Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Falkman

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Falkman »

Som sagt, det beror helt på hur man tolkar reglerna.
Orimligt eller inte spelar absolut ingen roll om det står klart att man får göra det.

mtz

Inlägg av mtz »

jag tolkar det som fullt rimligt. Det du måste se för att få skjuta är huvud, torso, armar eller ben. du ignorerar vingar, antenner och liknande.

Men när du ser om någon är i cover, du går du efter TLOS. och det enda du får ignorera enligt reglera är dekorativa detaljer på baserna som spelaren har lagt till på sina figurer. Om man helt plötsligt skall ignorera vissa delar av en figur för att se om de bakom har cover eller inte, så får man helt enkelt ta alla vingar på fordon, gargoyler, alla vapen, och allt annat som inte är armar,ben m.m. och magnetisera det, så man kan ta bort det för att se om den bakom har cover eller inte, låter som ett ganska jobbigt sätt att spela på.

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Konstigt. Alla tyranidforum jag läst på har kört så och det verkar ju inte rimligt att man ska behöva räkna bort alla såna grejer när man kollar LOS

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Du ignorerar endast vingarna då du faktiskt skjuter på Gargoylsen, annars bör de väl ge cover precis som allt annat i spelet.

Nahoj

Inlägg av Nahoj »

Lagerlöf skrev:Konstigt. Alla tyranidforum jag läst på har kört så och det verkar ju inte rimligt att man ska behöva räkna bort alla såna grejer när man kollar LOS
Poster på tyranidforum är kanske inte helt opartiska.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

mtz skrev:...Om man helt plötsligt skall ignorera vissa delar av en figur för att se om de bakom har cover eller inte, så får man helt enkelt ta alla vingar på fordon, gargoyler, alla vapen, och allt annat som inte är armar,ben m.m. och magnetisera det, så man kan ta bort det för att se om den bakom har cover eller inte, låter som ett ganska jobbigt sätt att spela på.
Usch ja :? Lite cover kan man väl ge bort ibland...

Falkman

Inlägg av Falkman »

Nahoj skrev:Poster på tyranidforum är kanske inte helt opartiska.
Dom har iaf läst reglerna ;)

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Falkman skrev:
Nahoj skrev:Poster på tyranidforum är kanske inte helt opartiska.
Dom har iaf läst reglerna ;)
Nej det är dom väl inte men jag tror inte dom skulle gå emot skrivna regler för att ge sig själv cover. Det blir väl också samma sak åt andra armér med liknande saker så

Konfa

Inlägg av Konfa »

Det är generellt sätt farligt att dra analogier när man pratar om spelreglerna. Bara för att vingar inte fungerar att sikta på så betyder det inte att dom inte räknas för TLoS. Spelsystemet är ju inspirerat av, inte beroende på, fluffet. För att kunna stryka dem ur TLoS behövs ett stycke som pekar på att just detta ska göras.

När jag läser igenom kompmallen blir jag ganska frågvis. Jag ser ingen röd tråd eller normering alls på värdena utan det ser mest ut som att man läst codexen (och codexarna i de andra fallen) och pingat ut värden lite på random? Finns det några beräkningar alls i grunden, t.ex. hur effektivt försvar WS1 på motståndarna faktiskt är för en WS8 HT alternativt hur många fler gantsträffar man får in mot ett WS1 unit osv samt om poängsättningen på något sätt representerar vilka luckor en unit fyller som t.ex. AT i jämförelse med andra val i armén?

För mig ser det som sagt ut som väldigt godtyckligt utarbetat och lär snarare skapa en annorlunda optimering än en befrielse från ostande.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Konfa skrev:pingat ut värden lite på random?
Japp, det är egentligen en hemlighet, men Jocke och Mattias sitter hemma och slår tärning när de gör kompmallen, och de tar ingen som helst hänsyn till vad någon annan tycker. Man kan t ex inte gå in i någon forumtråd och lämna förslag på kompvärden som man anser skulle behöva höjas eller sänkas.

Skriv svar