Vänta lite nu... Ska man alltså använda korten? För texten i tabellen och på de kort som numret till höger hänvisar till är olika för många av objektiven.LillePer skrev:Tabellen erstätter den ur regelboken. Dvs det finns 18 kort som alla kan lösas EN gång. Siffran till höger är bara en referens för att lätt kunna sortera ut vilka kort som används.
Team Tournament 2014
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Team Tournament 2014
Texten skiljer sig marginelt? Det är fortfarande 18 kort ur leken som används, resten sorteras bort. Sen har korten fixerats vid d3 poäng = 2 och några av korten med flera poängsteg har bara 1. Du kan fortfarande använda korten om du är medveten om skillnaderna.
Jo, man kan säkert använda korten om man har koll på ändringarna. Jag ville bara försäkra mig om vilken variant som gällde.LillePer skrev:Texten skiljer sig marginelt? Det är fortfarande 18 kort ur leken som används, resten sorteras bort. Sen har korten fixerats vid d3 poäng = 2 och några av korten med flera poängsteg har bara 1. Du kan fortfarande använda korten om du är medveten om skillnaderna.
Men nu vet jag!
Bra att ni lyckades reda ut förvirringen utan mig 
Men lite tankar kring detta kanske: Efter att ha spelat med TO på flera turneringar så märks det att 36 kort inte är riktigt optimalt då man verkligen kan har en tokig tur en runda eller två vilket avgör matchen totalt. Nu gillar jag att TO ger ett mer böljande spel men att turen helt och hållet kan avgöra matcher är inte bra. Det som är riktigt illa är när någon drar secure objektiv om och om igen som är samma och dessutom lätt att ta. Alltså minskar man helt enkelt dessa kort (18->6) och får fortfarande idén med att röra sig på planen men det avgör inte matchen. Sedan finns det några andra lite mindre bra kort som också åkt ut så att kortleken hamnar på 18.
Men lite tankar kring detta kanske: Efter att ha spelat med TO på flera turneringar så märks det att 36 kort inte är riktigt optimalt då man verkligen kan har en tokig tur en runda eller två vilket avgör matchen totalt. Nu gillar jag att TO ger ett mer böljande spel men att turen helt och hållet kan avgöra matcher är inte bra. Det som är riktigt illa är när någon drar secure objektiv om och om igen som är samma och dessutom lätt att ta. Alltså minskar man helt enkelt dessa kort (18->6) och får fortfarande idén med att röra sig på planen men det avgör inte matchen. Sedan finns det några andra lite mindre bra kort som också åkt ut så att kortleken hamnar på 18.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
nu har jag inte regelboken än eftersom den aldrig kommer i lätthanterlig version men det är väl inte samma sak att dra korten och slå på tabellen? slår du på en tabell kan du få samma objektiv runda efter runda, drar du kort sorteras dessa kort bort, åtminstone i alla matcher jag har sett dem användas. det är ingen som blandar om leken innan varje dragning (inklusive de kort man redan klarat och/eller kastat).
Ja' än't bittä'!
Även om du slår på tabellen så kan du inte få samma taktiska objektiv mer än en gång; du re-rollar tills du får ett som du inte haft tidigare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Precis som Mathias säger.
Om ni inte har en TO kortlek så kan jag rekomendera att ni ändå kör med någon form av kortlek så ni slipper slå onödigt med tärning. Om ni spelar Magic/NR/GoT eller vad det nu är så har ni säkert plastfickor och kan då "proxa" in papperslappar med text. Lite jobb innan men underlättar mkt på turneringen.
Om ni inte har en TO kortlek så kan jag rekomendera att ni ändå kör med någon form av kortlek så ni slipper slå onödigt med tärning. Om ni spelar Magic/NR/GoT eller vad det nu är så har ni säkert plastfickor och kan då "proxa" in papperslappar med text. Lite jobb innan men underlättar mkt på turneringen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Köp korten. Kostar 60 spänn och underlättar otroligt mycket. En av GWs få prisvärda produkter.
Kort underlättar otroligt mkt. Då att slå fram det tar en jäkla massa extra tid. För i slutet sitter man bara och slår om samma objektiv helatiden...