Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

MITTZ skrev:Snyggt o praktiskt!
Woopwoop!
Tack! :D
Ismeno skrev:Helt fantastiskt, du tar hobbynörderiet till helt nya nivåer kapten. (Och då menar jag nörderi i ordets allra underbaraste bemärkelse såklart!)
Det här är bland det absolut ballaste jag sett i figurspelsväg NÅGONSIN.
Tack! :D
Sådant fint beröm betyder mycket! :wub:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ser jäkligt bra ut. Blir det inte jävligt tungt dock?

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ancalagon skrev:Ser jäkligt bra ut. Blir det inte jävligt tungt dock?
Tack!
Det är lugna puckar, jag är jättestark. :D

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ny sign. Tack ;)

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Helt perfekt! Håller på med något liknande, men jag har nog tagit mig vatten över huvudet. Men det är ändå kul! Sikta högt annars kan det kvitta.

Har du hunnit spela in dig med listan inför gw förresten?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack!
Spela in mig med listan?
Jag har knappt spelat in mig med Tyraniderna! :D
Har kört ett slag med listan:

Taktiken mot flyg är duck & cover.
I övrigt förlitar jag mig på att Deathleaper och ClosecombatCarnifex fixar biffen!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Hehe, jag skall ju också till GW, och har ingen som helst koll på något :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Gamers Weekend Special

Första turneringen avklarad! :D
Båten 07:30 på fredag morgon, Nynäshamn 10:50, sedan 50 mils körning till Horred.

Upp i tid för god frukost och sedan spela!
Nervöst värre, jag hade aldrig spelat en match mot någon jag inte kände förut.
Tänk om jag fick möta mina mardrömmars ostluktande fulspelande gnälliga besserwissrar?
Det kombinerat med att jag garanterat skulle spela som den ovana spelare jag är och därmed kunna vara ett tråkigt farthinder på väg mot deras riktiga matcher.
Jag hade komp 15. Mjuk som sockervadd. Vad fasen hade jag tänkt på när jag byggde listan?? :shock:

Match 1
Jag kunde inte fått en bättre start!
Lars Bengtsson a.k.a Fluff-Lasse a.k.a "Lottomannen". Komp 15. Lika orutinerad och mjuk som jag!
Jag glömde ta bilder i första slaget, men det här är ungefär vad som hände:

Bild

Lars spelade Chaos Space Marines.
Han deployade längst hela långsidan, och eftersom vi båda var långsamma så satte jag alla mina gubbar i ena hörnan, för att slippa möta hans Warlord och lite annat som stod nere i motsatt hörn.
Inga taktiska stordåd från någon av oss i själva spelet.
Jag rullade ettor och tvåor på alla reserves fram tills de automatiskt kom in i Runda 4, och då svängde matchen, eftersom jag fick in 600p förstärkningar som kunde äta upp det som fanns kvar av den halvan av hans armé jag valt att möta.
Objektiven på andra sidan gick till honom, men jag fick de övriga plus First Blood och Linebreaker.
Hade vi hunnit längre än runda 5 kunde jag nog knipit någon poäng till.
Seger med 12-8, vilket kändes rättvist.

Match 2
Dark Eldar, styrda av Carl Lagerblad, a.k.a "Pappersbåt"
Jag hade mina misstankar om att det skulle bli en svår match, jag visste att de kunde skjuta poison och att de var snabba, vilket var precis det som jag inte hade motmedel mot.
Att det dessutom gick ut på att ta Table Quarters innebar att jag hade det ännu tuffare med mina footsloggers, då han smidigt zippade fram med sina svävare.

Bild
Deployment

Skitsvårt. Han hade range att skjuta mig i min deployment, jag nådde inte honom, så jag måste fram.
Tuffare trupper, snabbare trupper eller mer terräng hade behövts för att det skulle gå bra, det här var kattens lek med råttan.

