En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Schyssta ruiner!

Och man kör ju tills man får en varning, då backar man lite och kör tills man får nästa osv. När det är nog länge mellan varningarna vet man att man ligger rätt :)

Däremot brukar mina varningar oftare handla om det du visar på dina bilder, när hobbyn expanderar ut ur hobbyrummet och hotar att ta över delar av andra rum och framförallt köksbordet. Då brukar varningarna dugga tätt :)
Låter klokt tänkt. Bara svårt att låta bli. kliar i fingrarna nu när jag är on a roll med terräng. Då vill jag bara ösa på tills det blir klart! Hade det bara varit utrymmesdelen så vore det lugnt. Är rätt bra på att hålla hobbyn separerad fysiskt, eftersom jag har min arbetshörna inne i ungarnas lekrum - komplett med en gullig heltäckningsmatta med bilbanor och grönmark.
Leffegnu skrev:Tssss, förlåt om en måhända gå bortom trådens ämne fast det verkar vara farligt med fruar alltså :)

Börjar tvivla starkt på om det är värt ha en för sådana uppoffringar ni får göra =)
Så länge det berör hobbyn så är det värt och viktigt att ta upp :) Och valet av fru är viktigt sett till att få hobbyn att fungera ;)

Haha, det vore något att skriva i skilsmässohandlingar: "Söker skilsmässa för att hinna med min hobby figurmålning."
Den har de nog aldrig sett...

Lyckades faktiskt få med frugan på ett spel förra helgen, vilket inte vill säga lite med tanke på att hennes senaste omdöme var att lägga sig på golvet och skrika "jag döööör!".

Image

Lyckades bättre denna gång. Nyckeln till framgång var:
1) Förbereda allt! Hela bordet uppställt och arméerna på plats.
2) En superenkel lathund på en sida. Gå - skjut - slåss, samt range för olika enheter & vapen.
3) En överlägsen armé för hennes del, så att det krävs perfekt spel & en hel del tur från min sida för att vinna. Hon fick Ultramarines med en command squad på bikes, chapter master, vindicator, två squads med meltor i rhinos och broder Mathias i en ironclad drop pod som förstärkning från runda två och framåt.
4) Bättre koll på reglerna, så att ingen tid gick åt till att läsa regler utan bara kötta tärning järnet. Mina rundor tog i snitt fem minuter.
5) En liten match på 1000 poäng och ett rakt mission. Körde Altars of war-missionet Slayer of kings från Angels of death. Uppdraget går ut på att Space marines får 3 poäng för varje HQ de dödar och fienden får 3 p för varje HQ som överlever - och alla HQ på bordet från början! Deployment 18" ifrån varandra och Space marines börjar. Modifierade det något så vi ändå deployade 24" ifrån varandra, lade till kill points samt ett objektiv i mitten värt 5 poäng (enligt reglerna för "the relic"). Kul & pang-på-rödbettan mission.

Image

Kapten Uriel får i uppdrag av Chapter Master Marneus Calgar att hämta en uråldrig geneseed. På vägen dit upptäcker de att förrädaren Typhus är på väg mot samma planetsystem med målet att korrumpera geneseeden och använda den för sina förvridna syften och en kapplöpning startar. Nya direktiv rullar upp på skärmen: förinta förrädaren Typhus!

Image

Image

Uriels command squad stormade rakt fram mot objektivet samtidigt som marines lyckades skada Helbruten som tagit sikte på en ruin så den snap shottade samt immobilisa ena Nurglerhinon. En rejäl miss från min sida var att deploya Typhus längst bort på brädet för att skydda honom. Problemet var då att den hårdaste närstridsenheten inte fick bidra alls utan på långt håll observera hur pestarmén vittrade bort.

Sen gick det snabbt. I runda två tog Vindicatorn ut Rhino nr 2 samt decimerade en enhet plauge marines med stöd av tacticals, marines fick i skydd av ruinen bra skottläge på Helbruten som blev immobilised, command squaden gjorde processen kort med den andra enheten plague marines. Helbruten blev även den immobilised av meltatacticals som sedan kunde göra processen kort med den i påföljande runda.

