Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Leidermark

Re: Eldar

Inlägg av Leidermark »

Katarsis skrev:
theWatchman skrev:Du tycker ju så för att Daniel åt upp hela din armé med en enhet Harlies på Lincon 08 ;)
Prft... Det var ju bara att se till att bli whipead så Daniel inte kunde vinna stort och sedan vinna turneringen.

Det är nog en korrekt analys att Harlequins mycket bygger på Doom, kollar på det.
Kommer för all framtid att hata SUDDEN DEATH!

Jag tycker att Harlies ligger lite högt också, men precis som ni nämner om att kombinera Doom och Harlies är bra, så om man sänker grundminuset för Harlies samt för in ett minus för dem om Doom finns i armén.

Sen så återkommer jag till att Dire Avengers inte ska ha -2 i grund, det är inte motiverat, de är mycket sämre än en combatsquad (5-man) marines som kompar just -1 under 10 man... tacticalsen vinner alla gånger.

En annan sak är fordonsminuset som redan börjar på det 3:e fordonet det är den enda lista som gör det, samt att Eldar har de hårdast kompade fordon i sig också.

En miss i kompen hitta jag också:
Wraithlords count as one vehicle
, är alla Wraithlords ett fordon??? Borde ju inte vara det det förstår jag, men man borde skriva om det så det inte kan misstolkas...
a Wraithlord count as one vehicle

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag hade gärna betalat bara 60 poäng för mina scoring-enheter, de sitter ändå bara och trycker i en bil hela slaget.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

scouts får du ju för 75.
Om det bara handlar om billiga scoring så är det ju knappast motiverat med -2 ändå.

Eldar är verkligen omsprungna av de nyare codexarna och 5:th ed har bidragit till att många enheter har försämrats avsevärt. Detta syns dock väldigt lite i kompmallen. De två värsta exemplen är ändå harlies och falcon, vilka var överjävliga i 4:th men nu är ganska (enligt mig) kassa för sina poäng.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Efter att ha sett claras falc utan fält i action under GC måste jag hålla med. En falc utan fält är bara en överprisad wave serpent. Överlag känns eldar-fordonen lite väl hårt åtstrupna, så länge dom inte har fält blir dom nerskjutna väldigt lätt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

theWatchman skrev:scouts får du ju för 75.
Om det bara handlar om billiga scoring så är det ju knappast motiverat med -2 ändå.

Eldar är verkligen omsprungna av de nyare codexarna och 5:th ed har bidragit till att många enheter har försämrats avsevärt. Detta syns dock väldigt lite i kompmallen. De två värsta exemplen är ändå harlies och falcon, vilka var överjävliga i 4:th men nu är ganska (enligt mig) kassa för sina poäng.

Håller med. Falcons är enormt överskattade för det de gör.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Ni är båda två fulla.
Eldarcodexen är fortfarande den bästa codexen. Den borde heta "Som alla andra, fast bättre val på allt" istället...
Falcon är väl inte alls kass? Visst för att den kanske är lite lättare att sänka, men det gör det inte helt plötsligt jättemycket sämre?

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Silversixx skrev:Ni är båda två fulla.
Eldarcodexen är fortfarande den bästa codexen. Den borde heta "Som alla andra, fast bättre val på allt" istället...
Falcon är väl inte alls kass? Visst för att den kanske är lite lättare att sänka, men det gör det inte helt plötsligt jättemycket sämre?
Bästa codex??? Hur kom du fram till det? Vad är det som gör eldar så bra (förutom seer council på jetbike och Eldrad som är bortkompade)?

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Känns lite skumt, men jag måste faktiskt hålla med Fanni för en gångs skull. Codexen är så heltäckande med sina val att det går bygga allt ur den. Vilket jag ser som största minuset med många andra dexar.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

theWatchman skrev:
Silversixx skrev:Ni är båda två fulla.
Bästa codex??? Hur kom du fram till det? Vad är det som gör eldar så bra (förutom seer council på jetbike och Eldrad som är bortkompade)?
På papper ser de rätt veka ut och det krävs en del finlir för att få de att fungera. Men det finns få arméer som besitter en sådan möjlighet till synergi som Eldar (även om man inte kör med seer council på mopeder).
Detta är min högst personliga åsikt och jag blir gärna motbevisad. Men som sagt, de har alla valen som marines, och är lite bättre på allt.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag måste åxå hålla med om att eldars är ett sjukt bra codex. Dom köper runes of warding för 15p och -2 i komp och har en helt egen fas för sig själv. Dom är snabba, vilket är en av de absolut viktigaste egenskaperna i ett codex, har hyfsat billiga scoring options, stenhård cc, skitbra spells, bra fordon osv.
Eldars är kanske lite överkompade i vissa hänseenden men också EXTREMT underkompade i andra. Kunde jag handla Runes of warding till någon av mina listor, skulle jag lätt kunna ge 50 - 100p för den, se bara på, IG battle psykers, Nids, BA, Spacewolves, alla har mycket av sin styrka i spells, visst vi spellar (pun intended(spelar)) i ett kompat klimat och Jaws of the wolven och battle spykers dyker inte upp så ofta, men för att aldrig vara rädd för psykers för 15p och -2 i komp... de e ett skämt. RoW tillsammans med Runes of witness gör ju per definition att dom har spellusing helt för sig själva.. Och deras spells är inte direkt dåliga heller...

Min 5a

P daddy.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar