Målning som soft points.
Re: Målning som soft points.
Men allvarligt Peter vad är viktigast:
Att folk kan basa sina arméer på unika och roliga sätt som passar till det färg schemat.
Eller att du känner dig orättvist behandlat för att du inte kan ta Allies.
Att fortsätta med krav på samma baser mellan Allies kommer kväva kreativiteten i hobbyn och minska tillskottet av nya fräcka arméer.
Att folk kan basa sina arméer på unika och roliga sätt som passar till det färg schemat.
Att fortsätta med krav på samma baser mellan Allies kommer kväva kreativiteten i hobbyn och minska tillskottet av nya fräcka arméer.
- bolterochkniv
tycker att det är rimligt att en det ska framgå tydligt vilka enheter som ingår i en detachment, så på detachmentnivå tycker jag inte att det är något snack. om nids kommer kunna alliera sig med sig själva i nya dexen såsom det ryktas ser jag inga problemet med att ditt second detachment har olika baser. vad jag dock INTE tycker är rimligt är att folk som lagt en massa pengar på modeller måste köpa ÄNNU mer alternativt basa om sina modeller för att få tillgång till det roliga alliessystemet. särskilt inte om modellerna i övrigt är riktigt bra målade. en snygg, avancerad basning är något som verkligen kan lyfta en armé utseendemässigt, men det är inte alla arméer som funkar med snöbaser exempelvis. jag tycker inte att folk ska behöva känna att de inte kan basa sina modeller så snyggt som de vill för att de kommer att straffas för det på turneringar.Flogger skrev:Tycker inte man ska komma undan enhetlig basning bara för att man tar allies. Om halva min tyranid armé är basad på ett annat sätt än andra halvan, ska jag få minuspoäng då? Men någon som har en halv armé IG och en halv armé SM som är basade olika ska inte få minus? Det kallar jag orättvisa i högsta grad.bolterochkniv skrev:efter som att det handlar om målning vill jag passa på att tjata om att lägga ner den här skiten med straff för olika baser på olika detachments. det enda det kommer leda till är att alla kommer göra astråkiga generiska grusbaser till alla sina arméer istället för att våga ta ut svängarna lite ibland.
Håller nog med PapaD angående priserna faktiskt.
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
LillePer skrev:Men allvarligt Peter vad är viktigast:
Vid Oden... Det handlar inte om att nids inte kan ta allies. Vi kan ta mina demoner som exempel också. Bara för att jag väljer att inte alliera så måste mina baser vara enhetliga, men väljer jag att alliera de se hur olika ut som helst?
Samma krav ska gälla alla, oavsett om man allierar. Det är EN armé, inte två. Detta kväver ingenting, det är betydligt trevligare att se allies som en del i armén än som två helt olika arméer på två helt olika sorters baser.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- bolterochkniv
nu blir det egen erfarenhet här, men när du säger att det inte kväver någonting så kan jag svara att när jag tänker kring målning av nya arméer jag vill starta så känner jag inte att jag kan måla dom hur jag vill, utan att jag behöver överväga om jag någon gång kommer vilja använda min nya armé som ally till vad jag redan har. det kanske bara är jag, men jag har svårt att tro att så är fallet.Flogger skrev:LillePer skrev:Men allvarligt Peter vad är viktigast:
Vid Oden... Det handlar inte om att nids inte kan ta allies. Vi kan ta mina demoner som exempel också. Bara för att jag väljer att inte alliera så måste mina baser vara enhetliga, men väljer jag att alliera de se hur olika ut som helst?
Samma krav ska gälla alla, oavsett om man allierar. Det är EN armé, inte två. Detta kväver ingenting, det är betydligt trevligare att se allies som en del i armén än som två helt olika arméer på två helt olika sorters baser.
jag tycker att samma krav kan gälla alla, men att man byter ut armé mot detachment. på ditt argument låter det lite osm att du känner dej begränsad av att vara tvungen att ha dina demoner basade likadant, och i rättvisans namn vill du då inte att andra tillåts ha olika baser på olika detachments, bara för att du inte får ha det inom ett? att du väljer att inte alliera får väl stå för dej, men jag tycker inte att andra borde begränsas av det.
med detta sagt tycker jag som jag sagt tidigare att det är rimligt att olika basade detachments inte når upp till de högsta målningspoängen som ges (de osm brukar delas ut för "det där lilla extra") men det är helt galenpanna att man ska ligga efter typ 5 poäng innan man ens börjat spela..
Elias Österlund
Jag ser det som såhär:
Jag har en tzeentch demonarmé med ökenbaser.
Jag har en nurgle demonarmé med träskbaser.
Jag har en CSM armé som också har träskbaser.
Spelar jag mina nurgle och tzeentch demoner i samma armé så får jag minuspoäng för att jag inte har enhetlig basning. Om jag däremot allierar in mina tzeentch ökenbaser till mina CSM träskbaser så får jag inte minuspoäng trots icke-enhetlig basning för det är olika detachments. DET tycker jag är helt mongo. Då är det bättre att man tar bort enhetlig basning som krav helt och hållet.
Spelar jag mina nurgle och tzeentch demoner i samma armé så får jag minuspoäng för att jag inte har enhetlig basning. Om jag däremot allierar in mina tzeentch ökenbaser till mina CSM träskbaser så får jag inte minuspoäng trots icke-enhetlig basning för det är olika detachments. DET tycker jag är helt mongo. Då är det bättre att man tar bort enhetlig basning som krav helt och hållet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Bryr mig inte så noga. Men Papa har en bra poäng.
Vidare så kan jag bara tillägga att jag var sugen på att göra ngt kul med baserna till min eldar. Men alla modeller jag har som jag ev. vill alliera med eldar står på grus. Så grus blev det.
"Kvävande av hobbyn" tyckte jag var ett rätt bra uttryck.
Sålänge alla prylar från samma detachment e basade på samma sätt så ser jag inga problem. Du tappar väl säkert målningspoäng, men det kan säkert vissa leva med.
Hela filisofin att "skall du alliera så skall du lida av fantasilösa generiska baser" gillar jag inte. Vill jag power-gamea så skiter jag ihur vackra mina baser är.
De enda som kommer i kläm i denna basnings frågan är de som gillar modellerings och målnings delen av hobbyn. Dessa blir begränsade i sitt listbyggande.
Jag ser mig själv som väldigt tävlingsinriktad, och jag bryr mig mkt mer om spelandet än det visuella. Visst skull det vara kul att pilla med nya typer av baser, men för min del inte på bekostnad av turneringspoäng.
Kort, de enda som lider av denna nitiskhet om allierade baser är de som orkar/tycker det e kul med temade baser till sina arméer. Vi ostbollar som allierar för att listan blir bättre bryr oss inte.
Vidare så kan jag bara tillägga att jag var sugen på att göra ngt kul med baserna till min eldar. Men alla modeller jag har som jag ev. vill alliera med eldar står på grus. Så grus blev det.
"Kvävande av hobbyn" tyckte jag var ett rätt bra uttryck.
Sålänge alla prylar från samma detachment e basade på samma sätt så ser jag inga problem. Du tappar väl säkert målningspoäng, men det kan säkert vissa leva med.
Hela filisofin att "skall du alliera så skall du lida av fantasilösa generiska baser" gillar jag inte. Vill jag power-gamea så skiter jag ihur vackra mina baser är.
De enda som kommer i kläm i denna basnings frågan är de som gillar modellerings och målnings delen av hobbyn. Dessa blir begränsade i sitt listbyggande.
Jag ser mig själv som väldigt tävlingsinriktad, och jag bryr mig mkt mer om spelandet än det visuella. Visst skull det vara kul att pilla med nya typer av baser, men för min del inte på bekostnad av turneringspoäng.
Kort, de enda som lider av denna nitiskhet om allierade baser är de som orkar/tycker det e kul med temade baser till sina arméer. Vi ostbollar som allierar för att listan blir bättre bryr oss inte.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
- bolterochkniv
även utifrån det tycker jag inte alls att det vore konstigt med en regel kring "samma basning inom detachment". det behöver inte vara så extremt att det delas upp i allt samma vs. ingenting samma.Flogger skrev:Jag ser det som såhär:
dvs den del av hobbyn som målningpoäng har som funktion att uppmuntra. därför tycker jag det blir bakvänt när målningspoäng motverkar detta genom att straffa olika baser.refabricated skrev:De enda som kommer i kläm i denna basnings frågan är de som gillar modellerings och målnings delen av hobbyn.
Elias Österlund
Alla DMFare har haft samma baser på alla sina armerLillePer skrev: Att fortsätta med krav på samma baser mellan Allies kommer kväva kreativiteten i hobbyn och minska tillskottet av nya fräcka arméer.
Av det jag sett av allierade armeer så är jag beredd att inte hålla med.
Och skulle nästan vilja dra bedömningen ett snäpp värre.
Om jag tar min "egen" arme på TTT som exempel. Jag körde mina svarta mariner, med överdrivna highlights, ihop med Utters vita mariner, med överdrivna highlights.
Nu råkade det tura sig att vi hade i princip identiska baser på våra armeer, marginell skillnad i jordtonen bara.
Men även om det var fräckt med det vita och svarta, samt att vi älskar överdrivna highlights båda två ser man tydligt att armeerna inte är målade ihop. Dom har inte samma touch. Så iaf i mina ögon ser det ut som två armeer, vilket förstör hela upplägget i mina ögon.
Är det krav på samma baser hoppas jag att folk i större grad skulle ha allieringar i åtanke när de börjar med sina nya fräcka armeer och på så sätt även få allt homogent målat/konverterat.
(Vill tillägga att jag sett en del riktigt fräcka allieringar, de har dock allihop tydligt byggts för att spelas ihop)
Men visst är allieringar hämnande i viss grad. Har blivit sugen på att alliera in saker med mina mariner, men hur jag än vrider på det vill jag måla om marinerna isf, för de skulle inte hålla samma kvalitet som något jag målade upp idag. Dock tycker jag absolut inte likadana baser är hämnande.
Ännu ett exempel på basers värde. I det andra spelet har vi ju en mustaschprydd klubbmedlem som vunnit en och annan BP, men en av hans fraktioner brukar få klagomål på just baserna, eftersom han gjort dem olika (Med tanke bakom, men ändock olika).
I vanlig ordning känns mitt inlägg jäkligt rörigt, men:
Enhetligt - yey!
Oenhetligt - ney!
Jag förstår absolut tanken med enhetlighet och visst mina tau gubbar de blir lila som mina eldar och får samma baser för att jag ska få spela armén utan minus. Nu väljer jag att måla dem i samma färger och så valet av basning passar väl ihop med färgen på modellen. Men tror det kommer minska mängden nya arméer som skapas med en annorlunda färgsättning med väl valda baser. För antingen kommer basningen väljas så att den passar till en redan existera de armé och då passa dåligt ihop med färgvalet, eller så välja färgerna efter den redan valda basen och då blir det eventuellt tråkigt på det sättet också.
(Typ SW med snöbaser ska skaffa lite white scar allies, yey för vita modeller på vita baser? Då lär det inte bli vita white scars T.ex...)
(Typ SW med snöbaser ska skaffa lite white scar allies, yey för vita modeller på vita baser? Då lär det inte bli vita white scars T.ex...)
Jag tycker helt enkelt:
Man ska inte få minus för att ha olika baser för olika detachments i samma armé.
Däremot tycker jag man ska premiera de som faktiskt har bemödat sig och basat sina allies likadant så att de ska höra ihop.
Jag tycker helt enkelt att man istället för att straffa de som inte gjort det ska premiera de som gjort det.
Man ska inte få minus för att ha olika baser för olika detachments i samma armé.
Däremot tycker jag man ska premiera de som faktiskt har bemödat sig och basat sina allies likadant så att de ska höra ihop.
Jag tycker helt enkelt att man istället för att straffa de som inte gjort det ska premiera de som gjort det.