Bild
Mina kära krigare föll som furor, det gör ont att vara en stor tuff Trygon Prime när små snabba svävare skjuter 12 skott gift vardera. När jag sen väl fick tag på några små rackare så hade de 4+ dodge i närstrid.
Kort sagt, Carl var en bättre spelare än jag och hade en armé som var väldigt bra mot min.
Jag lyckades deny'a två Quarters (Deatleaper i en bunker, skamligt fegt, och en carnifex i närstrid, då kunde han inte skjutas sönder) och jag hade även fått 2p First Blood när Hive Guards sänkte en båt, vilket höll siffrorna nere till 7-13.
Klart rättvis förlust!

Bild
Något hann jag fånga iaf! :mrgreen:

Match 3
Tomas Hallin. Inbördeskrig mot Tyranider.
Ganska rolig lista med flera likheter med min. Genestealers, Hormagaunts, Warriors, Raveners.

Bild
Deployment

Tomas var en mycket mera van Tyranidspelare än jag. Säkrare på stats och regler, bättre på att veta alla truppers styrkor och svagheter. Bättre på att inte kasta iväg trupper mot fel sorts fiender.
I en rättvis värld hade Tomas vunnit.
Fru Fortuna stod dock och kastade slängkyssar åt mig matchen igenom! :wub:

Några saker hon hjälpte mig med:
¤ Min Deathleaper sänkte hans Tervigon-Warlords Ld med d3, rullade 6a, så Ld7.
¤ Två gånger fick han in en S10 Warplance på min ensamma Warlord, vilket är instakill och han hade inget invul. save.
Första gången rullade Tomas 1 på to Wound, nästa gång rullade jag 6a på Deny the Witch.
¤ Hans 20-gubbars unit med Genestealers fick en wound från min Biovore, pinningtest, rullade 11 med Ld 10. Pinned. Tomas påminde mig i nästa runda att Trygon Prime kan skjuta 18" och inte 12" som vanlig Trygon, 12st S5 AP5 skott sved på dem, hade de inte pinnats skulle de ätit upp mina Raveners och lite till.
¤ Jag fick till slut in 1st wound på hans Tervigonwarlord, med min warlords dubbla Boneswords. Ld7 tack vare Deathleapern. Tomas rullade 9 och dog, Slay the Warlord var 2p denna match.
¤ Strax efter vann min Trygon Prime över hans Hormagaunts i närstrid, som breake'ade eftersom Tervigonen var död och de inte hade Synapse. De flydde från 2 poängs obektivet de höll, just i det här slaget var Heavy scoring så Trygonen tog det.
Sen var det slut.
Jag vann orättvist med 11-9

Match 4
Blood Angels. Dag Samuelsson, a.k.a ?
Bord 4 igen, precis det öppna brädet som jag spelade på mot Dark Eldar. Det finns terräng, men den är låg eller så är den skog, i princip är det bara grejen i mitten som verkligen blockar LoS, det är lite för lite för min mjukislista.
Då vi spelade på snedden så fanns bara en lite triangel of hope intill mittenkullen, därefter var det 2 rundors löping i ingemansland för att nå fram till honom, vilket var dödsdömt.
Deepstrika in bland hans grejer var ännu värre, det var melta-plasma-powerfist fest och att sända in trupper portionsvis som bara står still efter att ha landat till det skulle varit ett dumt val.

Bild
Deployment, och min säkra zon

Dag kunde skjuta på mig, jag hade inget som nådde honom, och absolut inget som tålde att stå i det öppna mot hans tanks, missilelaunchers och Dreadnougt, men jag var tvungen att flytta mig framåt om jag skulle kunna skada honom. Dag, som också var en väldigt mycket bättre spelare än mig och hade en armé med gubbar som skrattade åt mina krigare, sa att jag borde spela defensivt för att knipa några poäng alls.
Fem rundors kurragömma. Det blev en poppad rhino (First Blood!) och några uppätna Terminators som chargade in i min Blobb i jakt på warlorden från mig, i övrigt hade Dag fullständig dominans.
Hade det inte tagit slut runda 5 hade det blivit värre siffror, nu slutade det på mycket rättvisa 5-15.

