Jag tycker att grundtanken med LBK-mallen är jättebra. Att man ska plocka bort topparna över vad som är lite för bra och bli av med spammet på saker.
Men det senaste så känns det som att man har börjat kompa lite för mycket. Samt att det finns ingen "standard" över vad 1 i komp är.
Utan att man väldigt godtyckligt säger att detta borde kompa.
Nu då man ska bygga en lista inför en turnering så kommer man bygga listor som smyger sig igenom kryphålen istället för att man ska få en jämn nivå mellan dom olika raserna.
Lite exempel på vad jag tycker känns konstigt med nuvarande kompen.
Riptide- Varje efter den första
Wraitkight Räknas som flera fordon istället.
Dark Angels
1 Sacred banner of Devastation if there are V30 Boltguns (count each boltgun, combi-bolter,
twin-linked bolter as 1 and each Hurricane bolter as 3) in the army.- Varför inte bara kompa den direkt?
Grey knights
1 V10 Psycannons in the army. And additional 1 if V14. Count each Dreadnought with Psybolt
ammunition after the first as one Psycannon. Count each 8 Stormbolters with Psybolt
ammunition as one Psycannon. - Detta är så komplicerat, Bättre o säga att man får ha 1 Dreadnought nästa kompar isåfall och lägga in ett lägre kap på Psycannons, Stormravens kompar redan och behöver inte dubbelbestraffas
Necrons
Necronflygarna, Räkna den första som 8 fordon då kan man lika väl säga att alla kompar 1 istället. Eller att man får ha en och resten kompar 1 var.
1 Each Mindshackle scarabs on Destroyer Lord/s or if a vehicle with transport capacity exists
in the army (that can be used by the Necrons)- Eftersom man om man blir chargad inte får använda mindshackle i challangen utan spelaren som chargar väljer om den skall vara innan så tycker jag inte att det borde kompa bara för att man har en Flygare eller Ghostark.
Sedan tycker jag att 1 Mindshackle borde man få ha utan att kompa.
1 V1 Crypteks (if army includes a Night Scythe) with; Abyssal Staff (only if army includes
Deathmarks) and/or Voltaic staff- Kompstraffet finns redan på flygen så att helt bannlysa en enhet känns sådär.
Orcs
1 V1 Unit of Lootas if a Aegis Defence Lines exists in the army- Typ det enda bra som orcerna har så höj denna gränsen till v2
Tau
1 Each Unit of Broadside battlesuits after the first,-Bara om dom har Haywire, Har dom railguns så är dom inte alls farliga
1 Drone controller on Commander if there is a unit that contains V4 Gun and/or Marker drones- Markerdrons javist självklart dom ska kompa, Men gundrones är inte överdrivet bra
Tyranids
1 V5 Hiveguards- Höj denna gränsen till v6 Känns inte som att 2 enheter bör kompa
Fortifications (All armies)
Aegis Defence Lines are counted as 3 vehicles towards the Vehicle Total-Sänk den till 2 vehiclesr
Skyshield landing pad is counted as 3 vehicles towards the Vehicle Total-Sänk den till 2 vehicles
Imperial Bastion is counted as 3 vehicles towards the Vehicle Total-Sänk den till 1 vehicles
Fortress of Redemption is counted as 4 vehicles towards the Vehicle Total- Sänk den till 2vehicles
Fortifications är en del av 6th, Men jag tycker inte att ett fortress är lika bra som 2st waveserpents tex. Man borde sänka kostnaderna för dessa.
Det blev vist en längre post än vad som var tänkt ifrån början
Detta är bara vad jag har för erfarenheter av kompen.
Med varje nytt codexsläpp så känns det som att man blir av med väldigt många problem som man hade i årets början.
Dom nya codexarna är mer balanserade än tidigare.
Vad tycker ni för något?
LBK-mallen, vad är 1 i komp?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: LBK-mallen, vad är 1 i komp?
Du har en hel del bra poänger som jag håller med om och en del som jag inte håller med om.
DA - Man skall kunna spela skiten
GK - Jo, det bör gå att skriva på lättare sätt.
Necrons - Jag anser att de överlag straffas för hårt. Tycker du slår huvet på spiken.
Orks - tycker 30 lootas bakom mur skall straffas. Kanske straffa antal modeller ist för enheter?
Tau - gissar att du menar high yield MP
men jo, railguns bör inte straffas som missiler
Nids - 2*3 HG är "det optimala valet" således bör det kompa. De är sjukt bra.
Fort - Skyshield e mongo. Kolla på tyskarnas etc listor samt hur de användes. De bör kanske rent av kosta som 4-5 fordon. Sen att deras regler e knas e en annan sak.
Och ja, de nya codexarna e mer balanserade.
Necrons - Jag anser att de överlag straffas för hårt. Tycker du slår huvet på spiken.
Orks - tycker 30 lootas bakom mur skall straffas. Kanske straffa antal modeller ist för enheter?
Tau - gissar att du menar high yield MP
Fort - Skyshield e mongo. Kolla på tyskarnas etc listor samt hur de användes. De bör kanske rent av kosta som 4-5 fordon. Sen att deras regler e knas e en annan sak.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Problem anser jag är att man har börjat se det som att komp 0 är det enda som går att spela. Jag tror det hänger ihop lite med att det var så oerhört fördelaktigt att spela komp 0 på Lincon där LBK-mallen först användes. Om man snarare satte komp 2 som en sorts snitt armé och med 0 eller 4 som extrmerna på varje håll. Tror jag mallen skulle vara mycket mer användbar och dynamisk samt att folk skulle inte protestera så mycket mot vissa mall bestraffningar.
refabricated skrev:Du har en hel del bra poänger som jag håller med om och en del som jag inte håller med om.
Tau - gissar att du menar high yield MPmen jo, railguns bör inte straffas som missiler
DA- Problemet är att det är för lätt att komma undan 0 komp (Ex. 3 landraiders och bikes) Sedan tycker jag att man ska ha en så enkel mall som möjligt.
Orcs- Dom kan bara lägga sig ner om dom är 10 st i en grupp. Så möta 20 lootas är helt okej.
Nids- Det enda antitank dom har på avstånd. Vist dom är bra. Men kollar man på hela codexen så tycker jag att möta 6st är helt okej.
Fort- Skyshielden kan vara skitbra. Men kör man med normala regler som dom är skrivna så är den inte överdriven.
Tyvärr så kan jag för lite om dom andra armerna som jag inte skrev om för att kunna ge någon vettig kritik om dom.
Jag håller till viss del med Kombat. Men jag tycker att man skall gå tillbaka till grundtanken då man ska ta bort topparna istället för att ha en jättelång lista på vad som kompar i varje codex.
Jag tycker att just lincon var för hårt straff för komp. Man kunde inte vinna om man spelade en komp 3 lista på lincon även om man 20-0 i varje match vilket är fel.