7th edition förändringar

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
kelaino

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av kelaino »

Flogger skrev:
Claimh_Solais skrev:Kan någon förklara hur allierade funkar i nya boken , inte läst det än
Precis som tidigare.
Med tillägget att "come the apocalypse" nu kan alliera (fungerar som desperate allies men får inte deploya inom 12" från varandra). (sid 127, sista stycket)

Ang. psykers tycker jag det är väldigt märkligt att GW inte täckt ämnet med all önskvärd tydlighet. Regeln i sig är inte glasklar*, där finns inget förtydligande, inget exempel och inga hänvisningar eller påminnelser (till skillnad från många andra grundläggande regler). Jag tycker att det borde finnas en påminnelse i stycket/understyckena i "manifesting psykic powers", iom att det är ett jävla tjat om att man inte får försöka med samma power två gånger. Raden är dock fetmarkerad vilket pekar på att den bör ha relevans.
(*Det står att hur många powers han får använda beror på hans level men inte hur många per level, även om 1/Lv är ett rimligt antagande.)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mutt skrev: Att tolka det som något annat än 1 spell per level är att läsa regelboken som fan läser bibeln.
Håller med dig fullständigt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller inte alls med om hur många spells man får lägga. Det finns inget som säger att det är en spell per lvl som gäller.
Däremot är ju antalet spells och antalet WC styrt av lvl vilket gör att antalet spells man kan kasta är "depending on his ML".

Jag ser inget hinder i regelboken att man får lägga flera spells per runda.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Här kommer ju min fråga in igen. Måste man byta spells om man har för låg Mastery Level? Annars kan ju jag få en lvl3 spell på en ML1 psyker. Borde jag inte då kunna använda den?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

The Gretchin skrev:Här kommer ju min fråga in igen. Måste man byta spells om man har för låg Mastery Level? Annars kan ju jag få en lvl3 spell på en ML1 psyker. Borde jag inte då kunna använda den?
Nej. Det finns inga sånna regler kvar. ML påverkar inte på något sätt vilka spells du kan generera eller försöka trolla.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Mutt skrev: Att tolka det som något annat än 1 spell per level är att läsa regelboken som fan läser bibeln.

Håller med.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Flogger skrev:
Röde skrev:

Håller med.
Å andra sidan hade det varit kul att spela Ahriman och potentiellt slänga iväg 15 witchfire spells! :)

...men jag håller med föregående talare...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Jag håller inte alls med om hur många spells man får lägga. Det finns inget som säger att det är en spell per lvl som gäller.
Däremot är ju antalet spells och antalet WC styrt av lvl vilket gör att antalet spells man kan kasta är "depending on his ML".

Kan du ta det där igen för jag fattar verkligen inte vad du skriver...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Ancalagon skrev:Förutom att du nu kan ha mer 1 allierad, hur många detachments du vill så länge du har 1 HQ och 1 Troop från varje.

Så det här är alltså helt ok :?
och det inte är unbound alltså?

SM cpeten
5x scouts
5x scouts

SM cpeten (Dark angel)
5x scouts
5x scouts

SM cpeten (blood angel)
5x scouts
5x scouts

1 Chaos lord mark of khorn
40x berzerkers
40x berzerkers

Så länge jag har 12" mellan mina chaosar o SM
låter ju helt sjukt

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Röde skrev:
DHettNeck skrev:Jag håller inte alls med om hur många spells man får lägga. Det finns inget som säger att det är en spell per lvl som gäller.

Kan du ta det där igen för jag fattar verkligen inte vad du skriver...
Det jag tror han menar är att psykerns mastery level avgör hur många powers han har och hur många warp charges han får. Dessa är de som då blir gränsen för hur många powers han kan kasta per runda.

"Beroende av hans mastery level" utan att säga hur den är beroende av ML innebär att det lika gärna skulle kunna vara: ML1 = max 10.000 powers per runda, ML2: 20.000 powers per runda etc som att det skulle vara 1 per lvl.

Däremot tycker jag, och säkert många med mig, att det är starkt RAI att det är 1 power per turn per Mastery Level som är tanken med hela regeln.

Skriv svar