En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Grudge

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Grudge »

Superkul läsning, jag upskattar verkligen din energi och dit engagemang! Vädligt inspirerande. Fortsätt så!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Stort tack för all uppskattning och glädjande att ni gillar mina alster. Vad är väl en författare utan läsare? Som ett träd som faller genom skogen, ljudlöst, utan någon som registrerar ljudet (Alternativt ersätt med valfri annan pretentiös liknelse).

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Faller in i stämman med de andra, rolig läsning ni erbjuder =)

Är trädet verkligen ljudlöst om det faller i skogen om ingen är där för att höra? :roll:
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Grymma rapporter, känns nästan som att man var där.......

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Verkligen underhållande läsning! Nu vill vi bara att du åker på fler turneringar så vi får läsa mer av dig :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

benmannen skrev:Hahahaha. Bra skrivet alltihop! Summerar allt fint tycker jag. Och grymt att du tog hem turneringen med en dubbelenhet med Assault Centurions!

4 matcher på en dag är lite mycket. När vi dessutom satt i bil 5 timmar ovanpå det... Men det var självvalt förståss :)

Det här blir en dubbel komplimang för mig:

"Lite som Darth Vader med sockervadd i näven. Man kan inte bara låta bli att gilla honom, trots att man vet att han kommer strypa en med sin jedihand så fort man gör minsta misstag."

Jag har nog inte berättat om Darth Vader-toaletten?

Jag har inrett en toalett på jobbet i Darth Vadertema... Komplett med målad stjärnhimmel i taket där DVs egna Tiefighter hänger. DV planscher, tavlor, actionfigurer, väggklocka m.m. :) Och sist men inte minst, hans mantel hänger på en krok bredvid handfatet :) OCH Darth Vaders mamma från filmerna har faktiskt besökt toaletten! Där har ni ett Jag Mötte Lassie - moment om nåt!

Nej, detta är inget skämt. (Man skulle kunna tro att en Clownspelare skulle skojja om detta förståss, men det är dagens sanning.). Toaletten finns :)
Haha, det var ju helt sjukt roligt! Verkligheten-dikten 1-0 :) Andas den sådär tungt och mäktigt när man spolar också?
Ser framför mig hur alla som sitter på den bara "mja, lite herravälde över universum kanske inte vore så fel trots allt..."

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Dags att köra Imperial knights...

Har två IK som inte sett strid ännu. Det måste vi få rätsida på. Grand master Martin behöver sparring inför turnering, så tänkte försöka få ihop dem till vår planerade drabbning på lördag.
Formatet blir träning inför LBK med ITC-varianten, så jag bygger en stenhård 1500 poängs lista, något jag förmodligen inte skulle köra på en turnering. Typ en baronial court med en librarius conclave eller nåt annat snuskigt.

Var inte nöjd med baserna så det har tagit lite tid att komma fram till vad jag ville ha för något. Grejerna anlände slutligen från USA. Tyvärr tyckte tullen att jag skulle betala ytterligare 300:- för grejerna i skatt. Härligt att få sponsra staten. Oklart vilken av dem men hoppas det går till något bra. Kanske kan jag få en gatlampa uppkallad efter mig någonstans i Michigan?

Image
Här slänger vi in en random katt. Flaggan utgör den något lösa kopplingen till texten.

Nåväl, baserna var det ja. Tänkte testa göra vatteneffekter, så har börjat så sakteliga att bygga upp ett första lager.
Image

Det ska rinna ut något grönt, äckligt slem från tunnorna. Kärnavfall kanske? Och stillastående, grumligt, gult vatten i kratern. Inte helt nöjd med färgen. Har lekt loss lite med nån droppe färg som rörs ut samt oxidwash från GW med lite extra grönt till slemmet. Det ska ju färga av men inte ta bort genomskinligheten tänkte jag. Tips emottages tacksamt.

Image

Nu är baserna färdiga förutom vattnet som ska byggas på. Så här ser de ut med knightbenen på.

Image

Image

Eftersom benen var monterade när jag fick dem så behövde de något att kliva på. Så hittade dessa betongsuggor som jag tyckte passade. Köpte en bunt så har ett antal lösa jag målat upp som terräng också.
Har också fått vädringspulver. Funderar på om jag ska testa det på baserna, mest för att experimentera på något som är rätt förlåtande för eventuella missar. Utifrån vad jag läst mig till verkar den bästa metoden vara att applicera pulvret och sedan smeta på fixeringsvätskan jag köpt, för att säkerställa att det går att spela med baserna utan att pulvret faller av.

Det blir ingen batrep för att inte avslöja Grand masterns sluga taktiker inför turneringen men hoppas få till lite schyssta bilder från lördagens strid, då vi ska försvara Forges of mars från Necrons som materialiserat sig på planeten och sprider död omkring sig

House of Terryn - mount up!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Shyssta baser!

Vad gäller pulvret finns det flera olika sätt att applicera och fixera de. Antingen kan du använda en pensel och borsta på de som vanligt. Om du gör så måste du fixera de och det kan du antingen göra med en sådan där vätska (har jag själv aldrig provat) eller dra på ett lager klarlack efteråt som du säkert gör ändå när modellen är klar. Du kan köra matt eller glansigt beroende på vilken effekt du vill ha. Värt att tänka på med klarlacken är att den minskar effekten av pulvret så smeta på lite mer pulver än du tänkt dig så blir det svenskt lagom när du lagt på klarlacken.

Det andra alternativet är att göra en wash och washa på pulvret. Det gör naturligtvis att pulvret kommer söka sig till "recesses" och mindre till uppstickande saker så det beror lite på vilken effekt du är ute efter. Som wash kan du antingen använda en befintlig wash som du matchar med färgen på pulvret, göra en egen wash med en färg som matchar pulvret och massor med vatten eller köra vatten och pulver eller white spirit och pulver.

Här är en bra tutorial för washer: https://youtu.be/ddY36jVHuzU

En tutorial också från ichiban om att använda fixer istället: https://youtu.be/EU7jeb9drmM

Om du inte redan sett hans kanal, som nuförtiden tyvärr är inaktiv, så har han mycket bra tutorials för weathering, både med pulver och massa andra tekniker. Han kör också mycket airbrush vilket ju alltid är välkommet :)

Jag har själv inte provat water effects än men om du istället bara vill simulera att marken är lite våt och fuktig men inte riktigt vattenpölar är ett tips att måla en lite mörkare färg i kratrar osv, eftersom marken ofta är mörkare desto djupare ned man kommer och där man nyss sprängt så jorden under inte hunnit torka ut än, och lägga dit lite gloss varnish där du vill att marken ska se fuktig ut, ofta där du målat den mörkare färgen. Enkelt och effektfullt. Däremot är det bra att tänka på att göra det efter du lagt på eventuell mattlack på resten av modellen :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Shyssta baser!

Vad gäller pulvret finns det flera olika sätt att applicera och fixera de. Antingen kan du använda en pensel och borsta på de som vanligt. Om du gör så måste du fixera de och det kan du antingen göra med en sådan där vätska (har jag själv aldrig provat) eller dra på ett lager klarlack efteråt som du säkert gör ändå när modellen är klar. Du kan köra matt eller glansigt beroende på vilken effekt du vill ha. Värt att tänka på med klarlacken är att den minskar effekten av pulvret så smeta på lite mer pulver än du tänkt dig så blir det svenskt lagom när du lagt på klarlacken.

Det andra alternativet är att göra en wash och washa på pulvret. Det gör naturligtvis att pulvret kommer söka sig till "recesses" och mindre till uppstickande saker så det beror lite på vilken effekt du är ute efter. Som wash kan du antingen använda en befintlig wash som du matchar med färgen på pulvret, göra en egen wash med en färg som matchar pulvret och massor med vatten eller köra vatten och pulver eller white spirit och pulver.

Här är en bra tutorial för washer: https://youtu.be/ddY36jVHuzU

En tutorial också från ichiban om att använda fixer istället: https://youtu.be/EU7jeb9drmM

Om du inte redan sett hans kanal, som nuförtiden tyvärr är inaktiv, så har han mycket bra tutorials för weathering, både med pulver och massa andra tekniker. Han kör också mycket airbrush vilket ju alltid är välkommet :)

Jag har själv inte provat water effects än men om du istället bara vill simulera att marken är lite våt och fuktig men inte riktigt vattenpölar är ett tips att måla en lite mörkare färg i kratrar osv, eftersom marken ofta är mörkare desto djupare ned man kommer och där man nyss sprängt så jorden under inte hunnit torka ut än, och lägga dit lite gloss varnish där du vill att marken ska se fuktig ut, ofta där du målat den mörkare färgen. Enkelt och effektfullt. Däremot är det bra att tänka på att göra det efter du lagt på eventuell mattlack på resten av modellen :)

Tack tack :) Supermycket matnyttiga tips - uppskattas verkligen! Ska hårdplöja Ichiban. Den där delen med att mattlacka innan ja... hehe... Det tänkte jag inte alls på i min iver att få ut vatten på baserna. Mental notering att göra det nästa gång :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Sånt man gör en gång och sedan lär man sig :)

Men det är ju bara att dra på lite glansig varnish på vattnet efter den matta så löser det sig nog.

Skriv svar