Image

Min fru gjorde en riktigt bra poddplacering med brother Mathias, mittemellan Defilern och Typhus, så att en eventuell scatter skulle ge meltarange till någondera. Det är sådana ögonblick man blir stolt över sin äkta hälft :)

Image

Brother Mathias stunnade defilern och neutraliserade dennes battle cannon för att dra ett nytt meltaskott i runda tre bakifrån som sprängde defilern i tusen bitar.

I mitten av slagfältet jagade command squaden ikapp plauge bikesen och sköt bort dem med grav guns.

I det här läget fanns bara ett val för Typhus: smita undan och hoppas kunna överleva eller möta en övermäktig fiende öga mot öga. Terminatorarmour är verkligen långsam, så lika bra att hoppas på att den store Nurgle skulle ingripa och göra sitt med tärningarna.

Image

Det gick sådär. Typhus två rundor med magi renderade 1 tärning vardera från warpen och i runda fyra wipade ultramarines Typhus från planetens yta. Han försvann med ett plågat skrik i warpen med tusen förbannelser och lämnade ett moln av förruttnade maskar efter sig...

Frugan vann med 18-1. Hon dog inte av tristess och hade lite skoj, även om hon inte verkar ha blivit fullständigt biten. Vi får smida nya planer helt enkelt...
Senast redigerad av 2 Nurgle, redigerad totalt 4 gång.

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Jag ser att det fodrades alkohol för att få igång det hela :P

Jag lurade på min snyggare hälft en X-Wing flotta en gång. Det får jag äta upp i alla fall någon gång i veckan fortfarande.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Pipkin skrev:Jag ser att det fodrades alkohol för att få igång det hela :P

Jag lurade på min snyggare hälft en X-Wing flotta en gång. Det får jag äta upp i alla fall någon gång i veckan fortfarande.
Juuust det jaaaa, det var nog punkt sex det :) Men det var väl ett bra drag? Så länge du gillar X-wings då alltså... Mindre bra om du tvingas ge upp hobbypysslet för att delta i hennes episka Star Wars kampanj som spänner över tre månader :roll:

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Fyra slagfält under vardande

Alla battle reports jag slukatpå youtube har fått mig rejält sugen på terräng, så ett projekt jag startat upp vid sidan av preppet inför turnering är att skapa fyra kompletta slagfält av varierande karaktär. Problemet är att jag tar så väldigt långt tid på mig och den lilla tid jag har går åt till min armé. Därför kör jag på den terräng jag har, samt een hel del quick & dirty, nygammalt, prepaint & annat som speedar upp resan. Det blir inte lika vackert hantverk som vissa andra bräden som figurerat här och annorstädes. Men gör att man snabbt kan sätta upp en fin spelmiljö med hela, rena & sammanhängande terräng som skapar en episk match i passande, mörk miljö.

De fyra slagfälten jag tänkt ha är:

Dead hills - GWs realms of battle med Citadel woods döda skogar utan löv och gotiska, svarta, ruiner (se tidigare bilderna). Samt kratrar också, passar bra till slagfältet.

Plains of war - grönt gräsfält (apbillig grön balkongmatta jag sprayar lite bruna partier på) med tillköpta kullar/berg, Imperial bastion, imperial bunker, skyttegravar, debris, kraschade Aquila planet & Aquila Stronghold som centerpjäs.

Fallen city - Gamemats stadsmatta Quarantine zone med GW ruiner - Aquila, honoured imperium statyn, trasiga örnen, debris samt några extra gotiska ruiner.

Forges of mars! Med Forges of marsmattan från Gamemat, skyshield landing pad, gamemats prepainted industriterräng och lite annat bjäfs. Här hade GWs containrar passat som hand i handske men vi har nog förbrukat årets hobbybudget vid det är laget...

Image

Tog en bild på Forges of mars-mattan som kommit. Snacka om att jag blev spelsugen nu... Tyvärr får jag vänta på industriterrängen & den andra mattan till sep/okt :( Dessutom har jag inga bord som passar för battle mats, så har beställt Gamemats fällbara bord så jag kan dra fram det snabbt & slänga upp ett slagfält i barnens lekrum.

