Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Jacke »

Ja, men Tyrannofexen är ju inte överdrivet bra på att jag tanks. Runt 270p för 2 bs 3 skott är ju ingen höjdare. Dock tycker jag att han känns lite småtrevlig då han faktiskt är rätt svår att döda och skapligt allround. Så jag skulle inte bli förvånad om folk spelar med dem. Ska nog själv ge honom ett försök nån gång. Men något jättstort kompstraff tycker jag inte att han behöver.

Hur går det förresten med Tyranidmallen? När beräknas den vara klar?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jacke skrev:Hur går det förresten med Tyranidmallen? När beräknas den vara klar?
Ett kvalificerat utkast i helgen eller straxt efter.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Ok det låter bra. Blir mycket enklare att planera framtida listor om man har något att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Katarsis skrev:
Jacke skrev:Hur går det förresten med Tyranidmallen? När beräknas den vara klar?
Ett kvalificerat utkast i helgen eller straxt efter.
Sweet! :D
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

egge

Inlägg av egge »

Kan lägga in mina erfarenheter från Kinna om det blir för off topic så kanske moderator får ta bort det:
Match 1. Flygande prins, flygande prins, greater daemon, 2 defilers, land raider, 2 dreads

Hive tyranten lyckas inte suga blod. Sen blev hon nedskjuten.
Hive guards gjorde galet bra ifrån sig.
Båda enheter stealers kom in på fel sida.
Zoanthropes sköt rätt hårt och bra. Men de dör lätt.
Hormagaunts är ett one-hit wonder. Funderar på att skippa furious charge på dem. Drog ned en demonprins.
Termagaunts dödade en prins på charge i närstrid.
Carnifex välte en land raider
Raveners dödade massor. De blev chargade av 2 dreads, en demonrins och en defiler och var redan i närstrid med den andra defilern. Efter fordonens charge så hade en dread förlorat en attack, närstridsdreadden dog och defilern förlorade också en attack. Helt klart värt det.
Venomthrope gjorde ingenting.
Trygon kom in runda 3 vilket var perfekt då det var precis så att det hängde så den tipade balansen.
Vinst

Match 2: Orks. Massa småfordon och massa infanteri

Tyranten dog snabbt
Hive guards gjorde bra ifrån sig tills de dog
Stealers kom in från fel sida
Zoanthropes gjorde inte så mycket att jag kom ihåg något specifikt.
Hormagaunts var en one-hit
Termagaunts var bara i vägen.
Carnifex gjorde ingenting
Raveners kom jag inte ihåg.
Venomthrope skrämde bort en charge en gång men gjorde inget mer.
Trygon kom in runda 4 och matchen var helt över då så den bara dog.

Förlust

Match 3. Witch hunters. 2 exorcister, flytta på enheter assassin, systrar i rhinos (3 st) och en guard infantry platoon.

Tyranten dödade faktiskt en pentinent innan hon dog.
Hive guards gjorde bra ifrån sig.
Stealers kom in på rätt sida och dödade massa guards.
Zoanthropes sköt en rhino och fick bort ett vapen på en exorcist.
Hormagaunts var en one hit.
Termagaunts gjorde varken till eller från.
Carnifex var också rätt värdelös.
Raveners dödade saker. Men kom inte ihåg vad.
Venomthrope sög.
Trygon scattrade fel men gjorde bra ifrån sig i slutet ändå.

Det blev en runda 7 så de blev förlust.

Match 4. 3 Land raiders (grey knights) och storm troopers.

Tyranten kom faktiskt fram i närstrid och fick döda en enhet grey knights.
Hive guards glancade land raiders två gånger.
Stealers dödade grey knights och den andra enheten lite små assassins
Zoanthrope sköt sönder en land raider.
Hormagaunts var en one hit men hade en överlevare kvar och tog ett ojektiv.
Carnifex var för slö för att ta isär en raider.
Raveners dödade saker
Venomthrope sög.
Trygon kom in runda 2 och blev stående framför 3 land raiders så han dog.

Vinst

Match 5 Vulcan armé med droppande van guards, 2 poddar till, 2 dreads, 3 tacticals med 2 rhinos och en razorback, assault marines, 3 attack bikes och 1 melta attackbike.

Tyranten överlevde hela slaget men gjorde egentligen ingenting.
Hive guards brilljerade
Stealers med broodlord sög och den andra enheten fastnade i strid med en dread.
Zoanthropes dog runda 1 innan de ens hade flyttat...
Hormagaunts var ett one hit wonder
Carnifex brilljerade men mest på grund av motståndarens ovana med nids. Han dödade en tac squad, vulcan och en rhino.
Raveners var ofta utanför synaps men gjorde ändå det de skulle.
Venomthrope sög
Trygon gjorde det den skulle.

