Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

egge

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av egge »

Tror inte minorna kommer vara så farliga. Lite irriterande kanske. Men inte mycket.

Jag kan tänka mig att Swarmlord får betala extra -3 för varje guard han har men i grund så är -10 rätt lagom för den, vilket det blir med monster wounds-minuset. Det är ändå 280 pts som dör rätt lätt från skytte om ingen livvakt finns.

Ymgral är rätt bra för mig, hittills. Men det är bara vad jag tycker så jag blir bara glad om de får pluskomp :P

Old one skall nog inte ge minus alls nästan. Kanske -2 eller så.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke

Inlägg av Jacke »

Tycker att Ymgarl stealers bör ligga kvar på samma minus som vanliga stealers. Ymgarls känns helt klart lite bättre, men är inte scoring så det går väl jämt upp.

sourpus

Inlägg av sourpus »

Ymgarl tar dessutom upp ett Doom/Deathleaper/Hive Guard/Zoanthrope-slot.. :roll:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

egge

Inlägg av egge »

Nu har jag spelat lite matcher och känner att jag har rätt god koll på codexet och vad som är bra. Utöver vilken startpoäng de skall ha.

Monster minuset kan gå bort. Istället kan ett minus för varje 6 wounds monster:
-6 one 6 wounds monster in the army
-15 Two 6 wounds monsters in the army
-30 three 6 ounds monsters and extra -10 for each after the third.

Hive tyrantens paraxysmen kan gott ligga på -5. Den är bra men man betalar rätt mycket för den modellmässigt också samt att den bara har 12" räckvidd. Heavy weapon cannon kan ligga på -1. En tyrant borde ligga på -3 i grund och eskaleras till -6 för nr 2.

Tyrant guard kan ligga på -3.

På Tervigoren borde adrenaline glands och toxin sacs ge -1 stycket.

Swarmlord borde ligga på -14. Den är faktiskt så himla mycket bättre än en tyrant och har bättre magier och en egenskap som är galet bra.

Hive guards tror jag ligger bra till.

Venomthropen är inte så himla bra och deras mycetic spore borde inte ge minus alls. Venomthrope kan ge +1 per modell utan problem. Kanske +2?

Zoanthropes har ibland presterat underbart och ibland dött direkt. -3 tror jag dem ligger rätt bra på.

The doom of malantai borde ge kanske -3 i grund och -7 för mycetic. Utan transporten är den faktiskt rätt värdelös.

Pyrovore borde klart ge mer plus Jag kan tänka mig att en enhet på tre borde ge +8. En borde ge +2, två +5 och tre +9.

Ymgralen tyckte jag presterade bra. De flesta bord jag spelar på har dock som regel två area terräng bitar numera. -2 blir nog bra tills vidare.

Tyranid warriors borde ge -4 per enhet punkt. Inget för extra enheter eller per stycket.

Genestealers borde ge -1 för scything talons och -1 för toxin sacs. Helt klart prisvärda uppgraderingar. Jag kan även tänka mig eskalerande minus här också. Ex:
-2 first unit.
-4 each unit after the first.

Termagaunts borde bara ge -1 i grund och -3 för varje tervigor i armén.

Hormagaunts är lite obestämbara, ibland har de presterat väldigt bra och ibland är de bara dödvikt.

Ripper swarms borde liga kvar där de är, så länge.

Tyranid shrike kan ge -3 per enhet. De var förvånadsvärt dyra och inte alls lika poängeffektiva som raveners. Visst synaps var bra att ha men de dog alldeles för lätt mot skytte och närstrid. Skall de ha vettiga uppgraderingar snackar vi om 50 pts/modell. Då är hive guardsen "rätt" mycket bättre. Med rending och toxin sacs kostar dem 45 pts st vilket är klart rätt dyrt.

Har inte testat sky slashers än...

...eller harpy...eller droppande spore mines. Men spore mines kan nog ligga på -1 per enhet istället.

Carnifexens venom cannon var kass. Stranglethorn var rätt klart bättre då. Ta bort minus på venom cannon och sätt mycetic spore på -4 istället. Det gör fexen klart bättre. Carnifex kan annars ligga på -2 per enhet och -2 för varje fex.