Mattorna ska tydligen vara limited edition. Oklart om de räknar nerifrån och upp eller tvärtom men troligast är väl att det finns en sådär 1300 mattor kvar, så borde inte vara nån panik ifall nån nu skulle bli sugen..

Image

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Bygger Aquila strongpoint!

Image

Köpte Aquila Strongpoint tidigare i veckan och satte igång att måla upp den pronto.
Otroligt smidigt att slipa/bygga. Jämfört med exempelvis en droppod, så är det som en rosa, fluffig dröm. Alla borde börja med att måla terräng innan de går på de riktigt tunga grejorna.

Planen från början var att måla upp den på 2-3 dagar. Det gick åt helvete. Jag delade upp terrängen i olika färger och bestämde mig för att prima dem i metall, svart & retributor gold. Mitt i det svarta tog förstås den svarta Army painter primern slut, så slutade med att jag släpade ut airbrushen och primade hela skiten. Samtidigt började det regna så då var det bara att släpa in hela klabbet tills regnet passerade. Det kunde teoretiskt ha gått på 15 minuter men tog en sådär 2-3 timmar...

Image

Image

Hela basen får gå i metall.

Image

Magnetiserade Vortexmissilerna...

Image

...så är det bara att sätta på dem och plocka av när jag skjuter av dem (om jag nån gång spelar med den),

Terräng är ett bra tillfälle att testa nya tekniker. Det är stora grejer att måla och rätt förlåtande. Väggarna ska vara grå så maskerar ovansidan och kör grått med airbrushen på sidorna:

Image

Sen ljusar jag upp med grått blandat med vitt:

Image

Image

Märker att airbrushen lätt skvätter färg. Dels när jag landar egna färger så gäller det att ha rätt mängd thinner och den där vätskan som gör att det inte stelnar. Sen rengöra. Och även säkra upp att det inte fastnat färg i munstycket fram. Inte helt enkelt och ballar ur ibland, så bra att träna på terrängen, den är lättare att fixa till.

Airbrushen gör det möjligt att måla vissa grejer som är väldigt svåra att få till med andra tekniker. Missilerna exempelvis körde jag chaos red primer, sedan två lager ljusare rött tunnare och tunnare uppåt på missilen.

Image

Fixade rost/smuts på de stora plattorna ovanpå:

Image

Image

Basade de stora gulddelarna i svart och sprayade sedan försiktigt på Retributor Gold från GW ovanpå.

Image

Image

Målet var att behålla skuggorna med det svarta så jag får shades gratis på köpet. Den är inte en primer utan färg i burk, så fungerar helt annorlunda jämfört med Army painters sprayfärger. Det blev väldigt grovkornigt och inte så mycket guld, så körde ett lager spray till.

Image

Image

Det blev bättre med ett andra lager spray.

Image

Så testar att drybrusha retributor gold väldigt hårt, så det nästan blir målat med en halvstor pensel för att få upp färgen. Den högra ovan är färdigdrybrushad och tycker guldet funkar bättre nu.

Image

Image

Nu är de klara med den grundläggande drybrushningen.
Funderar på om jag ska sikta på enbart drybrush eller även köra quick shades. Grand master Martin råder att undvika washes, eftersom det blir tokfult med wash på stora ytor. Vilket jag har egen erfarenhet av när jag målade upp min Storm Raven och fick måla om den.

Testade med lite olika washes på insidan för att se hur det fungerar.

Image

De två längst till vänster är reikland flesh Gloss, i mitten Nuln Oil och till höger Army Painters dark wash.
Osäker på om jag gillar glossen. Reikland flesh-färgen blir bra men det ser vått ut i springorna, vilket ser rätt konstigt ut tror jag.

Image

Edit: Slänger upp en bild på jättekanonen och hur den kommer te sig. Någonting kompenserar den för helt klart. Undrar egentligen hur processen att bli en Space marine påverkar deras... hrrm.. libido?
Senast redigerad av 1 Nurgle, redigerad totalt 5 gånger.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Blir ju episkt det där! Vilket hobbycenter du kommer få hemma :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Blir ju episkt det där! Vilket hobbycenter du kommer få hemma :)
Eller hur - Big guns gone wild, liksom ;)
Så mycket terräng, så lite tid att spela blir det nog. Med tanke på att jag spelat en riktig match hemma de senaste sex månaderna så får jag nog hitta på något för att också använda all terrängen.

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Haha, något att skriva i skilsmässohandlingar, klockrent!
Jag snor den frasen hahaha =)

Spel behöver inte vara komplicerat, kötta på och kasta tärningar kan vara nog så roligt det =)
Speciellt när/om den bättre halvan ska invigas :mrgreen:

Din strongpoint ser väldigt fin ut. Suktandet ökade då en hört ens dkok vill ha sånt för att överleva till runda 3 :p
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Prolog: Inför turnering i Örebro 30 juli - going for the millions!

Så var det då äntligen dags för endagars turnering förra helgen. Det passade utmärkt att spä ut semestern med att växla över från min andra hobby - träning - till 40k igen. Det var 1850 poäng med Easy comp 2 och Forgeworld och fyra matcher på en dag.

Med Easy comp två får man in en hel del knasiga saker så lekte runt rejält med olika listor och landade i tre tänkbara listor.

En lista jag funderade på halvt och halvt att testa var Fist of medusa detachment där en Command Squad och librarius conclave rullar runt på brädet på motorcyklar med 3++ storm shields, 3+ Feel no pain ledda av en chapter master med gorgons chain med 2+, 3++, 2+ Feel no pain & Eternal warrior. Kompletterat med ett gäng gravcenturions, meltamarines i poddar och lite annat smått & gott. Men bestämde mig för att skita i den av den enkla anledningen att det ger en otroligt hård dödsstjärna som antingen sopar banan med medspelaren eller vittrar sönder från nån som slår hål på bubblan och då finns inget kvar i listan utan det blir uppmoppning av resten. Så inte jättekul på turnering men ska garanterat testa listan i nån "stjärna mot stjärna" hemmamatch.

En annan lista var att fielda mina tre imperial knights i en baronial court med understöd av gravcentpodd, marinemeltapodd & librarian. Hård lista & enkel att spela i en turnering med väldigt lite tid per match. Men skippade den listan eftersom jag primärt spelar Ultramarines med så lite stöd som möjligt, jag är inte en IK-spelare som duttar in lite marines.

Så det fick bli den tredje varianten som är typ min vanliga lista fast kompletterad med 2 enheter Assault Centurions.

Jag bestämde mig för att ta ut mina två komp-poäng på att ha Tigurius och Culexus i en drop pod. Med nya Angels of death-boken såg jag framför mig en kader av dödsstjärnor med helknasiga armélistor som alla åker runt osynliga, chargear på första turnen och flyttar om hela brädet på ett sätt som passar dem. Då passar min lista rätt bra för att droppa ner, nolla deras magi och blasta bort stjärnan. Dessutom har jag byggt listan utifrån att krossa dödsstjärnor eller väldigt hårda enheter, eftersom jag tycker om att döda grejer :) Inte så mycket utifrån att vinna turnering.

Så här såg listan ut:

Warlord: Tigurius
Elites:
Legion of the damned med melta, multimelta & combimelta
Assault centurions med TL melta, veteran sergeant, omniscope & assault grenade launchers
Assault centurions med TL flamers, omniscope & hurricane bolters
Troops:
Två femmanna squads med marines, combimelta & melta - drop pod
En femmannasquad med marines & flamer - drop pod
Fast attacks:
Tre drop pods
Heavy support:
Thunderfire cannon
Stom raven
Centurion devastators med gravguns

Allierad:
Culexus

Min spelstil och min lista
Tanken med listan är att den passar min personlighet och min spelstil väldigt väl. Jag gillar i huvudsak att döda saker och gillar att kontra. När jag höll på med kampsport och poker var det likadant. Jag var sällan den som var bäst på någon speciell del eller den som aggressivt dikterade villkoren utan lät andra köra sitt race och sedan anpassade jag min stil så jag såg till att göra mycket av det som den andre inte var lika vass på. Lite samma tänk märker jag i efterhand går igen i min tänk kring listor. Avsiktligt eller oavsiktligt så passar Ultramarines väldigt väl för just denna spelstil. En armé som är mångsidig och som en schweizisk armékniv.

