Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Ceasar

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Ceasar »

Ser bra ut!

Håller med om att -7 för Paroxysm känns lite hårt. Även om den är att jämnföra med några SW powers för -7, så är hive tyranten lättare att slå ut. Sämre range osv...

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Har Harpy kompen blivit ändrad eller är det på g. Nu när jag tittade i mitt codex och så hur kassa värden harpyn hade så blir jag mer övertygad om att det som står nu (-3, -1 för heavy venon cannon) är för mycket i och med att harpyn också räknas i det stegrande MC minuset.

För den som inte vet så har harpyn

WS 3, S5, T5, A2, W4 och 4+ Save. För den nätta summan av 160p Betänk att den i storlek är i klass med en trygon och har svårt att få cover save.

En heavybolter träff gör 0,33*0,33=0,099 wounds på en carnifex och 0,5 wounds på en Harpy.

Tycker inte Harpy ska räknas in i MC minuset över huvudtaget utan kompas på något annat sätt. Det är stor skillnad på T6 och 2+/3+ save och T5 med 4+.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Land_Raider

Inlägg av Land_Raider »

-4 eller kanske -5 för Paroxysm känns bättre.
-2 till termagants känns lite mycket? -1 i grund och -2 för enhet färre än ex 10?

Tycker även att Mawlockens minus är för litet. Kanske varken + eller - för Venomthropen?

Tycker annars att mallen ser hur bra som helst ut :!: :idea: Tummen upp!
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Falkman skrev:Sen måste jag ju också ifrågasätta varför Termagants ens ger minus? Dom skjuter jättedåligt, dör jättelätt, och är allmänt crap.
Det enda som talar för dom är att dom är billiga, hur kan du tycka att dom verkar ungefär lika bra som Genestealers? :?
Jag tycker helt klart de förtjänar minus. En scoringenhet för 5p/per modell, med min 10st. Den kan bli fearless, få poison och furious charge om man kombinerar de med en Tervigon, vilket säkert många kommer göra. Andelningen till att termas och stealers fått samma minus är förmodligen för att stealers kostar tre gånger mer.
Land_Raider skrev: -1 i grund och -2 för enhet färre än ex 10?
Jag håller däremot med om att många små squads bör få mer minus än få stora.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Falkman

Inlägg av Falkman »

Andy Grey skrev: Jag tycker helt klart de förtjänar minus. En scoringenhet för 5p/per modell, med min 10st. Den kan bli fearless, få poison och furious charge om man kombinerar de med en Tervigon, vilket säkert många kommer göra. Andelningen till att termas och stealers fått samma minus är förmodligen för att stealers kostar tre gånger mer.
-1 kan jag förstå, dom är som sagt en billig scoringenhet, men spelmässigt åstadkommer dom inte mer än så.
Om dom blir bättre av Tervigonen så borde väl det minuset ligga på henne? Känns dumt att få minus för nåt man kanske inte tar i sin armé.
Land_Raider skrev:-2 till termagants känns lite mycket? -1 i grund och -2 för enhet färre än ex 10?
10 är minimum size så minus för färre än det är rätt onödigt ;)

Land_Raider

Inlägg av Land_Raider »

Haha Falkman sorry, hade helt glömt bort ;) :D
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Falkman skrev: -1 kan jag förstå, dom är som sagt en billig scoringenhet, men spelmässigt åstadkommer dom inte mer än så.
Om dom blir bättre av Tervigonen så borde väl det minuset ligga på henne? Känns dumt att få minus för nåt man kanske inte tar i sin armé.
Behöver en enhet mer än att vara scoring samt fearless i kombination med viken synapse creature som helst, må den vara tervigon eller inte, för att rättfärdiga ett minus på mer än bara 1? De har som sagt stor potential, det är det jag försöker säga. Jag står fast vid att jag tycker de förtjänar -2. Tervigonen har för övrigt fått lagom med minus också, catalyst -3 t.ex. j"#¤"¤ lagom! :P
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Falkman

Inlägg av Falkman »

Andy Grey skrev:Behöver en enhet mer än att vara scoring samt fearless i kombination med viken synapse creature som helst, må den vara tervigon eller inte, för att rättfärdiga ett minus på mer än bara 1?
När den är såpass lätt att döda så tycker jag det, ja. Samt att synapsen går att bryta/döda, och då springer dom snabbare än vinden om dom tvingas ta moraltest.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Man kanske skulle ge gaunts ett snällare minus om man har Spinefist/spikerifle/devourer på dem? Spinefist kostar poäng och gör dem sämre... Devourer gaunts känns lite som horrors fast sämre på allt och förbannat dyra för att ha 6+ save

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Tervigonen känns lite väl snällt kompad. (Och ja, jag inser att den räknas till MC-minuset.) Den borde i vart fall få minus för Toxin sacs och Adrenal glands som den lånar ut.

Tyranid warriors känns däremot väldigt hårt kompade. -1/styck? Jag tycker fortfarande att de känns rätt sunkiga.

Skriv svar