Old one kostar av något skäl 260 poäng trots att han bara är ett närstridsmonster som inte kan döda något. Jag är inne på att han nästan skall ge pluspoäng. Kanske -4 som sämst? Hans regeneration kommer aldrig till användning. Han hamnar aldrig i närstrid och skrämmer ingen. För 260 poäng. Så länge han ger - i arméns komp kommer han aldrig se dagens ljus. Att han tillhör monster-wounds-minuset borde klart räcka. Om monster minuset tas bort så kanske -4 är vettigt.

Biovores kan nästan kosta -4 per enhet. Har testat 2 i en enhet nu och det är sjukt bra mot vissa arméer.

Trygon och mawlock kan nog straffas snäppet hårdare. Kanske -4 och -3? En trygon, en mawlock och en tervigor skulle då ge ungefär -40 totalt. Vilket förmedlar en smärtgräns på 2 sex-woundsmonster i en armé. Därefter börjar det kosta rätt hårt.

Tyrannofexen borde ligga bra där den är, tror jag.

Nu har jag inte kollat på helheten visserligen men det är så jag känner hur enheterna i sig har presterat.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Med de där kompändringarna skulle mina nids vara bannade från de flesta turneringar. Och då pratar vi om en lista som många komp 40 arméer skulle kunna klå, utan stora svårigheter. En IG command med 4 plasma och den fräna ordern sänker nästan en Tervigon på en turs skytte. Samme tervigon dör också av forceweapons, chargande Berzerkes, assault terminators, med mera. Det är inte så jäkla svårt att plocka ned en T6 6W MC.

egge

Inlägg av egge »

En, nej. Men två? Klart mer än dubbelt så svårt.

Det är rätt bra att se hur listor kompar med arméförslag. Vilken lista är det du använder?

Edit: Om det är den sista listan du postade så är den också sjukt hård. Armén två bästa elitval på alla tre slotsen. Zoanthropes som deepar. Minienhet gaunts för att få tervigoren som troops och som kommer ge skydd til stealers. Två grävande monster. Potentiellt tre outflankande enheter vilket skrämmer bort motståndarna från kanterna. Den armén bör nog ligga lite lägre än 40 i komp. Fast det är klart. Jag tycker det har blivit så att enligt malen så blir listorna hårdare allt eftersom feedback kommer in. Det kan nog gå att ordna ned 6 wounds minuset till 5 mindre för tre.

Samtidit skall vi komma ihåg att 16 wounds carnifexes gav -30 i grund i gamla kompen. Om de var ouppgraderade. Så med uppgraderingar så kostade 4 fexar ungefär 35-40 komppoäng. Då kommer givetvis frågan vilket som var bäst: Fexarna gick till ungefär 150 pts/st vilket är 600 pts så det är ungefärlig kostnad mot tre 6 woundare. Kanske fexarna var lite bättre för sina poäng så totalt -35 borde vara rimligt för 3 6 woundare.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 15 gånger.

Jacke

Inlägg av Jacke »

HQ:
Tyranid Prime, pair of boneswords
90p -4kp

Elites:
2 Hive guards
100p -6kp

2 Zoanthropes
120p -6kp

Mycetic spore
40p -3kp

2 Hive guards
100p -6kp

Troops:
9 Genestealers+1 Broodlord, scything talons
188p -3kp

10 Genestealers, toxin sacs
170p -2kp

8 Genestealers, toxin sacs
136p -2kp

11 Spinegaunts
66p -2kp

4 Warriors, 1 Barbed strangler
130p -4kp

Tervigon, catalyst, scything talons, cluster spines
180p -5kp

Fast attack:
3 Spore mines
30p -1kp

Heavy support:
Trygon
200p -3kp

Trygon
200p -3kp

Monstrous creatures -14kp
1750p Komp 41

Den är hård, men inte "bannad från konvent" hård. Jag har sett betydligt bättre listor med samma komp.

egge

Inlägg av egge »

Fast den är klart hårdare än komp 41.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Abslolut, men under 30 tycker jag absolut inte att den ska ha. Det är inte ett Seercouncil med lash som jag spelar med.

Det man kan läggas lite minus på, är som du sa genestelers upgrades. Både talons och toxin sacs är bra och borde ge -1.

Måste också påpeka att Nidzilla i min mening var onödigt hårt kompade. Det enda som gjorde dem bra var billiga tyrants med mupp devourers. Och dessa kostar ju numera som en landraider.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Riktigt hård lista, de flesta hårda prylar är inklämda.

Skriv svar