Vinst
Totalt hur jag ser det rent kompmässigt (fast enhet per enhet):

Flygande tyrant är sämre än innan. Hon har några magier som kanske är farliga i rätt ögonblick men hon dog alldeles för lätt för att motivera att spela med henne. Jag tror att hon blir "bättre" gående med en livvakt eller två och ett skjutvapen så hon kan skjuta och kasta en magi samma runda. Suga blod sög.

Hive guards gjorde bra ifrån sig i alla matcher. De skjuter bra, tål en del och folk tenderade att inte bry sig om dem vilket innebar ca 20 plugg S8 varje match utan LOS.

Venomthrope sög. Åtminstone en i en armé. Jag tror att två eller tre suger också.

Zoanthropes binds lätt upp i närstrid men skjuter stenhårt. Men motståndare som inte vill ha dem skjutandes på deras fordon skjuter rätt enkelt ned dem. Lär vara farliga om de poddas dock.

Genestealers är som innan. Jag är faktiskt inte säker på att broodlorden är värd sina poäng utom som en ablative armour för en stealer enhet. Jag testade även med en 8-manna med toxin sacs och de gjorde då bättre ifrån sig så länge de inte blev beskjutna. Jag kände inte att det var en så stor förlust att inte ha 4+ save på dem. Överlag är de ett stabilt val men inte övermäktiga.

Termagaunts i en armé som inte har en tervigor gör ingeting, egentligen. De är sämre än innan men har samma roll utom att binda upp enheter där dem inte är lika snabba fram längre.

Hormagaunts är en one hit wonder. Toxin sacs var klart bättre än furious charge. Dock kan furious charge skrämma bort en del småfordon och tvinga dem att flytta sig.

Warriors kände jag dog lättare än i förra versionen. När de kom in i närstrid med enheter som inte har fist var de klart bättre. En stor enhet utan några uppgraderingar och en venom cannon/barbed strangler kan nog vara rätt effektiv, tror jag.

Raveners var i min armé en stor enhet. Igen så dog dem rätt lätt men gjorde ändå rätt bra ifrån sig. Det kan ha och göra med att tyranten och trygonen dog så snabbt dock.

Carnifex kändes alldeles för slå för sina poäng. Det är mot meckat som han skiner som konservöppnare. Hans extra attacker påverkade inte mycket under matcherna. Han får samma roll som innan men är dyrare. Om man poddar honom däremot...

Trygonen testade jag och deepa i alla slag. Utan att öka chansen att han kom in på tyranten (+1 på reserv bör ge minus på en tyrant med livvakt men inte på en som flyger). I något fall kom han in vid ett tillfälle där det vägde och då gjorde han mycket men som regel var en ensam trygon inte riktigt så hemsk. Jag tror man måste ha två T6 monster som dyker upp för att göra dem riktigt effektiva. När jag har testat mawlocken (och fått deepa på enheter) så har inte den varit så farlig heller. I grund. 1 är inte så farlig men har man två eller fler av trygoner/mawlocks så börjar det bli riktigt jobbigt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke

Inlägg av Jacke »

Ok, så Raveners funkade bra? Hur spelade du dem? Vilka upgrades och vilken unit size?

Hive Guards lider nog av obbesyndrom. Det vill säga att det finns så mycket andra farligheter att skjuta på, så att man helt enkelt ignorerar dem.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Lite offtopic men obbar är extremt tacksamma att skjuta högstyrka låg ap på. Hive guardsen är immuna mot instant death när det kommer till skytte.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jo självklart, men du vill ju hellre sänka deras Land raider/Defiler/Berzerker rhino/Abadon/Daemon prince med dessa vapen. Vilket leder till att Obbar sällan dör tidigt i matchen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jacke skrev:Jo självklart, men du vill ju hellre sänka deras Land raider/Defiler/Berzerker rhino/Abadon/Daemon prince med dessa vapen. Vilket leder till att Obbar sällan dör tidigt i matchen.
Jag säger att det är precis tvärt om. Man skjuter glatt sina laserkannoner på obbar istället för på Land raider/Defiler/Abadon/Daemon prince.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

DHettNeck skrev:
Jacke skrev:Jo självklart, men du vill ju hellre sänka deras Land raider/Defiler/Berzerker rhino/Abadon/Daemon prince med dessa vapen. Vilket leder till att Obbar sällan dör tidigt i matchen.
Jag säger att det är precis tvärt om. Man skjuter glatt sina laserkannoner på obbar istället för på Land raider/Defiler/Abadon/Daemon prince.
rhinos kan möjligtvis suga eld från obbar, i vissa lägen... men inte de andra sakerna..
samma sak med hive guards.. Varför ska man inte skjuta på dem? laserkanoner känns ju som overkill på dem i och för sig.. heavy bolters eller auta cannons är ju det bästa vapnet mor dem.. Att ignorera motståndarens farligaste enhet bara för att nåt annat står närmre? det skulle inte jag göra..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar