7th edition förändringar
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: 7th edition förändringar
Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Är det inte så att en del viktiga regler i boken är fetstilade för att de ska vara extra lätta att hitta?DHettNeck skrev:Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag tror inte det är så mycket tolkning och att folk säger att det RAW står i reglerna att det är 1 per lvl per runda. Jag tror mer på att folk tolkar den RAI, för tänker man rent RAI så tycker i alla fall jag att det är väldigt tydligt vad som är meningen med regeln. Precis som du skriver saknar den nu både regler och innebörd rent RAW eftersom det inte finns någon definition av hur mastery level spelar någon roll.DHettNeck skrev:Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
Då får man helt enkelt antingen ignorera stycket helt och bortse från en fetstilad regel i regelboken (och begränsa powers enbart med hjälp av andra regler, som antal WC, antal powers etc) eller tolka och spela den RAI tills det kommer en FAQ.
- DHettNeck
Vad har det med saken att göra?Röde skrev:Är det inte så att en del viktiga regler i boken är fetstilade för att de ska vara extra lätta att hitta?DHettNeck skrev:Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
Grejen är att jag tycker att det inte ens finns en RAI här, iaf tycker inte jag att det är en rimlig RAI att spells=ML för det känns jättekonstigt när varje magiker har minst 2 spells.Ancalagon skrev:Jag tror inte det är så mycket tolkning och att folk säger att det RAW står i reglerna att det är 1 per lvl per runda. Jag tror mer på att folk tolkar den RAI, för tänker man rent RAI så tycker i alla fall jag att det är väldigt tydligt vad som är meningen med regeln. Precis som du skriver saknar den nu både regler och innebörd rent RAW eftersom det inte finns någon definition av hur mastery level spelar någon roll.DHettNeck skrev:Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
Då får man helt enkelt antingen ignorera stycket helt och bortse från en fetstilad regel i regelboken (och begränsa powers enbart med hjälp av andra regler, som antal WC, antal powers etc) eller tolka och spela den RAI tills det kommer en FAQ.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Du pekade ju på att det inte är en regel.DHettNeck skrev:Vad har det med saken att göra?Röde skrev:Är det inte så att en del viktiga regler i boken är fetstilade för att de ska vara extra lätta att hitta?DHettNeck skrev:Nej. Jag förstår inte hur du kan läsa in någon rimlig tolkning alls i den meningen eftersom den helt saknar innebörd och regler.
(Vilket i sig är extra skojigt då reglerna nu har en egen bok.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- DHettNeck
Jag säger inte att det inte är en regel, jag säger att regeln i sig inte säger något eftersom det inte står vad den gör. Alltså går den inte att aplicera på spelet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Tycker det är solklart att man bara kan kasta 1 power om man är level 1. Röde har helt rätt.
Varför det skulle vara konstigt att ha 2 spells känns inte alls märkligt för mig som spelat nids med 2-3 powers och bara fått kasta 1 i två års tid.
Varför det skulle vara konstigt att ha 2 spells känns inte alls märkligt för mig som spelat nids med 2-3 powers och bara fått kasta 1 i två års tid.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Meh! Ni får ju inte ha en sån här diskussion utan att förvarna mig så jag kan poppa pop corn först. 
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Min tolkning/gissning är följande:
The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level.
Det här betyder att det inte finns något annat än psykerns mastery level som kan påverka hur många powers han kan kasta. Det går alltså inte att läsa in i regeln att vilka val psykern gör när han väljer powers kan påverka eller om han har ett force vapen etc., det har ju ingenting med hans mastery level att göra alltså kan det inte påverka hur många powers han kan kasta. Annars skulle det ju stå något i stil med The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level and if he chooses all his powers from one discipline or if he has a force weapon. men det gör det ju inte.
Förhållandet mellan mastery level och antalet krafter (om varje ML ger 1 eller fler powers) är ju inte speciellt tydligt men det har iallafall inget att göra med hur många powers han kan. Man skulle kunna resonera att eftersom en ML1 psyker alltid får minst två powers så skulle det vara två per ML men det känns klart mer RAI med en per ML eftersom det har varit så tidigare. Det känns som att det skulle skrivas ut tydligare om det skett en förändring (jo, jag vet det är GW som skriver och nästan inget är tydligt).
Min gissning är att det går en power per ML som tidigare. Vi får väl hoppas på en förtydling.
/end svammel
The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level.
Det här betyder att det inte finns något annat än psykerns mastery level som kan påverka hur många powers han kan kasta. Det går alltså inte att läsa in i regeln att vilka val psykern gör när han väljer powers kan påverka eller om han har ett force vapen etc., det har ju ingenting med hans mastery level att göra alltså kan det inte påverka hur många powers han kan kasta. Annars skulle det ju stå något i stil med The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level and if he chooses all his powers from one discipline or if he has a force weapon. men det gör det ju inte.
Förhållandet mellan mastery level och antalet krafter (om varje ML ger 1 eller fler powers) är ju inte speciellt tydligt men det har iallafall inget att göra med hur många powers han kan. Man skulle kunna resonera att eftersom en ML1 psyker alltid får minst två powers så skulle det vara två per ML men det känns klart mer RAI med en per ML eftersom det har varit så tidigare. Det känns som att det skulle skrivas ut tydligare om det skett en förändring (jo, jag vet det är GW som skriver och nästan inget är tydligt).
Min gissning är att det går en power per ML som tidigare. Vi får väl hoppas på en förtydling.
/end svammel