Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Joppe skrev:Förstår jag rätt att en squadron landspeeders räkans som ett fordon? Eller räknas varje landspeeder för sig?
En squadron = En unit = Ett fordon

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Bengt skrev:Kom att tänka på en relaterad grej. Om man har två chapter tactics fungerar bara en. Är det något som ska reflekteras i kompen eller är det för ovanligt och/eller svårt att bedömma?
Undrar när man egentligen väljer det, framkommer inte utav Codexet. Är det så att man gör det i armélistan så kan det nog gå att kompbedömma om man nu vill (jag har nog aldrig sett en SM-lista med två Combat Tactics-specialare), men gör man det före varje match så är det betydligt svårare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det här har varit uppe förut, men det verkar ha smugit in igen. Scout Bike Sergeant borde nog inte få minus för sitt power weapon, eftersom han bara får två attacker med det. (Inget extra närstridsvapen, och han byter bort sin bolt pistol.)

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

HeadWar skrev:Det här har varit uppe förut, men det verkar ha smugit in igen. Scout Bike Sergeant borde nog inte få minus för sitt power weapon, eftersom han bara får två attacker med det. (Inget extra närstridsvapen, och han byter bort sin bolt pistol.)
Ah, helt sant.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Under assault marines står det:

-1 Flamer

innebär det för varje eller -1 även om du har 2?

Jag antar att det inte är så men isåfall kan ni ju vara konsekventa och skriva each överallt där det går att ta flera av samma utrustning.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jo, vi ska försöka att vara mer konsekventa med "each". Och det ska vara "each" på assault marines flamer.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Felstavning: Tigurius heter inte "Tigarius".

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Betyder det att Tigurius inte ger något kompminus?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Hallå

Ni får ursäkta om frågan redan besvarats i tråden men jag har inte hängt med riktigt.

Du får ytterligare minus för varje Scout Squad som "kan" åka i en Landspeeder Storm. Innebär inte det ett generellt minus på alla Scouts så fort du har en Stom på bordet då Scouts kan dela sig i Combat Squads?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag tror att citationstecknen runt "kan" betyder att man inte får minus för alla squads, utan bara för så många som det finns Stormar till. Men det är en intressant poäng det där med combat squads, finns det en 10-manna och två Stormar så borde det ju ge -2.

För övrigt kan man ju köpa en extra scout så de blir sex man, då varken kan eller "kan" de åka Storm. ;)

Skriv svar