Match 5
Grey Knights. Max Persson, a.k.a "Max"
Förnöjt såg jag att vi skulle spela på bord 6, samma som jag började på där det fanns stora containrar och stora hus som verkligen blockade LoS totalt på flera ställen.
Missnöjt såg jag hur någon spelat något annat på bordet och all terräng var flyttad till en klump i ena sidan.
Max föreslog bordet på scenen, utan att se det sa jag att det gick bra, men det var en tuffare utmaning där uppe!

Bild
Deployment

Det hade räckt alldeles utmärkt för mig som utmaning att spela mot Grey Knights och en väldigt duktig spelare (nr.6 på Sverigerankingen), att det sedan var en golfbana med smala terrängbitar som vi skulle kriga på gjorde det till Mission: Impossible.
Jag hade önskat kunna gömma mig åtminstone i min deployment zone, men det gick bara inte.
Han stod i sin deployment och sköt på mig i min, vilket gjorde ont.
Max var mycket bättre än mig, hans armé bättre än min (komp 6 mot komp 15) och spelbrädet ganska öppet.
Det var slakt. :D
Jag klarar mig ok mot autocannons med mina Shrikes, Warriors och Raveners. Visst det är AP4 så inga saves, men lite cover här och där samt 3 wounds var på 13 gubbar tåler en del skytte.
Mot psybolt S8 Autocannons är det värre! Instagibb-bonanza!
När jag sen väl stod bakom ett smalt stenblock i väntan på nästa rundas charge, så hade Max Astral Aim på sin unit på andra sidan, där fick jag lära mig vad det var. Visst 4+ cover, men det är väldigt mycket sämre än att inte kunna bli dödad alls.

Jag hade 8 gubbar kvar tryckades i en hörna när runda 5 började.
Sedan inga.
Fullt rättvis 0-20 förlust!

Jag hade sedan stora förhoppningar om Best Painted, för jag är absolut bättre på att måla än att spela och då jag var en av tre finalister så fanns ju chansen, men Linus fina Night Lords slog mig med 1 poäng!
Jag hoppades en stund att det fanns en pokal eller plakett eller för att vara nominerad eller kommit 2a, men så blev det inte.

Totalt oväntat fick jag istället ett annat pris.
Mr Average.
Bild
Jag kände inte riktigt igen mig i beskrivningen, kan inte riktigt spela (well det var sant), inte riktigt måla (1p från best painted?), inte riktigt klä sig (hade ju min finaste tröja och jacka hela helgen!), inte riktigt festa (helt sant, jag var först i säng och först upp).
I efterhand fick jag veta att det blivit fel, Patrik Torp, också i vårt Gotlandsgäng men boende i Göteborg, skulle fått det.
Patrik, du kan hämta det hemma hos mig senast 31a mars, annars behåller jag det. :D

Bild
Därför sitter jag på vinnarfotot (röd tröja) utan att ha vunnit något! :mrgreen:

---

Vi lämnade Horred vid 14:30, var i Oskarshamn vid 19 (sabla snöoväder att köra i), båten gick vid 20 och 23:30 var jag hemma igen.
Inte så pigg i morse efter långa dagar och nätter med dålig sömn (sovsal och stora snarkande män funkar inte för mig, sista natten gav jag upp vid 04:00 och lånade en liten höjdhoppsmatta i idrottshallen och sov på den i omklädningsrummet fram till 07:30.

Jag vill absolut åka nästa år igen, de andra i bilen kände likadant, men då får vi bygga lite starkare listor och bli lite bättre spelare så vi kan bjuda på motstånd!
Nu lämnar jag även 5th ed Codexet bakom mig och ska framöver lära mig mer om hur Tyranider ska spelas i framtiden!

Bild

Det här är roligt! :D
Senast redigerad av 5 Kaptenen, redigerad totalt 28 gång.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Bra skriven rapport, kul läsning, och skönt med en som spelar med helt rätt inställning :)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Härlig sammanfattning! Carl är 'Pappersbåt' här på forumet :) Jag blev också sjukt inspirerad till bättre listbygge, sitter just nu och river armarna av lite marinens för att byta vapen på dem :-)

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar