ser med direktriktade "blast" vapen.

Dvs du har tillåtelse att döda modeller du inte ser, i enheter du ser en del av.
(Exempel - 5 marines framför en LOSblocker, 5 marines bakom i samma enhet: Alla kan dö)

Du har inte tillåtelse att döda modeller i enheter du inte alls ser eller därav också inte "targettat" eller kunnat "targetta" eftersom de inte syns. (Ex. 5 marines framför LOSblocker i combatsquad som blir skjuten på, 5 marines i en andra combatsquad bakom som blir träffade av blasten: Bara de från första squaden kan dö)
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

eldrak

Inlägg av eldrak »

Jag TROR att target unit blir den du träffade och inte den du siktade på.

Uppstår det inte konstigheter annars så fort du scattrar på något annat än det du siktade på?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

eldrak skrev:Jag TROR att target unit blir den du träffade och inte den du siktade på.

Uppstår det inte konstigheter annars så fort du scattrar på något annat än det du siktade på?
Känns mycket rimligare än någon annan tolkning.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Röde skrev:
eldrak skrev:Jag TROR att target unit blir den du träffade och inte den du siktade på.

Känns mycket rimligare än någon annan tolkning.
Men grabbar, hur kul är det att vara rimlig ?
MYCKET roligare att vara helt bokstavslavisk, tja typ jorden skapades på sju dagar slavisk...

Om vi skall vara "rimliga" kan vi ju lika gärna anta att man kan kasta en splittergranat runt ett hörn eller över en vägg för att träffa en unit man antar är där men inte "kan" se...

Eller att man kanske kan "charga" runt ett hörn två tumm för att man VET att fienden är där fast man inte ser dem längre då sista snubben blev rädd och hoppade bakom hörnet...
Richard Petersson

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Fast nu handlade det väl om vilken enhet som är target unit? De som får plattan i huvudet lär ju vara target unit även om de initialt inte var unit targeted... (Och här skulle det varit en lite smiley som räcker ut tungan.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Tirumbar

Inlägg av Tirumbar »

Röde skrev:Fast nu handlade det väl om vilken enhet som är target unit? De som får plattan i huvudet lär ju vara target unit även om de initialt inte var unit targeted... (Och här skulle det varit en lite smiley som räcker ut tungan.)
Nej världen är 0 eller 1, av eller på, positiv eller negativ, rimligt eller helt enligt reglerna ^^
Alldeles uppenbart kan inte en "ny" enhet helt plötsligt bli target.

1. Skall skjuta.
2. Väljer mål.
3. Slår tärningar.

Redan innan jag scattrat har jag ju "valt" mål.. alltså kan inte någon ny enhet bli mål ?

JAA - jag vet att cp:ar mig. Vilket jag gör för att jag faktiskt GILLADE 6th där man inte kunde döda det man inte såg. Tyckte det liksom var en rätt spexig aspekt av spelet.
Richard Petersson

Skriv svar