Plus att fluffet runtomkring tilltalar mig enormt. Romarriket på cybernetisk speed, typ.
Denna listan har något för alla helt enkelt. TFC & assaultcentarna med flamers/hurricane bolters mot MSU och jobbiga eldarbåtar, assaultcentarna med meltor, LOTD & meltapoddarna mot IK & superheavies, Gravcentarna & culexus mot dödsstjärnor, Tigurius för att förstärka en enhet med spells & säkra att poddarna kommer in när jag vill från reserves.

Funderade ett tag på att köra på en extra librarian istället för två assaultcentenheter men bestämde mig i sista stund för att skita i det. Dels blir det udda antal poddar, vilket jag inte gillar. Jag vill kunna ha tre poddar runda ett och tre runda två (trots att alla säger att man ska köra udda antal så går det inte riktigt in i mitt trögpannben).
Dels sprida ut flera hot istället som jag fick som råd av Grand Master Martin. Så fick det bli!

Listsläppet inför turneringen - femhundra ton elakt stål i fejjan

Image

När listorna väl släpptes visade det sig att det var en enda person som hade nån slags magikerdödsstjärna - min vapenbroder Naz87. Den vanligaste listan innehöll 1-4 Imperial Knights, kryddat med en hel del spännande, gigantiska forgeworldfordon, marinebikes, iron hands, poddar och enstaka librarians. En vardera av Tau- och Tyranidslista, Eldar Corsair (?) och två (!) rena Harlequinlistor.

Det kändes positivt sett till att jag tror att min lista hävdar sig väl mot knights och stora fordon (plus att de är roliga att köra mot). Det negativa var att Culexus med podd för 175 poäng blev mycket poäng för något som kommer få väldigt lite utdelning.

Sen vet jag förstås inte alls vad de där skumma Forgeworld tar med sig i ekvationen, så en rätt osäker känsla inför.

Två veckor på gotland ägnades åt att måla upp mer centar, fixa siege drills & vapnen och putsa upp armén. Jag hann även med två träningsmatcher med lokala förmågor som snällt ställde upp med Tau (hård!) & Orks. Båda träningsmatcherna landade i förluster. Dels var jag inte helt inkörd på hur jag kunde använda centarna. Dels gjorde jag massor av missar eftersom jag inte spelat på länge. Dessutom var de jag spelade med bra och gjorde inga direkta missar alls. Sen testade jag en hel del nya grejer som visade sig fungera särdeles dåligt. Assaulta en warboss på bike med T 6 som instakillade min enhet med Assault centar var ett sånt exempel. Men det gör inget - alltid kul att spela och dessutom fick jag äntligen spela mot orks!

Image
Orks kan tydligen inte vinna mot blått. Dessa var nog färgblinda...

Möjlighet till ny lista & sista-minuten-ågren

Eftersom nya tillkom till turneringen fick alla möjlighet att skicka in ny lista. Jag våndades ett tag kring en miljard tänkbara förändringar men bestämde mig för att köra vidare på det inslagna spåret. Jag ville köra med asaultcentar och få upp dem på brädet nu när jag lagt all tiden på dem. Dessutom skulle aldrig Tigurius hatta runt och vela som en lite fjortis utan benhårt följa Codex Astartes, så så fick det bli. Hellre spela in sig på en armé och kunna använda den fullt ut, än en massa nytt jox man ändå aldrig kommer komma ihåg när det väl smäller. Det får gå som det går helt enkelt och oavsett vilket så blir det kul att äntligen få spela turnering!

Skriv svar