Jag har bestämt mig för att börja spela 40k, är ny till att spela Warhammer överhuvudtaget. Samlat på sporadiska Fantasy miniatyrer fram tills nu. Har läst en del böcker från Black Library och intresset för Imperial Fists och dess successor chapters kommer därifrån, samt att jag (tror) att jag gillar den spelstilen och utformningen de har på sina arméer. Jag har impuls köpt det jag finner coolt och försöker nu täcka igen hålen för att få en allrounded och konkurrenskraftig armé.
Det jag saknar är alla tactical marines utöver de första 10, land speedern storm + dess scouts, librarian in terminator armour och den andra rhinon. En battleforce med 15 tacticals, 5 assaults, 5 scouts och 1 rhino verkar bli mitt nästa steg, land speedern och librarian är lite det som hänger i luften beroende på vilket håll min lista utvecklar sig. En devastator squad verkar vara händig bara p.g.a alla heavy weapons etc man får tillgång till och kan justera sina squads lite enklare.
HQ(125pts)
1 Librarian in +Terminator Armour, +Psyker, + Storm Shield 125pts
Troops(583pts)
Tactical Squad A (9marines 1 sergeant). +1 Multimelta, +1Meltagun, +Rhino. 195pts(behövs Melta bombs?)
Tactical Squad B (9marines 1 sergeant). +1 Multimelta, +1 Flamer, +1 Combi Flamer, +Rhino. 205pts (behövs Melta bombs?)
Scout Squad A (4 Scouts, 1 sergeant). +5 Camo Cloaks, +4 Sniper Rifles, +1 Missile Launcher 78pts
Scout Squad B (4 Scouts, 1 sergeant). +Meltabombs, +Land Speeder Storm (Heavy Bolter gynnas av Chapter tac, men en till lascannon eller flamer skulle kanske inte skada? Jag har points och göra av med.) 105pts
Elites: 400pts
1 Ironclad Dreadnaught (+Droppod, +Locator Beacon) 180pts. Seismic Fist+ built-in Meltagun och på andra armen, en Hurricane Bolter. Bör jag ersätta Hurricane B med Powerfist w/ built-in Hvy Flamer(190pts) eller StormBolt(180pts)? Boltern gynnas ju också av chapter tac. Jag har också monterat på dess två HK-Missiles, de är ju antagligen bra men frågan är om jag lyckas klämma iväg alla vapen jag har före den dör eller något tragiskt händer den
Terminator Tactical Squad (4 Termies, 1 Sergeant). +Assault Cannon. 220pts
Fast Attack: 140pts
Stormtalon Gunship med twin-linked lascannon. 140pts
Heavy Support: 425pts
Centurion Devastator Squad (2 Cents, 1 Sergeant). +Grav-amp, +Missile Launchers, +Grav-cannons, +Omniscope. 290pts
1 Vindicator med Siege Shield/Dozer Blade(?) 135pts
Total: 1673
Återstående poäng: 77
Droppa Land Speeder Storm+crew och få in en till Storm Talon eller Predator?
Droppa Drop pod(+beacon) och byta ut Assault Termies mot Tactical Termies+Assault Cannon samt sätta Librarian med de? Då har jag 122 points och leka med. Eller 227 points om jag gör dessa ändringar samt droppar Land Speedern Storm+crew.
Jag är inte så förtjust i tanken att spamma likadana units, så helst en ny tank eller stormraven och inte ännu en vindicator eller stormtalon. En assault squad?
Hur hade ni ställt upp en sådan här armé, min mest förekommande fiende kommer att vara Chaos Space Marines(med heldrakes, fiends + DV modellerna sålångt).
Jag är väldigt osäker på mitt val av HQ, han känns utsatt. Även i Terminator armor bland Termies/Centurions.
Tack för all hjälp!