Vad kommer folk spela på SM/Öppna SM i år?

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
SamuelB

Vad kommer folk spela på SM/Öppna SM i år?

Inlägg av SamuelB »

Till TT nu i år så var det hyfsat enkelt att räkna ut vad folk skulle spela.
Men till SM??? Det är en svårare nöt att knäcka, Metat är inte alls lika självklart.

Ja det känns lite som man kan fortsätta rabbla ett tag på vad folk kommer ta med sig för codexar det är iallfall 6-7 codexar som man kommer få se en hel del av. Men om jag kollar på metat så tror jag att:

Astra
Blobbarna är ju jobbiga, Ignore Cover Laser samt fearless. På det kanske man får se 3st Imperial knights eller något annat som kan hantera att möta lite assault. Sedan så kan dom spela fordonspark med 6st vyverns+ annat skräp.

Assasinerna
Ja, Colexus. Du kommer nog få vara med o leka. Stänga ner att kasta krafter och ta bort buffar är ju ganska så bra minst sagt. Dom andra får stanna hemma.

Demonerna
Demonerna, Ja dom har ju lite olika saker som dom kan komma o stöka med. Både dronestjärna och screemerstjärna med lite summoning på det.
Sedan så har man den klassiska flygande cirkusen och vi får inte glömma massa Nurgle snubbar som man inte har en chans att flytta på.
Bellail och onsynliga hundar/flugor eller liknande är också en möjlighet

Eldar
Kommer vara dom som dominerar i antal. Mycket waveserpentspam, några arga knektar på det.
Vi kommer nog få se ett och annat Seer Council och kanske även lite in allieringar med DE nu då dom har fått en ny codex.

Grey Knights
Draigo som automatiskt har gate + 3st hoppande knektar kommer nog komma en hel del av. Sedan så kommer man fylla ut listan med någon allied av något slag, Troligtvis SM

Necrons
Ja dessa kommer vi nog se endel av *host Jimmy host* :wub:, Antagligen kommer det vara lite flyg med döda fordonsstavar, wraiths, Analbaggar osv.
Balancerat och väldigt bra som det brukar att vara. Tar dom in allies så kanske det skulle vara eldar, men här har jag nog missat något.

Space Marines
Kan nog vara den codexen som både som allied och primary kan konkurrera med eldar om vad som kommer att spelas mest av.
Centurions med Draigo eller med SW-Droppods är en stor snackis. Så det tror jag att man kommer att få se väldigt mycket av.
Whitescarbikes i mängder är inte heller en omöjlighet nu då TO är en så stor del av spelet.

Spacewolfs
Denna är så pass ny så man inte har 100% koll på den (Iallafall inte jag), Vargarna kommer iallafall komma. Sedan om det är 6st lords eller vanliga blir spännande att se. Sedan så kommer dom vara med rätt ofta som allied till SM som jag sa tidigare för att kunna droppa Centurions.
Deras flyg är också rätt spännande. Men är väldigt osäker på om vi får se dom.

Oddballs
Ja det kommer nog komma några få av dessa arméerna som kommer kunna stöka till det lite

CSM
Har faktiskt ingen aning, Ahriman som infilterar med Terminatiors är jobbigt och ganska mycket utanför metan.
Drakarna kan fortfarande även efter nerf göra dumheter. Men jag tror vi kommer se ganska lite av dom.

Dark Angels
Ravenwing, Var väldigt bra innan och så mycket har inte förändrats sedan dess. Banneret, massa bikes, melta och kanske lite grav genom SM på det så har man både en mobil och hårt slående lista.

Dark Eldar
Är inte tillräckligt insatt i deras suppliment/Codex. Men som allied kommer dom nog vara med. Sedan om dom håller i okompat är värt att se.
5st Talos i en enhet med Scout är ju ganska så jobbigt för många att hantera iallfall.

Orcs
Ja Orcer i okompat kan kanske funka, En trixig orclista med massa buggies tractorkanoner osv kan stöka till det.
Dom är underskattade, men dom har ändå en hel del trix i rockärmen.

Tyranids
Nu fick dom sina pods, i precis rätt tid för att kunna vara med o leka på SM.
Deras Flying Circus har ju aldrig varit så smidig (Förutom för tau) att hantera. Nu med lite pods och andra trix så skall man verkligen inte räkna bort dom.

Codexar vi troligtvis inte kommer få se så mycket av är: Legon of the Damed, Inqusition, Systrar, Militarum Tempestus och blodänglara.

Neth_Oni

Re: Vad kommer folk spela på SM/Öppna SM i år?

Inlägg av Neth_Oni »

Tau då? :P

Sen beror det ju mycket på missions också vilka codexar som väljs, om det t.ex. blir mycket "in och håll mitten" är det ju bättre med stora, tåliga enheter som man inte bara viftar bort medan om det är mer maelstrom kan det vara bättre att ha en massa små, snabba enheter.

Personligen är jag nu "klar" med vilken lista jag ska spela (och tro mig, de flesta av er kommer inte förvänta er att jag kommer med det ;) ) men om missions blir helt "fel" kanske jag måste tänka om.

daskad

Inlägg av daskad »

Varför har du inte skrivit med Deathwing? Bästa man kan köra juh!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Neth_Oni skrev:Tau då? :P

Sen beror det ju mycket på missions också vilka codexar som väljs, om det t.ex. blir mycket "in och håll mitten" är det ju bättre med stora, tåliga enheter som man inte bara viftar bort medan om det är mer maelstrom kan det vara bättre att ha en massa små, snabba enheter.

Personligen är jag nu "klar" med vilken lista jag ska spela (och tro mig, de flesta av er kommer inte förvänta er att jag kommer med det ;) ) men om missions blir helt "fel" kanske jag måste tänka om.
Missade jag o skriva om Tau.

Ja såklart. Tau. Dom kommer komma.
Farisightbomb, Suits med batman, broadsides osv. Ni kan det redan så jag behöver väl knappt skriva ut det ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror inte att vi kommer se speciellt mycket assassins då dom äter upp allie-sloten utan att tillföra speciellt mycket förutom i vissa specifika matcher.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Precis hemkommen från Tyskland där jag fick se en DE-lista köra fem raka 20-0. Bland annat mot 2 av tyskarnas ETC-spelare som körde White-scars och Demon-cirkusen. De ska nog inte räknas bort hur som helst. Givet att denna turnering inte tillät allies eller fortifications.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Måste du tipsa alla andra om vad jag hade tänt spela ;)

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Silvertejp skrev:Måste du tipsa alla andra om vad jag hade tänt spela ;)
Haha... Jag tipsade nog alla om vad dom flesta skall spela ;)
Men jag kan också ha jättefel i min analys.

Nora

Inlägg av Nora »

Jag är väldigt nyfiken på hur en erfaren spelare skulle bygga sin Ork lista med nuvarande kodex.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Nora skrev:Jag är väldigt nyfiken på hur en erfaren spelare skulle bygga sin Ork lista med nuvarande kodex.
Finns några som leker med Green Tide formationen ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar