Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke

Re: Eldar

Inlägg av Jacke »

Nefrums skrev:hiveguards >> zonatroper
Håller med! Land Raiders, Russar, Monoliths och Preddar faller som flugor när hive guards skjuter.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Eller hur :P
Hive Guard är riktigt bra, men dom är inte nån slags universallösning mot fordon. Zoanthropes (eller MCs i närstrid) behövs för att kunna plocka de tyngre tanksen i spelet.

Nere på vår klubb spelar nästan alla med nån form av psyker, så personligen anser jag att psychic defense är viktigt.
Är det annorlunda på nationell nivå så kan jag förstå att folk inte ser psychic defense som ett måste, men att Runes of Warding bara ger -1 tycker jag känns väldigt fel, de borde ligga på 3-4 iaf.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

51 av 143 listor (36%) på GothCon som har möjlighet att slå Psychic Tests, fick jag det till vid en snabb sammanräkning. Men då är det inklusive saker som Grey Knight Lords med Force Weapon och Inquisitors med Hammerhand, vilket kanske inte är jätteupphetsande... Samtliga Tyranid-listor hade minst två Zoanthropes för övrigt.

Falkman

Inlägg av Falkman »

Då är ju frågan om så pass få (är det få? det låter så) listor har trollisar därför att dom är dåliga, eller därför att dom vet att dom kommer tvingas möta Eldar med runor? Om det är det sistnämnda så borde runorna väl bara av den anledningen kompas mer, om dom redan på armebyggarstadiet skrämmer iväg psykers.
Jag gillar min trollis, han har lite schyssta magier och ger mej lite skydd (psychic hood) mot magi, men om runor bara kompas som dom gör i dagsläget så ser jag inte varför nån Eldarspelare nånsin skulle spela utan dom, och då blir min trollis helt plötsligt rätt dålig.
Personligen så skulle jag nog ta Runes även om dom gav 4-5 i minus, just därför att dom stänger ner psykers oavsett var på planen dom befinner sig, och mot t ex Tyranider är detta guld värt.

jag tycker psykers generellt är roliga, dom tillför nåt nytt till arméer och har en del coola effekter, och det känns lite trist att Eldar för bara 15 pts och -1 komp kan ta bort detta.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Falkman skrev:Då är ju frågan om så pass få (är det få? det låter så) listor har trollisar därför att dom är dåliga, eller därför att dom vet att dom kommer tvingas möta Eldar med runor? Om det är det sistnämnda så borde runorna väl bara av den anledningen kompas mer, om dom redan på armebyggarstadiet skrämmer iväg psykers.
Jag gillar min trollis, han har lite schyssta magier och ger mej lite skydd (psychic hood) mot magi, men om runor bara kompas som dom gör i dagsläget så ser jag inte varför nån Eldarspelare nånsin skulle spela utan dom, och då blir min trollis helt plötsligt rätt dålig.
Personligen så skulle jag nog ta Runes även om dom gav 4-5 i minus, just därför att dom stänger ner psykers oavsett var på planen dom befinner sig, och mot t ex Tyranider är detta guld värt.

jag tycker psykers generellt är roliga, dom tillför nåt nytt till arméer och har en del coola effekter, och det känns lite trist att Eldar för bara 15 pts och -1 komp kan ta bort detta.
Jag tror att du har en lite skev syn på hur många som spelar med psykers eftersom ni är många på din förening. På en turnering möter man kanske i snitt en eldarspelare, så det känns inte som att man lämnar sin Gate-librarian hemma bara för det. Librarians kompenserar ju dock genom att dom kan cancla eldarspelarens krafter. -2 känns överlag lagom för nått som kan göra nytta 1/3 av matcherna i en turnering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Battle psykers är bara bra mot ungefär 50% av alla arméer, baserat på denna statistik skulle då en RoW kompas SJUKT mycket hårdare än nu, men inte lika illa som en grupp psykers.

Tycker inte man kan argumentera så, faktum kvarstår, den förstår helt visa army builds och kostar 15p, stört bra enligt mig.
Jag som spelar orker (Ingen magi, men ofta fearless), DW (alltid fearless, lite magi), Tyranids (Alltid fearless, väldigt mycke magi), Black templar(Flyr som en dåre och ingen magi), IG (ingen magi, flyr lätt) och snart Blood Angels (En hel del fräsig magi, flyr väl som de mesta andra) möter lika ogärna båda kan jag vara ärlig att säga.

/P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man kan ju alltid välja att inte trolla. Däremot kan man inte välja att inte fly av bordet pga en PBS. Det är en enorm skillnad.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Falkman

Inlägg av Falkman »

Visst är det en enorm skillnad, absolut.
Men att man kan "välja att inte trolla" tycker inte jag håller som argument heller.
Visst, mina marines lider inte några större kval om jag inte får kasta Unleash rage varje runda, men Tyraniders anti-tank tar en ordentlig smäll om dom inte får trolla (iaf den delen av anti-tank som krävs för att plocka större saker).
Nu är ju iofs Hive Guard bra så det räcker mot just Eldar, eftersom dom inte har nåt med högre AV än 12.
Som du säger så är Runes kanske bara användbara i en tredjedel av matcherna på en turnering, men jag menar bara att om jag kunde ta en pryl som helt stänger ner vissa arméers förmåga att göra vissa saker, för bara 15 pts och -1 i komp, så skulle jag inte ens tveka, även om jag "bara" fick användning av den var tredje match.

Hur gör Eldarspelare på turneringar, är det vanligt att folk tar runorna, eller är det bara ett fåtal som spelar med dom?
Om det bara är ett fåtal som använder dom så är de förmodligen kompade rätt, men om alla (eller nästan alla) tar dom utan att tveka så kanske man skulle titta över det iaf.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

13 av 143 listor (9%) på GothCon hade Runes of Warding. Men med tanke på att det bara var 16 Eldar-listor totalt så är det ju uppenbarligen en extremt populär upgrade. (Eller något som ingår i Eldrad.)

I vilket fall tror jag inte att det är något som får folk att låta bli att ta psykers, det är trots allt inte mer än typ 50/50 att man får möta runorna en gång under hela turneringen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Falkman skrev:jag tycker psykers generellt är roliga, dom tillför nåt nytt till arméer och har en del coola effekter, och det känns lite trist att Eldar för bara 15 pts och -1 komp kan ta bort detta.
Men det kostar ju faktiskt 90 poäng, inte 15.

Skriv svar