Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
MITTZ

Re: Captains Corner

Inlägg av MITTZ »

gött jobb!
O för övrigt är ditt hemmabygge mycket ballare än den nya podden...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Grattis Kapten! Skoj att du kom tvåa samt vann best painted! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

MITTZ skrev:gött jobb!
O för övrigt är ditt hemmabygge mycket ballare än den nya podden...
Tack! :D
Jag är inte helt förtjust i den nya podden heller, men det är bara att gilla läget....
Flogger skrev:Grattis Kapten! Skoj att du kom tvåa samt vann best painted! :)
Tack! Jo det var kul! Jag claimar även en moralisk seger, 3 Knights varav alla var omålade och en bara halvt ihopbyggd skulle inte få spela egentligen, men han ville så gärna vara med och lira och vi är snälla här ute i havet.
RUNE skrev:Battle reports FTW! :)
:mrgreen: Ja det får gärna vara med sådant på den här sidan, andras bilder och slag och historier är kul!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev:
RUNE skrev:Battle reports FTW! :)
:mrgreen: Ja det får gärna vara med sådant på den här sidan, andras bilder och slag och historier är kul!
Jag förbjuder dig att spela utan att dokumentera och återberätta i denna tråd! ;)

På tal om "din" lokala spelbutik; vilka dagar är det spel där? är det mycket "drop by and play" eller bara spel på "turneringar"? Det ser ut som att jag kommer vistas en del på ön i vår, och jag kan ju inte lämna plastknarket hemma. :roll:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev: Jag förbjuder dig att spela utan att dokumentera och återberätta i denna tråd! ;)
Så sällan som jag faktiskt spelar riktiga slag så är det lätt fixat. :D
Efter att ha läst Guld-Olofs senaste berättelser om hur han tänkte på SM så insåg jag att jag inte är helt ute och cyklar när jag spelar. Jag är inte alls på SM nivå, men en ganska begåvad div.5 spelare som kanske skulle kunna lira i fyran om jag la mer tid på det. :mrgreen:
Jag ska vi tillfälle beskriva hur jag tänkte mig mitt senaste slag, och vad som faktiskt sen hände.
Med lite bilder till.
L3go skrev: På tal om "din" lokala spelbutik; vilka dagar är det spel där? är det mycket "drop by and play" eller bara spel på "turneringar"? Det ser ut som att jag kommer vistas en del på ön i vår, och jag kan ju inte lämna plastknarket hemma. :roll:
Du är välkommen hit! Gå in på Facebook och kolla på Skuggspel, de uppdaterar sin sida där ofta och har sin eventskalender där. Spelkvällar, turneringar, alles är med där!
Hör av dig om du ska vara med på något!

Pod 2

Bygga en exakt likadan modell igen?
Eller bygga den som den ser ut på kartongen?
Näää.. inte roligt.

På den förra tänkte jag mig en svävande blob med tentakler som virvlade bakom sig, det tycker jag att jag lyckades med.

Bild

För den jag börjat på nu är visionen en kraschlandad blob, som spruckit upp och lastat ut sitt innehåll, som nu har en slemmig öppning där det dessutom viftar ut arga tentakler.

Pod 2 - WIP

Bild
Tisdag

Bild
Idag onsdag

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

yes... YES! Jag gillar det jag ser. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Didi

Inlägg av Didi »

Supernajs!!
Scary monsters (and super creeps) :P

Användarvisningsbild
Jörgen

Inlägg av Jörgen »

Megabra idé, detta ska bli kul att se när den blir färdig.
Ger dej helgen på att fixa det ;)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack! :D
Jörgen skrev:Ger dej helgen på att fixa det ;)
Du har helt missat min signatur Jörgen ;)

Lite mera tentakler och småbös ditlimmat ikväll

Bild
Torsdag

Jag har fått frågor på hur jag gör när böjer tentakler, så jag tänkte visa.
Det finns säkert massor av bra sätt, varmvatten, fön etc., men jag tycker det är snabbt och enkelt med en vanlig tändare.
Här böjer jag den grövsta änden, för småjusteringar på smalare ställen behövs bara en liten stunds låga.
För mycket värme smälter det helt, så det krävs lite övning.

Bild
http://youtu.be/BkVe1UamfpQ (tack till min sambo som filmade)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

L3go skrev:Jag förbjuder dig att spela utan att dokumentera och återberätta i denna tråd! ;)
Okej ärumenurå?
Här kommer en rapport från Div.5!
På en nivå där vi inte vet vad motståndarens grejer gör förrän det faktiskt händer på brädet, där vi gör fel på regler, där vi konstant bläddrar i codex för att läsa statlines (vad fasen hade han nu i Initiativ?), där vi glömmer bort hälften av våra egna specialregler och oftast glömmer bort själva uppdraget när det vankas blod! :mrgreen:

Min lista var lite gott och blandat. Toxicrene var nymålad och skulle spelas. Swarmlord hade aldrig heller fått lira, men nu hade jag två Pods (nåja..) så då kunde båda få komma rakt in i smeten.
Old School Dakkafex hade heller aldrig fått döda någon sedan han blev målad, så han fick också vara med.

Efter att de enheterna spikats började jag tänka lite på vad jag mer behövde.
Carnifexen behövde synapse i närheten, så jag tog en trio Warriors till det. Så länge ingen skjuter S8+ på dem så är det 9 wounds barnvakt, och de flesta skjuter sina hårda skott på mina hårdare gubbar.

Jag ville ha en blobb gaunts med för att kunna bogga ner typ Dreadnoughts eller annat som jag inte vill ska komma nära mina Monster, så jag tog 25 nakna Hormagaunts.
Varför inte Gargoyles? Jag har inga.. Termagants? Jag gillar Hormagaunts, och de är snabbare.

Jag ville även ha med en liten grupp Genestealers, the Suicide boys.
Infiltrera, dra uppmärksamhet på sig från något dyrare och fördröja den enheten från övriga striden.
Jag la på en Broodlord för att han är bättre än de flesta tror i närstrid, någon tuff karaktär kan med flyt ätas upp i en challenge.

Jag tog även 3 Raveners. De är sköra som glas, men här i div.5 räknar ingen med deras långa charge som Beasts, och om de slipper möta powerfists i närstrid så är de tåliga med 3 wounds var och med rending claws och en drös attacker vardera kan de ta ut marines och annat.

Mitt skytte var lite vekt mot högre AV, så även mina närstridare, så jag fyllde på med 2 Zoanthropes för lite sköna S10 AP1 skott.

1750p klart!

Detta är från min tredje match i förra helgens turnering i lokala butiken, samma som jag kortfattat beskrev tidigare i tråden, men inspirerad av Olofs roliga läsning vill jag bjuda på vad som samtidigt händer i de lägre seriena. :D
Jag skulle tagit fler bilder, men men...

Tyranids vs Chaos

Uppdrag:
Nu ska blodet flyta: 1p för varje 350p dödat, så 5 p möjliga för det.
Camping förbjuden: 1p för varje 350p som slutar i motståndarens Deployment, 5p där också.
Sekundära: 1p vardera för Linebreaker, Warlord och First Blood.

Chaos vann rullet och valde att deploya först och börja.

Deployment
Bild
Jag missade att ta kort vid deployment, men mina awesome skills i paint väger upp för detta! :roll:
Kort och gott, backa allt till bakom röd Deploymentlinje, sätt Genestealers och Raptors i sina ringar, stoppa in Chaosmarinesen i en Rhino och vi är good to go!

Han hade inget som kunde skjuta långt, mest meltaguns, så jag deployande med tårna på startlinjen ute i det öppna och struntade i att försöka sno initativet, jag ville ha sista rundan och han skulle sannolikt ändå bara börna på rakt mot mig med allt så att jag fick ännu mer inom skytterange och utan cover för honom. Power Armour kan ge falskt självförtroende, och eftersom han inte heller visste vad min lista kunde göra så hade han igen fruktan.

Genestelersen satte jag där nere för att tvinga honom att göra något åt dem, gärna med många poäng engagerade, så att jag fick mindre att ta hand om under tiden med min huvudstyrka.

Runda 1 - Chaos
Plan Genestealer gick åt skogen direkt. Först hade jag inte kollat så noga vilka gubbar han faktiskt hade där, Raptors, och jag hade ingen koll alls på vad hans champion och trollkarl hade för fuffens för sig.
En puffra med Torrent flamer??
Aj.
Och jumppacks på Raptors så klart.... Suicide boys indeed..
Jag hade dock råflyt då han lyckades rulla några ettor på To Wound, följt av en fjuttcharge, så hans enhet stod kvar i det öppna och jag förlorade bara 2 Stealers.
Resten av hans armé plöjde som väntat rakt fram över nejderna och nådde inget med sitt skytte.
Bild
Chaos runda 1

Runda 1 - Tyranids
Genestealers fick välja med att försöka döda något och troligen dö eller gömma sig för att skjutas sönder nästa runda och garanterat dö, jag valde att charga.
Jag försökte lägga the Horror på dem för att pinna och slippa overwatch, men de rullade lika lågt som på sin charge.
Lite mer svagt rull från honom så jag losade bara 1 Stealer och 1 wound på Broodlorden på vägen in, det var jag nöjd med.
Jag ville fajtas Broodlord mot Sorcerer, men han skickade fram sin Champion till den striden istället.
Broodlorden åt upp honom.
Stealersen skötte sig utmärkt och gjorde någon skada till, sen dog någon till av dem. De vann striden med 2.
Sorceror och hans raptors misslyckades med Ld-testet och sprang för livet.
Broodlorden har initiativ 7, så det blev Nom Nom Nom.
Sorcerer + en grupp Raptors borta, och Stealersen levde ännu! Då var de betalda! :mrgreen:

Övriga Tyranider avancerade framåt, Hormagauntsen sprang sköna 8 inch och agerade bete framför Maulerfienden.
Zoanthopsen laddade upp hjärnorna och poppade hans ena Rhino, First Blood till mig.
Dakkafexen sköt ihjäl några av de som överlevde från Rhinon.
Hive Tyrant flög upp och pepprade bort 4 bikes från hans Lord's enhet.
Ravenersen tänkte jag charga in i vad som fanns kvar efter rhinon, inga powerfists men väl 2 meltaguns som jag inte ville skulle vara fria att skjuta på mina större monster.
Epic Fail. Han satte overwatchen med båda sina meltaguns och rullade sedan 2+ för båda vilket innebar instagibb.
Den sista Ravenern failade chargen, trots fleet.... Oh My.
Bild
Tyranider runda 1

Bild
Inför runda 2

Runda 2-5
Missade helt att ta bilder, illa.

Broodlorden och hans få Stealers drog på sig den andra rhinon med innehåll, som backade ner, lastade ur och sköt bort allt utom 1 wound på Broodlorden. Han breakade inte.
Draken kom in och eldade upp ett gäng Hormagaunts, vilket kändes som okej för mig. Multiwoundare eller billiga gaunts är inte drakens bästa mål.
3 Hellbrutes deepstrikade in och sköt en del wounds här och där, men inget dog.
1 Obliterator deepstrikade också in, och blåste bort en Zoantrhope.
Chaoslorden och hans Champion åkte iväg för eventuell Linebreaker / början på 350p i min zon.

Min tuffa Broodlord valde att bara stå och titta på hans enhet i min runda. Jag hade tänkt att kuta iväg, men glömde att flytta honom... Jag ville iaf inte charga, för han skulle dö redan på overwatch, men stod han kvar så var de tvungna att välja att lägga en runda till på honom för att döda ut enheten helt.
Min Hive Tyrant hade jag tänkt flyga in bakom draken och peppra den till småbitar, men även den glömde jag flytta..
Jag var så sabla sugen på ohotad psychic phase att jag fick för tidig utrullning, plötsligt låg tärningarna bara där och då var movement phase över. :oops:

Eftersom jag inte flyttat honom var han tvungen att ha landat, vilket var rakt bakom en Hellbrute som istället rök all världens väg.
Hormagauntsen höll fast Maulerfienden med 2-3 döda gaunts per runda.
Den sista Ravenern hade tänkt charga Obliteratorn och få in en rending hit i en sista chans för ära, men jag tänkte inte alls på att de även har Heavy Flamers så han dog innan han kom fram.
Dakkafexen fick inte död på Obben med skytte så han chargade honom.

Bild
Typ runda 3

Hive Tyranten lyfte och sköt ut Draken i den här rundan istället.
Dakkafexen dödade Obben.
Hellbruten nere till höger sköt ihjäl den sista Zoanthropen.
Det landade även en Hellbrute utanför bild i nederkant, men i terräng.
Där rullade han en etta och blev immobilised. Men viktigare, han tappade ett Hullpoint på det och därmed fick min nyligen inpoddade Toxicrene armourbane mot honom!

Efter att ha klubbat ner Obben i Chaos runda så consolidate Dakkafexen en skön 6a och sedan gick han och ställde sig bakom Hellbruten som sköt ut Zoanen, med 12 skott i ryggen så dog Bruten.

Chaosgubbarna med Rhinon valde att låta Broodlorden leva och körde full fart framåt för att komma ikapp lorden och championen på sina bikes.

Broodlorden å sin sida spurtade på mot deras Depoyment och ställde sig för en säker Linebreaker.
Swarmlorden landade, men ville inte slåss med Maulerfienden.
Mawlocen dök upp rakt under Lordens bikerenhet och dödade championen. Lorden överlevde ensam och kunde sedan vinna striden mot Mawlocen i nästa runda, varpå Mawlocen breakade (utanför synapse...) och blev nersprungen och dödad.
Hive Tyranten kontrade med att flyga dit och skjuta ihjäl Lorden, Slay the Warlord till mig.
Toxicrenen hade inga problem att slå ut den sista Hellbruten.

Kvar på brädet för Chaos var nu en Rhino med gubbar och Maulerfienden.

Runda 6
Vi rullade, och det blev en runda till.
Enheten i Rhinon hoppade ur och sköt allt de hade på Toxicrenen, som dog.
Maulerfienden fick bort de sista Hormagauntsen, överlevde 7 hits på Dakkafexens overwatch och dödade sedan honom i närstrid men fick själv lite stryk, ner till 1 HP kvar.
När Podsen och Hive Tyranten hade skjutit var Maulerfienden, Rhinon och allt utom 2 Chaosgubbar dödade.

Bild
Efter runda 6

Det blev även runda 7, den var kort. :mrgreen:

Alla 3 sekundära poäng till mig, samt 5p för 1750p utskjutna.
Av mina hela enheter som dog så blev det 2p till Chaos, så seger med 8-2.
(glömde de 2 poängen tidigare i tråden)

Inte för att det på något sätt var mästerligt varken i listbygge eller genomförande, men jag lyckades faktiskt få ut precis vad jag önskade av flera enheter.

Men viktigast för oss som lirar i femman, vi hade kul tillsammans! :D

Skriv svar