Ismenos galenskaper

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno

Re: Ismenos galenskaper

Inlägg av Ismeno »

Ingen varnish. Den sabbar effekten av pigment. OM jag lackar är det emellan olika färglager för att skydda färg för olika slitsamma delar av vädringsprocessen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

[quote="Ismeno"]Ingen varnish. Den sabbar effekten av pigment. OM jag lackar är det emellan olika färglager för att skydda färg för olika slitsamma delar av vädringsprocessen.

Använder man dekaler måste man också dra på matt lack över dessa för att få bort "blänket" i dem. Men det görs då innan vädringen börjas på allvar.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Otroligt coolt!
Om man vill testa att stippla på pigmentpulver, hur låser man fast det sen?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Lottomannen skrev:Otroligt coolt!
Om man vill testa att stippla på pigmentpulver, hur låser man fast det sen?
Det vanligaste är att ha på nån fixeringslösning men jag är ingen vän av det. Istället tar jag på wash först och stipplar i pigment i det. Fördelen är att man kan ta på mer wash/pigment vid behov och använda ren thinner för att ta bort om det blir knas. Så, lite pigment framme och en pensel till det, en burk wash och pensel till det, samt en burk thinner och pensel till det. Låter kanske lite omständigt men det går rätt fort och smidigt när man får kläm påt!
Robotarna ovan gick från start till finish på ca 4 kvällar. (sedan gick det rätt många kvällar mellan varje session men det är ett annat bekymmer som brukar kallas "real life" ;))

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Min plan var att använda pigmentpulver för att ge lite slitenhet åt mina imperial fists. Skulle inte thinner sabba med färgen som redan ligger under?
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Lottomannen skrev:Min plan var att använda pigmentpulver för att ge lite slitenhet åt mina imperial fists. Skulle inte thinner sabba med färgen som redan ligger under?
Vad är de målade med för slags färg?
Akryl står emot thinner bra. Använder Vallejo och Ammo och det ska till starka grejor i riklig mängd innan man går igenom dem. "Thinner for washes" ex funkar fint.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Då skall det nog funka, jag har använt gw's färg. Men det får bli en testmodell först :)
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Lottomannen skrev:Då skall det nog funka, jag har använt gw's färg. Men det får bli en testmodell först :)
Alltid en bra idé! Tänk på att vara sparsam med pigment, lite räcker långt på så små modeller och använd gärna ett par olika nyanser för ökad realism. Lycka till, du får posta resultatet!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Och sista boten klar! (Kan nog bli fler men nu har jag målat upp alla jag köpt....)
Faror på slagfältet kommer i många skepnader. Här har en Castellax fastnat i en vattenfylld granatkrater.
Målad med AB och vädrad med oljefärger.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ännu en riktigt imponerande bas, man ser direkt vad det är utan att behöva läsa beskrivningen :)

Du borde någon gång ge dig på att måla en thanatar också, ser ut som de där men mycket större.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar