Ethereal i bil

Regelfrågor och förslag på husregler
Neth_Oni

Re: Ethereal i bil

Inlägg av Neth_Oni »

I flera år har alla jag sett spelat på att det fungerar men helt plötsligt så skulle det vara fel? Jag har själv spelat, och mött, Straken i chimera som delar ut sin chargebonus till grupperna runt om, bik meks som sprider ut 5+ cover från en battlewagon, space marines flaggor som ger re-roll på moral inom 12" och Pedro som ger +1 attack från land raidern de sitter.

Jag kan inte säga att jag är insatt i de andra frågorna ni tagit upp och vet inte om de är lika eller olika och därmed inte vet huruvida de är av relevans eller inte men det känns väldigt fånigt att en Blood chalice skulle ge Furious charge ut ur ett fordon om inte Strakens aura gör det. Men som vanligt så kan inte GW skriva regler eller förtydliganden som är vattentäta så då blir det internetkrig om hur de ska tolkas...

EDIT:
Såg nu varför Anrakyrs förmåga inte anses kunna fungera, han behöver Line of sight för att kunna använda förmågan vilket man anses inte ha innifrån fordon, även fast den har luckor eller rent av är open-topped
Senast redigerad av 1 Neth_Oni, redigerad totalt 16 gånger.

Jony

Inlägg av Jony »

Men IG har väl en special regel som säger specifikt att officerare får ge order inne i chimerorna till andra som befinner sig utanför?

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Fast det är ingen order utan en aura som ger Furious charge och Counter-attack till alla inom 12"

Användarvisningsbild
Flogger

Ethereal i bil

Inlägg av Flogger »

Neth_Oni skrev:Fast det är ingen order utan en aura som ger Furious charge och Counter-attack till alla inom 12"
Då kanske den inte heller funkar då?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Begränsningen är för saker som kräver Line of Sight och samtidigt sitter i transports.

Behöver du inte line of sight finns ingen begränsning när det gäller saker ur transporter. Aura effects och liknande som inte kräver LoS fungerar alltså alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild
Flogger

Ethereal i bil

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:Begränsningen är för saker som kräver Line of Sight och samtidigt sitter i transports.

Behöver du inte line of sight finns ingen begränsning när det gäller saker ur transporter. Aura effects och liknande som inte kräver LoS fungerar alltså alldeles utmärkt.
Begränsningen är ju att man inte kan mäta till modellen då den inte är på plan.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Vilken begränsning talar du om då?

"If the players need to measure a range involving the embarked unit (except for its shooting), this range is measured to or from the Vehicle's Hull". s78.

Klarare än så kan det inte bli tycker jag.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Tack, försökte hitta den där referensen men kunde inte komma ihåg om det stod under transports, characters eller measuring distances. Känns ju rätt solklart att det fungerar med det

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:Vilken begränsning talar du om då?

"If the players need to measure a range involving the embarked unit (except for its shooting), this range is measured to or from the Vehicle's Hull". s78.

Klarare än så kan det inte bli tycker jag.
Kul med ett regelcitat. Du har rätt angående rangen.

Frågan kvarstår dock, funkar powers på saker utanför bilen? Jag hävdar att ja, absolut. Men jag tycker också att Kairos stav funkar utanför bordet.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Nu vill jag inte starta en ny Kairos tråd och har inte demonboken, men står det specifikt att man inte får använda hans regel utanför bordet (om det är en re-roll till armén eller vad det är)? Vet att alla alltid kört på att saker som det bara räcker med att de är i liv funkar utanför, som Astropath +1 på reserve medan sånt som står specifikt att de måste vara på bordet inte funkar. Men är inte hundra på det. Jag tänkte inte gå in i någon diskussion om Kairos då jag varken har codexen, eller något intresse av demonerna, men jag tror vi kan stryka diskussionerna om Ethereal kan buffa Ld och antal skott från en fisk eller inte ;)

Skriv svar