Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av HeadWar »

Egge, hur såg din lista ut egentligen?

Jacke

Inlägg av Jacke »

Håller med om det mesta Egge sa.

Broodlorden är inget kap, men han är helt ok, om inte annat så kan man studsa nått enstaka wound på honom eller neka motståndarens fist att slå(Marines och Wolves har inte LD 10).

Trygonen är grym om han kommer fram, men rätt lätt att döda eftersom han sällan får ta cover.

Mawlocen är ingen idé att sätta minus på förrän han fått klartecken från GW att deepa på fiender.

Stooort komp+ för den som är dum nog att spela med en Pyrovore.

Och som de flesta konstaterat Tyranten är värdelös. På vilket sätt är HAN ett CC monster? Slåss väl som en vanlig Daemonprince och kostar mera.

Nurgle prince, med wings och warptime kostar 175p
Hive tyrant med wings kostar 230p

Då har prinsen 1 sämre ws men får rerolla det mesta och får 5+ invo, deep strike med mera. Tyranten har inget, såvida man inte betalar ytterligare poäng. Vad jag försöker säga är att de flesta listor enkelt slår ut en Nurgle prins. Tyranten dör ännu enklare och kostar 70-100? poäng mer.

Misstänker att GW i sann "legion of the damned" anda snart kommer göra en ny hive tyrant modell!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Misstänker att GW i sann "legion of the damned" anda snart kommer göra en ny hive tyrant modell!
:lol:

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

egge skrev: Venomthrope sög.

Warriors dör sjukt mycket lättare nu med instant kill. det finns helt enkelt väldigt många tunga vapen där ute. Och jag slapp möta barrage-ordnance-vapen ändå. Jag skulle säga att de är snäppet vassare i närstrid dock.
Venomthorpe suger? Primärt måste den väl vara till för att boosta andra enheter och i övrigt hålla sig utom synhåll (bakom något stort, typ en tervigon). Uvekla gärna varför den sög, den ger ju ganska feta fördelar till friendly inom 6.

Ang. Warriors kan jag hålla med dig till viss del. Visst dom kan bli instasmackade, men har 3 W och med stora baser kan man sprisda ut dom ganska bra så man inte behöver vara så rädd för blast. Köper man en alphahanne till dom kan man dessutom lägga S8 träffar på honom och slippa att dom dör när meltaguns och dyligt hoppar fram och skjuter. Dessutom är dom troops vilket gör dom så jävla bra, enligt mej...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är priset på vingar på demonprinsen som är fel inte på tyranten.. ett rimligt pris för vingar är runt 66% av base cost..
Hade det kostat det så hade man kunnat spela med gående eller flygande demonprins.

Jag tycker att det är mycket bra att GW verkligen har fattat detta nu och satt ett pris på vingar som motsvarar hur bra det är.

Sen tycker jag att alla stora saker i tyanid codexen är för dyra..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Hur kan de stora sakerna vara för dyra?
Man får in 60W T6 på 1750p...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Har man sätt GW görra samma sak förr?

De släpper nya modeller och en ny codex som gör att de modeller folk redan har blir sämre så att de måste köpa de nya modellerna.

Folk har massa hivetryanter och fexar, otippat att de är de saker som blivit minst prisvärlda i nya codexen....
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Priset på enheterna skall inte avgöra vilken komp en lista skall få utan listan som helhet skall kompas. Isolerade enheter blir rätt lätt fel. Detta är väl iofs mallens svaghet. Jeppa har en bra utgångspunkt när han tar och delar priset med 30 för att få medelkompen. Sedan är det bara att lägga till eller drar ifrån beroende på enhetens styrka utan att ta hänsyn till priset.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge

Inlägg av egge »

Venomthorpe suger? Primärt måste den väl vara till för att boosta andra enheter och i övrigt hålla sig utom synhåll (bakom något stort, typ en tervigon). Uvekla gärna varför den sög, den ger ju ganska feta fördelar till friendly inom 6.
4+ cover bakom ett monster. Den måste följa med armén och då är det sjukt svårt (för att inte säga omöjligt) att gömma den. Folk sköt helt enkelt ned den först, innan de skulle skjuta på monster/charga och då gör den inget. Sedan kan jag inte slå 3+ cover...

Jag tycker poängen klart skall spela in i kompen. Om något är så dåligt prissatt så skall det klart påverka kompen. För högt pris skall vara klart snällare komp och för dyra saker inte alls.

Som det var nu kändes det som att en tyrants vingar inte skall ge alls mycket i minus. Jag tycker vingar skall kosta 60 pts men tyranten skall inte ligga på mer än kanske 120 pts i grund, om den skall vara kittad med vingar.

Hur som helst är det de nya modellerna man bör titta lite noggrannare på när det gäller komp. Men tyrant och fex utan pod/livvakter är inte så farliga som de var innan.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Dan of War

Inlägg av Dan of War »

Ursäkta, jag kanske är helt blåst, och den är för dyr etc.
Men det finns ju en sak som kallas Tyrannofex (T-fex :D ), med Rupture Cannon har den ju två S10 attacker på 48".
Dubbelt så långt som Hive Guard. Jag vet att 265 poäng är rätt sjukt mycket, men man borde väl nämna den över huvud taget om man diskuterar Tyranids AT vapen?

Skriv svar