En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Sorry menade micro sol :P

Elevatorlake

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:
Elevatorlake skrev:Snygg skuggning och highlighting på bannern.

Brukar du lägga purity seal eller liknande på modellerna när du är klar? I så fall kan jag varmt rekommendera vallejos decal fix. Du sätter bara dit dekalen som vanligt och sedan stryker du det över dekalen. Den tar helt bort glansen från dekalen och torkar dessutom den så att den lägger sig ännu tätare mot ytan under så veck etc minskar. När du sedan lägger på ett lager varnish eller purity seal så syns det inte längre att det är en dekal utan det ser ut som om det vore målat.
Tackebock :)
Nej, men det är planen att göra det när jag väl är helt hundra klar med modellerna. Tänkte dock dra på varnish direkt på bannern, så det var ju ett jättebra tips. Beställer pronto!

Edit: kom på förresten - gör decal fix samma sak som micro set? För det har jag dragit på redan. Micro set "smälter" ju transfern men tror inte den tar bort glans? Eller kötta båda?
Låter som att den likna micro sol i det att den också får transern att lägga sig extremt tight mot ytan men den tar som sagt också bort glansen.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Hmm.. Då kanske det räcker med micro sol och matt varnish ovanpå?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Hmm.. Då kanske det räcker med micro sol och matt varnish ovanpå?
Prova på något du inte är så rädd om, så lär jag mig det mesta :)

Vallejon kostar ju typ 40:- iofs om du inte vill chansa... :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:
Nurgle skrev:Hmm.. Då kanske det räcker med micro sol och matt varnish ovanpå?
Prova på något du inte är så rädd om, så lär jag mig det mesta :)

Vallejon kostar ju typ 40:- iofs om du inte vill chansa... :)
Ja, det var ju en bra taktik. Hittills live-testar jag. Känns som det bygger på en bulk av "det går jag tillbaka och fixar sen..."

40:- kan det vara värt.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Superlimma fast saker på handen - check! Så nu har jag testat det också.

Image

Har testat plasticard för första gången. Gjorde axelrem till vapnet. Valde för tjock upptäckte jag i efterhand.

Image

Samt sjukt meckigt att böja när den var så tjock. En sak till på fixa-sen listan. Nu inför ÖSM fanns ingen tid tyvärr till att göra om, göra rätt :/

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Helga blåser hårt, tjejhångel och The diceman - en helg på ÖSM del 1!

Planen var att dela bil för att få lite resmys, samkväm & slippa tillbringa sju timmar bakom ratten örfilandes mig själv för att inte somna.
Kalendern gav tyvärr min planering en rejäl pungspark - julmiddag med jobbet ledde till avfärd 22:30 fredag kväll uppklädd i kostym och allt. Stormen Helga gjorde sitt bästa för att blåsa mig av vägen men inte ens vilda hundar skulle kunna hålla mig från spelhelg!

Image

Match 1 - Tau

Lördagen började med match mot Albin "Ochhansbror" Loverboy och hans Tau uppmålad på fem (!) timmar. Imponerande.

Image

Lite riptides, tidewall och annat gos.
Reliken med de-escalating tactical objectives, 2p för objektiv 5 & 6 samt de gamla vanliga linebreaker etc.

Tau hängde bakom sin tidewall. En riptide stod utanför, lyckades tappa en del wounds på grund av många slagna ettor och gets hot, så den tog jag bort.

Image

Försökte flanka från två håll och skjuta bort allt bakom wallen men fick inte bort speciellt mycket.

Image

Istället plockade jag väldigt många poäng på kort & objektiv, spurtade fram med mina bikes och tog reliken, så blev lite tungt för tau att sitta bakom muren medan jag gjorde min grej.

Slutade 19-1 till mig tråkigt nog för Albin. Men så var det också hans första turnering och bara tre månader in i spelet. Bra kämpat.

Roligaste matchögonblick: När jag inser att Den skäggige Stockholmaren på bordet bredvid är Naz87 på forumet - och hans bror. Svårt det där med att para ihop forumnick med personer irl. Trevliga, sköna lirare med en fabless för skägg. Ser fram emot att se mer av dem!
Kul att ha kört mot Tau för första gången.

Match 2 - Ultramarines

Nästa match mötte jag Markus med Ultramarines. Drop pods med centar, 2 dreadknights, en Imperial knight och Inquisitor med servo skulls samt lite librarians och annat smått & gott.

Missionet var hammer and anvil med kill points (8 max i diff), multiple line breaker, tactical objectives (6 max diff) och slay the warlord.

Här var verkligen en match där det kändes avgörande att inte ha sina units först på planen. När jag gått igenom listorna inför helgen så konstaterade jag att mot andra marines vill jag absolut inte vara först på plan.

Hans regler gjorde det möjligt att styra rätt bra om de kom in i första eller andra rundan och han deployade ingenting. Inte mycket annat att göra än att även jag nulldeployade. En riktig marinesdeployment :) Självklart lät han mig börja.

Så runda ett slängde jag in två poddar med marines för att försöka få bort hans servo skulls.
Det var en chansning från min sida att köra tomt bräde, eftersom han kunde siktat på att ta in mer runda ett, vilket kunde gett honom segern om han tagit bort mina två, men kostat honom dyrt om något överlevde eftersom jag då skjutit bort hans grejer när jag kom in. Han sparade en del till runda två.

Image

Runda ett och två regnade det poddar, dreadknights och knighten lunkade in för att börja beta av mina grejer. En mishap på hans ena podd gav mig möjlighet att ställa den längst bort i hans eget hörn, där jag även fick in Culexus och mina legion of the damned.

Image

Ett par rundor senare gjorde legionärerna och Culexus i kombo processen kort med hans marines, hans librarian och även en dreadknight!

Image
Culexusen är den lilla pricken bakom ruinen som snart wastar dreadknighten.

Image

Markus knight, dreadknight och centpodd stampade/blåste bort mina marines och poddar. En ynka marine skuttade runt brädet lite lätt förvirrad.

Tyvärr gjorde jag en riktig regelmiss. Eftersom Tigurius kan rerolla reserve-rolls för sitt eget detachment, som var en Librarius Conclave, stoppade jag in en librarian i centpodden för att få rerolla reserve-roll, vilket gjorde att jag lyckades behålla centpodden till runda tre, då han redan skickat in allt. Det gjorde att jag kunde lägga den på rätt ställe och ohotat skjuta bort hans andra Dreadknight. Det funkar inte, eftersom reservslaget görs för podden, som tillhör ett annat detachment.
Tråkig miss från min sida, vilket förmodligen inneburit ett par poängs skillnad för Markus del.

Min Command Squad hade resterande librarius conclave i sig. Även den slog jag om reservslaget för vilket gjorde att jag kunde behålla även den intakt från hans betastrike. Det var däremot helt korrekt, eftersom de inte var i något fordon.

Image

Hans knight struntade jag i, den fick gå runt och mosa mina marines och skjuta på lite lagom avstånd.

Min chapter master lyckades för en gångs skull kalla ner orbital bombardment från slagkryssaren på rätt ställe och tog ut hans warlord och två av tre centurions. Kul att få utdelning för en gångs skull.

Image

Hade även hoppats få storma in i hans librarian i terminator suit men poängen fick gå före. Plockade fem poäng på två rundor genom att åka fram, ta ett objektiv, åka tillbaka, döda hans outflankande scouts bakom bikesen och beröva honom en poäng från linebreaker medan jag tog tre poäng ytterligare genom kill points och objektivkort (assaulta och döda en enhet).
Fast helst vill jag ju bara döda saker men vad gör man inte...

Slutade 12-8 till mig, så en till vinst.

Roligaste ögonblicket: När jag efter ett par rundor inser att han kör Ultramarines chapter tactics.
"Men, hur kan du köra devastator doctrines, du har ju Imperial Fist?"
"Nä, det är ju Ultramarines"

Största missen: Mitt oavsiktliga, men klantiga, fusk kring reserve reroll. Det jag är mest missnöjd med i denna matchen. Jag vill absolut vinna men att göra det utanför reglerna känns inte som en riktig vinst.

Markus var sjukt trevlig. "Såå, då dödar jag din dreadknight nu". Svarar med ett leende: "Absolut!"

Match tre - Necrons

Körde mot Mattias Englund och hans Necrons.

Image
Riktigt snygga ljuseffekter

Matchen var vanguard Strike med 2 poäng för alla sex objektiven samt 3 tactical objectives på hand med max 5 i diff.
Line breaker, first blood & slay the warlord.

Slänger in självmordspoddar mitt bland hans brutal-odödliga Necrons som bara fnyser och skär igenom mina marines som om de vore gjorda av smör. Legions of the damned slösar jag bort på samma sätt för att plocka ett ynka poäng på korten.

Nästa stora miss är att jag slänger fram mina centar alldeles för nära och framför mina bikes, så att det blir enkel sak för Necrons att charga fram till dem...

Image

Här nånstans började min hjärna bli till gröt av för lite sömn och för mycket tänkande. Jag hade flera tillfällen där jag totalsvamlade och fick till slut total blackout. Vid ett avgörande tillfälle försökte jag bestämma mig för om jag skulle låta mina centurioner dö för att lägga allt krut på mina bikes, eller försöka rädda båda och också riskera båda men kunde helt enkelt inte förmå mig till att fatta ett beslut.

Medan min blick var fäst på bordet kröp jag in i mitt huvud och rekapitulerade boken "The Diceman" av Luke Rhinehart. Stackars Mattias måste undrat var jag tog vägen. Tålamod som en kamel.

Image

"The Diceman" handlar om en man som tröttnat på sin uppstyrda och trista tillvaro och börjar låta tärningen styra hans livsval. Han gör upp en lista med sex val, där ett av dem är fullständigt urflippat och sedan slår han tärningen.
Det första valet tärningen "bestämmer" är att han går över till grannen och har sex med hans fru.
Det flippar självklart ut fullständigt, blir värre och värre och leder till drastiska uppbrott, sex-eskapader och livsfarliga situationer. Verkar vara ett klokt sätt att fatta beslut helt enkelt.

Jag kommer ur min koma, fattar tärningen och låter den bestämma.

Sedan rullar det på:

Image
Min Thunderfirecannon lyckas överleva och hålla ett objektiv, mina poddar överlever mirakulöst massiv eld från warriors, Night Scytes och Destroyers och håller objektiv, min Culexus överlever med nöd och näppe och tar ett objektiv och min numera odödliga Comsquad med Hammerhand (+2 styrka), Invis och sanctuary (+1 invul save, så 2+ invul) bankar bort fienden och chargear runt en bit terräng från båda borden för att hålla ett objektiv till.

Image

Det räcker för att få oavgjort.

Roligaste ögonblick: Mattias pjiu pjiu-ljud och dubbelpistolfingrar.

Interludium

Image

Trevligt umgänge, köttbit på stan och avrundar kvällen med att sitta på Patrik Thoréns axlar i hotellbaren och titta på TV/prata om förlossningar. Nåt slags lesboerotiskt drama med Julianne Moore och nån yngre, blond förmåga suger tag i mig. Mest för handlingen. När det spårar ur och den blonda tjejen dör falnar mitt intresse och jag kryper till kojs för att sörja på en man hand.

Missar tydligen en hel del skojs som försiggick till sent inpå småtimmarna.
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Den där blicken - en helg på ÖSM del 2!

Match 4 - Dark Eldar & Imperial Knight

Även Dark Eldar var en armé jag mötte för första gången.
Linus bjöd på Venoms & båtar så långt ögat kan nå.

Image

Image

Råden jag fick innan var att hålla centarna vid liv till varje pris och skjuta bort venoms.
Slog fram invis och Gate, så check på den! Kryddat med ignore cover, så spellsen gick verkligen min väg.

Missionet var DoW, tac.obs. med 12p max diff, döda sista enheten ger 2 p, 2p för att ha warlorden på mitten av brädet i slutet av spelet och 2p för att döda alla troops), StW & LB.

Förlorade dice off.
Gjorde en riktigt wacko deployment med enbart en thunderfirecannon på brädet inom räckhåll för fienden och culexus bakom skydd, så bjöd på kanonen för att slippa ta första rundan, vilket fungerade.

Image
"Come forth, you filth!"

Genialt eller bara stört? Förmodligen det senare med tanke på den chockade blicken jag fick. "Ska du verkligen bara deploya det?".

Att få bort venoms visade sig betydligt svårare än beräknat. Och jösses vad det sköts till höger och vänster.
Så allt jag hade rann bort fortare än kvickt. En meltapodd och Legion of the damned plockade bort några hp på knighten, som sen slaktade dem.

Dark Eldars warlord var hans flygare - som jag sköt ner med Centarna/Libcon som teleporterade fram i skottläge. De tog bort allt jag pekade på. MouahaHAAAA :)

Tactical objectives rullade på i ett rasande tempo - Linus tog totalt 19 poäng på Tactical objectives enbart!
Som tur var fick jag kortet som ger D3 för att förstöra super heavy, så avslutade sista rundan med att teleportera bort bakom knighten, köra fram min chapter master och den enda bike som var kvar, skjuta bort knighten och ta objektivet som han stod på, som gav mig ytterligare en poäng, plus linebreaker. Så lyckades plocka 10 tactical objective-poäng.

Det landade i första förlusten på 6-14.

Roligaste ögonblicket: Linus blick vid min deployment.
Största missen: Rapporterade in 14-6 - till mig.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Bra skrivet och underhållande läsning :)

En idé för turneringar där man har namnbrickor kan ju vara att ha både namn och nick från svenska40k på brickorna så känner man lättare igen varandra.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Tack för rapporten, riktigt trevlig läsning!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar