Värdering: Försäkringsärende, stulen armé - Out off print.
Moderator: Katarsis
Värdering: Försäkringsärende, stulen armé - Out off print.
Hej
Fick tips om att jag skulle testa här för att få flera värderingsförslag på armén.
Armén var utställd i en butik i Malmö för att promota figurspel och 40k, dock lyckades tjuven ta med sig inte bara figurerna utan även all terräng som den stod tillsammans med.
Jag har tyvärr dålig koll på vad det är värt, någon säger 800kr någon säger ett par tusen.
Terrängen som är borta är inte så värdefull.
Bild på armén: http://www.ladda-upp.se/bilder/hjxguivsrhnegj/
Fick tips om att jag skulle testa här för att få flera värderingsförslag på armén.
Armén var utställd i en butik i Malmö för att promota figurspel och 40k, dock lyckades tjuven ta med sig inte bara figurerna utan även all terräng som den stod tillsammans med.
Jag har tyvärr dålig koll på vad det är värt, någon säger 800kr någon säger ett par tusen.
Terrängen som är borta är inte så värdefull.
Bild på armén: http://www.ladda-upp.se/bilder/hjxguivsrhnegj/
-
Silvertejp
Re: Värdering: Försäkringsärende, stulen armé - Out off prin
Tycker du ska räkna på vad de skulle kosta att köpa de nya versionerna av de modellerna
Inte alls lätt att svara på tycker jag. Vanligtvis så brukar väl stöldförsäkringar utgå från vad det kostar att ersätta det stulna men det varierar säkert kraftigt beroende på typ av försäkring och övriga omständigheter.
Att ersätta armén på bilden med nya produkter kostar i alla fall 3160kr (rekommenderat pris hos tillverkaren).
Razorback x4 1200
Scout Squad 200
Tactical Squad x2 600
Terminator Squad 340
Assault Squad 300
Land Speeder 250
Command Squad 270
Det verkar väl vara det mest praktiska sättet att värdera sakerna på. Det är ju en gammal armé från 90-talet så det går väl att hävda att en del av dem är samlarobjekt och börja leta runt på e-bay efter aktuella priser men det verkar både mödosamt och orättvist.
Är det butikens stöldförsäkring som är aktuell? Kan tänka mig att en sådan försäkring skiljer sig från vanliga hemförsäkringar.
Att ersätta armén på bilden med nya produkter kostar i alla fall 3160kr (rekommenderat pris hos tillverkaren).
Razorback x4 1200
Scout Squad 200
Tactical Squad x2 600
Terminator Squad 340
Assault Squad 300
Land Speeder 250
Command Squad 270
Det verkar väl vara det mest praktiska sättet att värdera sakerna på. Det är ju en gammal armé från 90-talet så det går väl att hävda att en del av dem är samlarobjekt och börja leta runt på e-bay efter aktuella priser men det verkar både mödosamt och orättvist.
Är det butikens stöldförsäkring som är aktuell? Kan tänka mig att en sådan försäkring skiljer sig från vanliga hemförsäkringar.
Om vi utgår för standardförfarande för ersättningsärenden för personförsäkring (olycka)
Så är det vad det skulle kosta att ersätta armen till såpass snarlik funktion som möjligt IDAG. Med det sagt så skulle jag anta att det skiljer när det gäller samlarpryttlar då det högst antagligen kan falla under värdering av en tredjeparts aktör. Vilket kan vara svårt formellt. Men t.e.x. folksam brukar vara flexibla i sådana här frågor, och då skulle jag,personligen, utgå från vad det kostar att skaffa samma saker idag.
Mer luttrade spelare än jag är välkommna att identifiera grejerna, men det ser ut som en del 3'd edition? Det är väl rätt svårt att få tag på existerande exempel? Samma för Beakie squaden som kan vara metall?
Arbetet du har lagt ner på den här uppenbarligen älskade armen bör du även där nämna för företaget. Då det (kan eventuellt) spela in.
Min erfarenhet när det gäller företagsförsäkring är huvudsak centrerad runt förlust vid frakt eller "risk för varan" och då gäller det oftast schablonbelopp efter vikt. Men jag kan nog säga att det inte bör vara relevant här.
Hoppas det går bra!
Så är det vad det skulle kosta att ersätta armen till såpass snarlik funktion som möjligt IDAG. Med det sagt så skulle jag anta att det skiljer när det gäller samlarpryttlar då det högst antagligen kan falla under värdering av en tredjeparts aktör. Vilket kan vara svårt formellt. Men t.e.x. folksam brukar vara flexibla i sådana här frågor, och då skulle jag,personligen, utgå från vad det kostar att skaffa samma saker idag.
Mer luttrade spelare än jag är välkommna att identifiera grejerna, men det ser ut som en del 3'd edition? Det är väl rätt svårt att få tag på existerande exempel? Samma för Beakie squaden som kan vara metall?
Arbetet du har lagt ner på den här uppenbarligen älskade armen bör du även där nämna för företaget. Då det (kan eventuellt) spela in.
Min erfarenhet när det gäller företagsförsäkring är huvudsak centrerad runt förlust vid frakt eller "risk för varan" och då gäller det oftast schablonbelopp efter vikt. Men jag kan nog säga att det inte bör vara relevant här.
Hoppas det går bra!
http://icantpaint40k.blogspot.se/
See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.
Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor
See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.
Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor
Hade nog personligen hävdat nypris + en peng för att få den uppmålad till samma standard som din gamla armé. Har du skrivit på playotekets facebooksida? Kan vara värt att be dem hålla utkik!
-
Maximum Prime
Jag skulle rekommendera att du postar ut bilderna över på så många sidor som möjligt för att göra det svårare för tjuven att spela med dem öppet eller sälja de på nätet utan att bli igenkända.
Och så hoppas vi att det är ägaren som vill ha hjälp med värderingen... 
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
jättesvårt att värdera målning till ett försäkringsbolag. Men nypriset kan du ju ta rakt ut, och sedan kanske titta på vad det hade kostat i commission att måla upp till samma standard. Du kommer ju tyvärr inte få det, men då har du ett riktmärke till bolaget att peka på.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Tråkigt att bli av med en sådan snygg armé
.
Av nyfikenhet, är det inte Peter Strands gamla armé (tycker mig känna igen den från ett Sydcon för väldigt många år sen, typ 98-99)?
Av nyfikenhet, är det inte Peter Strands gamla armé (tycker mig känna igen den från ett Sydcon för väldigt många år sen, typ 98-99)?
En viktig sak att ta med är hur mycket tid man har lagt ner för att måla och skapa gubbar och terräng. För den tiden du har lagt ner på det har också ett värde.