En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Ismeno

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Ismeno »

:D
Älskar den här tråden!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ismeno skrev::D
Älskar den här tråden!
Ja mä!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Match tre - nämen vi kör väl lite Eldar...

Nurgles upplevelse av FF i Umeå del IV

Disclaimer: Denna batrep kan vara full av faktafel, förvrängda minnesbilder och missuppfattningar. Dessutom en osund mängd babbel kring 40k & skumma bilder på djur och andra tokigheter. Läs på egen risk.

Lördagens sista match stod Anders och hans Eldar för. Så fick ännu lite mer Eldar-träning. Perfekt för att få in vanan att smälta, mosa, smaska och slafsa sönder de där slemmiga "vi-tror-vi-är-så-nobla-men-egentigen-är-vi-bara-ett-gäng-översittande-besserwissers-med-överklassvapen".

Image

Anders däremot var oerhört behaglig och trevlig att spela med. En av de allra trevligaste jag spelat med. Vilket säger mycket eftersom nästan alla är väldigt trevliga. Bara väldigt trevligt helt enkelt. Glömde jag säga att det var riktigt trevligt... Göttmos!

Image
En riktigt, riktigt trevlig kille!

Mission denna match:

Eternal war: Objektiv 1-6 ger 1 p. Vinst ger 9 victorypoäng.
Tactical objectives: Deadlock. Enligt regelboken, dvs plocka maximalt med kort, dock kan man kasta max 2 i slutet av rundan. 6 kort första rundan, sedan 5, 4, 3 und so weiter. Vinst ger 6 victorypoäng.
Relative killpoints. Vinst: 3 vp.
Secondary objectives (Slay the warlord, Linebreaker & First blood). Vinst: 2 vp.
Deployment: Dawn of war

Så enkelt - håll en jävla massa objektiv på slutet så vinner man. Plus plocka first blood för att säkra tvåan. Och döda en massa saker. Mest det sista, för det är roligast :)

Runda ett - den tunna, gula linjen...

Denna gång börjar jag deploya. Jag slänger in min Thunderfirecannon långt bak i en ruin. Surprise!

Image

Anders Eldar består av en massa footsloggande standardgubbar, två nävar psychers, en del svävare varav en med fire prism, en enstaka D-kanon, warwalkers, en enhet warp spiders, en unit småsvävare och några footsloggande hårdingar med tunga vapen.
(Förresten, om det är nån som undrar varför jag inte skriver vad de egentligen heter så beror det på att jag inte lägger sånt på minnet. Hur de ser ut och vad de gör fastnar, men inte namnen.)

Image

Anders deployar i en lång linje längs sin sida.

Image

Eftersom jag knappt spelat med scouterna så tänkte jag testa lite olika grejer. Denna gång scoutar jag fram dem för att ge eldunderstöd till stålregnet i form av drop pods.

Image

En seize här vore fatalt men ingen sexa och jag köttar loss!

En podd med centurionerna dimper ner i vänstra flankens ruin, ställer sig på ett objektiv och skjuter bort d-kanonen. Tjoff! First blood tjoho!

Image

En podd med melta-tacticals landar och skjuter på fire prismen, som jinkar och lyckas klara sig med ett hull point mindre. Äsch också...

Scouterna flankar ruinen på vardera sidan, flamar några eldar på ena sidan och skjuter några på andra sidan.

På den högra flanken droppar jag en tacticalpodd vid objektivet mitt framför långnäsan på Eldar...

Image

...och spränger deras svävare.

Image
BOOM! In your FACE Eldar filth mouahahaaaa!

Responsen från Eldar blir att de skjuter bort några marines på högerflanken, skjuter in med allt de har på mina centurions och en av hjältarna stöper i backen. De gör också ett rykande vrak av scouternas landspeeder. De fotburna scouterna på andra sidan ruinen dör hjältemodigt i ett regn av laserstrålar eller vad det nu är för konstigt, kätterskt nytekniskt de där Eldar ägnar sig åt.

Fire prismen svishar iväg och ställer sig centrerat på bordet med sin stora, blänkande kanon riktad mot centurionerna.

Image
Scouterna hoppar ur vraket och in i ruinen för liiite mer skydd.

Eldar från svävaren på högerflanken tar sikte på thunderfirecannon och springer över slagfältet.

Runda två - anfall är bästa försvar!

Ingen idé att tveka utan lika bra att fortsätta min treslagskombo i aggressiv fashion.

Image

Scouterna chargar in i eldar med tunga vapen och låser upp dem.

Image

Så in med Culexus i drop pod djupt på vänsterflanken mitt bland alla Eldar psychers. Mums! Culexus springer bort från librarianen i ruinen - jag gör inte om missen att ställa Culexus inom 12" från min egen psycher igen...
Men däremot får Eldars enhet med fem psychers smaka på Culexus vrede. En står kvar när jag är färdig med dem...

Image

Image
(Du kanske trodde han var ful. Men det är bara en hjälm. Culexus - setting teenage hearts and Psychers aflame since forever!)

Storm raven fullastad med borr-centurioner bränner fram och spränger en av två vypers.

Image

Tigurius och hans trogna Centurioner droppar ner på högra mittflanken för att stoppa Eldars framrusning mot min kant.

Image

Psychic schriek räcker tyvärr inte för att få bort dem så jag skjuter allt jag har mot dem, vilket är en rejäl overkill. Men dör gör de!

Ja just det, sen ska vi inte glömma Legion of the damned!

Image
Till tonerna av Kiss i lurarna dimper de ner bakom Fire Prismen och gör ett prydligt litet vrak av den.

Thunderfirecannon sätter press på warp spiders och mina tacticals på vänstra flanken spränger svävare nummer tre, så nu är alla borta. Tjoho!

Eldarenheten som slaktade mina scouts får betala dyrt när Centurionerna vänder sina vapen mot dem. Deras rustningar trycks samman och svaga skrik hörs när de mosas av gravkanonerna.

Image

Just nu känns det riktigt bra och självförtroendet börjar växa. Inte helt likt mig, jag som brukar ha maxpuls och svettiga öronsnibbar. Kanske börjar jag behärska spelet nu?

Eldar svarar med att skicka in sina war walkers på min flank med siktet inställt på thunderfire cannon.

Image

Den sista Vypern åker in under Storm raven och skjuter nåt ynka skott upp mot den.
Varför ska jag jinka? Bättre köra på att både lasta ur assault centurionerna OCH skjuta bort något mer. Dubbelkill! Ser framför mig hur mina centurioner, tacticals, thunderfirecannon, storm raven och assault centurions tömmer hela högra flanken på eldar i nästa runda.

Anders slår en sexa och träffar. Han slår in en pen. Och slår en sexa till!

Image

WAAAAAAAAAAAAAAH

Image

Storm raven kraschar och sprängs! Alla centurioner i den dör ögonblickligen. Deras fina, blänkande borrar kommer aldrig få smaka på Eldar kött. Deras klumpiga metallfötter kommer inte få trampa sönder trasiga Eldar-hjälmar när de kliver över högar av slaktade. Deras ... Ja, ni fattar vi det här laget.

Så går det när man slappnar av. Vad har vi lärt oss av detta? Även om sannolikheten är oerhört låg, så om konsekvensen är alltför stor, gör en jink för tusan! Vypern känner sig med rätta stolt som en tupp efter att ha plockat bort 365 poäng med ett skott. Inte illa.

Resten av rundan pressar Eldar tillbaka men inte mycket dör. Några tacticals, några scouter. Culexus förlorar ett wound på grund av massivt skytte, warpspiders plockar tactical objektivpoäng framför Legion of the damned, war walkers skjuter allt de har mot thunderfirecannon som blir rejält skadad men håller ihop tack vare Techmarinens omsorg om sin artilleripjäs.

Runda tre och fyra - andas!

Jag rullar fram min syrgastank, drar några djupa andetag och tar några Valium. Bildligt alltså.

Tacticals på högerflanken chargar in i Eldar och lyckas med nöd och näppe driva bort dem från objektivet.

Image

Centurionerna gör processen kort med vypern. Det känns som en rätt blek återgäldning. De skjuter även en war walker som ramlar omkull i sanden, orörlig och ihopknycklad.

Image

Tacticals och Culexus på vänsterflanken angriper gemensamt den kvarvarande, större Eldarenheten som gömmer sig i ruinen på ett av objektiven.

Med thunderfirecannon lyckas jag skrämma fram warp spiders - och bort från ett objektiv - som sedan Legion of the damned följer upp med några skott på och lyckas plocka bort de sista av dem.

Image

Eldar börjar nu få ont om units och fokuserar på att plocka poäng. En ensam farseer springer bort och contestar ett objektiv från centurionerna på vänsterflanken.

Image

I närstriderna hackar de loss på varandra och gör sitt allra bästa men alla enheter står kvar.

Warwalkers chargar in i techmarinen som överlever och tar ut en war walker. Med sina servoarmar sliter han av ett av de skrangliga benen och bankar ihjäl piloten med. Däremot håller inte Ultramarines längre det objektivet.

Image

Centurionerna kliver ut ur ruinen och med hjälp av tacticals och en charge från culexus, där han får de sista att fly och jagar ikapp dem skoningslöst till siste Eldar stryker de med. Det gör att Ultramarines håller ett objektiv till.

Image

Scouterna vinner äntligen närstriden mot eldar och konsoliderar bort till objektivet som farseern håller. Som objective secured så tar de även det objektivet.

And this is how the world ends!

Ultramarines håller alla objektiv utom två, så jag vinner Eternal war och tar 9 poäng.
Jag drog även ifrån med korten och vinner 6 poäng till.
First blood och slay the warlord tog jag och båda har linebreaker, så ytterligare 2 poäng.
Och även relative kill points.

Så det landar i ett 20-0.

Väldigt tråkigt för Anders. Det var dock en väldigt spännande match för oss båda och såhär i efterhand är jag glad att han sprängde min Storm raven. Det blev en extra krydda och pulshöjare för oss båda. Jag hörde sedan att samma vyper gjorde exakt samma sak i en annan match mot en flygare. Den måste få nån speciell anti-air marking.

Jag kan ha drömt det, men jag tror Anders vann pris för trevligaste spelare. Mycket välförtjänt i så fall.

Image

Undrar vad nästa armé jag möter blir för någon nu när jag klättrat lite i placeringar tänker jag, innan det är dags att packa ihop för dagen och göra O'learys...
Senast redigerad av 3 Nurgle, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:
Ismeno skrev::D
Älskar den här tråden!
Ja mä!
Thanx boyos! Gav lite extraenergi för ett avsnitt till :)

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Fredagsmys-läsning på hög nivå :)
Mästerligt författat, ni borde bli skibent i nästa liv, manusförfattare eller något dylikt så fler får ta del av detta =)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Fortsatt kul läsning. Tror du har rätt i att matcher mår bra av att något oväntat händer som höjer pulsen även om den stora utgången i princip är given.

Mötte förresten också Anders, i matchen innan han mötte dig. Han är som sagt jättetrevlig. Visst sa jag att han är trevlig? Han har nämligen vunnit trevligaste spelare flera gånger tidigare på Fanatic, men den här gången delade han högsta sportsmanship-poäng (26/30 möjliga) med 6 andra spelare, däribland undertecknad. Priset gick till den av oss som spelat in minst poäng, en herr Kriström som spelade IG.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

NilssonHarHund skrev:Fortsatt kul läsning. Tror du har rätt i att matcher mår bra av att något oväntat händer som höjer pulsen även om den stora utgången i princip är given.

Mötte förresten också Anders, i matchen innan han mötte dig. Han är som sagt jättetrevlig. Visst sa jag att han är trevlig? Han har nämligen vunnit trevligaste spelare flera gånger tidigare på Fanatic, men den här gången delade han högsta sportsmanship-poäng (26/30 möjliga) med 6 andra spelare, däribland undertecknad. Priset gick till den av oss som spelat in minst poäng, en herr Kriström som spelade IG.
Tack tack :) Jamen eller hur, de där svängningarna ger ju puls så det förslår. Sen är det roligt också de gånger en underdog återhämtar sig mot alla odds. Roligast förstås när man själv är den underdogen haha :)

Ah, så var det. Tyckte namnen skiljde lite åt vid prisutropet.
Så överlag är vi, trevligt nog, rörande överens om att det är ett trevligt spelklimat rent allmänt och kanske lite extra trevligt i Umeå :) Att då också vinna trevligaste spelare fler gånger i rad i ett sånt klimat, då måste man vara en riktigt trevlig rackare.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Interludium

Nurgles upplevelse av FF i Umeå del V

Lördag kväll efter dagens matcher har de massor av rabatt på Speltid. Fantastiska priser och lika fantastiska köer gör att jag överger tanken på att fylla på förrådet med färg, penslar och annat.

Image

Gemensam middag bokat på lokala haket.
O'learys har aldrig sett så många virila, fagra mansfolk på en och samma gång.
Trycker mig ner mellan två riktigt, ja just det, trevliga gäng :)

Image
Daniel representerar Storuman med dagens bästa tröja. Gissar att det blev åka av med denna tröjan.

Trots tio timmars sömn är jag fortfarande trött som en kommunpamp fredag klockan tre. Efter att ha tryckt i mig maten, nördat loss fullständigt på 40k med sköna lirare vid bordet och lyssnat på grannen vid andra bordet som alltmer frekvent ställde sig upp och skrek skål på finska bestämde jag mig för att bädda för en bra morgondag.

En rejäl natts sömn följt av tidig frukost för en champ och Nurgle är redo för sista dagens spel.

Image

Internet har inte riktigt fått nog av matbilder. En till får plats. Lite som Mr Creosote i den klassiska scenen från Monty Python där John Cleeses betjänt tutar i den glupska, voluminösa och konstant vomiterande gästen en sista lövtunn mintkaka. Det är det sista som krävs för att gourmanden äntligen ska sprängas i bitar.

Image

Till er ungtuppar som ännu inte sett den. Youtube that shit. Dock inte före maten.

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Nurgle skrev:
Image

Till er ungtuppar som ännu inte sett den. Youtube that shit. Dock inte före maten.
Eller direkt efter för den delen....

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Match fyra - Det kommer Eldar ur öronen!

Nurgles upplevelse av FF i Umeå del VI

Disclaimer: Denna batrep kan vara full av faktafel, förvrängda minnesbilder och missuppfattningar. Dessutom en osund mängd babbel kring 40k, hjärnspöken & skumma bilder på djur och andra tokigheter. Läs på egen risk.

Jag möter en till Anders med en till Eldar-armé.

Nä, men vi slår väl till på lite mera Eldar, tänker jag lite avmätt.

'Tyst med dig!' ryter Chapter Master Ågren. 'Det är precis vad din veka själ behöver. Härdas mot samma motståndare, som ett svärd i smedjan. När du klarar av de där småknotten du mött hittills skalar vi upp det. Hur ska du annars kunna hävda dig, om du inte kan stå tå mot tå med de allra främsta och hårdaste i hela Universum?'

Image

Denna Anders var också väldigt trevlig. Det som dock gjorde denna match lite extra rolig var att det var som om man tagit de två tidigare Eldarlistorna, plockat ur det göttaste och slagit ihop dem.

En närstrids-Wraith Knight, maxat antal warp spiders, ett batteri med 3 d-cannons, vypers, warwalkers, en näve psychers och en massa olika foteldars. Samt två enheter med vingbeklädda hoppare.

Det som också lyfte matchen ännu mer var att Anders spelade väldigt kompetent och gjorde det svårt för mig i alla lägen, vilket tvingade fram det allra yttersta hos oss båda. En riktigt hård drabbning mellan Ultramarines och Eldar - precis som det ska vara.

Mission

Eternal war: Objektiv 1 & 6 ger 2 poäng. Objektiv 2-5 ger 1 poäng. Segraren får 6 VP.
Tactical objectives: Spoils of war. 3 kort på hand. Objektivkort kan tas av båda och får ej slängas. Segraren får 9 VP.
Relative killpoints: vinnaren får 3 VP
Secondary objectives (FB, SLT, LB): Vinnaren får 2 VP
Deployment: Vanguard.

Image

Anders går först och deployar sina Eldar noggrannt.

Jag slänger ner kanonrackaren och så är det bra så.

Image

Anders skyddar sina D-kanoner, psychers och warlord väl med en stor ring runt dem.

Image
Visst ser det ut som ett välkomnande hjärta?

Det som gör det extra spännande är att vi har tvåpoängsobjektiven i varsin ände av bordet. Det kommer visa sig att objektiven blir ännu viktigare än vi räknat med men redan nu står det klart för oss båda att det här kommer bli en blodig kamp om vem som lyckas putta bort den andre som herre på täppan och samtidigt hålla fast vid sin egen flagga.

Något som gör det extra tufft är att Eldars warlord trait ger dem dubbla poäng på korten för objektiv inom 12" från warlorden. Helt rätt match att få det med tanke på att korten ger 9 VP och båda kan ta varandras objektivkort. Pjuh!

Runda ett - Mjeh!

Eldar rör sig lite runt slagfältet, rekognoscerar efter fienden och plockar direkt poäng lite här och där på korten för objektiv.

Warp spiders förskansar sig i en ruin halvvägs över brädet.

Image

Ett av korten jag drar är tvåpoängsobjektivet som Eldar står på i sitt hörn. Det innebär att han tar det kortet i slutet av min runda - med dubbla poängen! Måste få bort honom därifrån. Jag satsar hårt. Hittar en lucka i Eldars skyddsring och slänger ner Culexus i en podd där. Kastar scattertärningarna....

Image

...och Culexus podd missar målet, hamnar utanför slagfältet och går in i reserv igen. Känns som ett OK utfall, eftersom det gör att jag kan ta in båda centpoddarna och Culexus i samma runda.

De andra två poddarna med tacticals går ner strategiskt vid två objektiv som mittankare och broms för framryckande eldar.

Image

Några pottskott mot en hotande Eldarstyrka som lurar i bakhåll får de in.

Image

Nästa podd hamnar utanför objektivet men tillräckligt nära för att marines ska göra ett försök tlll att inta ruinen.

Image

Warp spiders håller ställningen och någon av dem dör av meltaskott in genom fönstren.

Thunderfirecannon skjuter loss utan att göra något särskilt.

Eldar rycker mitt kort för objektivet längst in i deras hörn och dubblar upp den poängen tack vare warlord traiten, så drar ifrån.
Så tyvärr inget first blood heller vilken kan bli farligt...

Runda två - Vi skruvar väl upp tempot lite

De bevingade Eldar deepstrikar ner nära mitt bräde och gör tillsammans med warp spiders gemensam sak att döda samtliga tacticals med förödande korseld.

Image

Image
En sista marine står fast efter första vågen men den massiva beskjutningen från flanken tar ner den siste hjälten...

First blood går till Eldar vilket inte är bra alls. Det betyder att jag måste döda hans warlord och hålla min levande för att knipa 2 VP med secondary objectives.

Wraithknighten landar djupt in på mitt bräde, redo att rensa bort allt vad Ultramarines heter från viktiga objektiv.

Image

Även de andra tacticals blir utsatta från konstant bekjutning från samtliga håll och stöper även de i backen.

Image

Nu drar Eldar ifrån rejält med tactical objectives eftersom jag håller bara ett objektiv och Eldar håller resterande fem, så rasslar det in bra med poäng.

Mitt drag!

Jag satsar på att få bort Eldars d-kanoner och deras starka fäste vid det bottre objektivet. Planen är att få in scouterna i landspeeder, flamea & skjuta bort ringen runtom och få in Culexus i luckan som uppstår.

Image

Allt går enligt plan och vi bryter igenom fiendens linjer.

Image

Legion of the damned sluter upp och ger eldunderstöd.

Image

Image

Thunderfirecannon spränger desperat runtomkring sig för att hålla borta hotet från warp spiders och flygeldar som sluter avståndet i rask takt mot förskansningen vid tvåpoängsobjektivet.

Här gör jag ett rejält misstag. Tyvärr får jag inte in Storm raven så jag dedikerar en Centpodd till övre, högra hörnet där tre Vypers skyddar två objektiv ...

Image

Enheten överlever trots Auspex och 15 grav shot som alla träffar! Något skadeskjuten dock.

och den andra med Tigurius till att ta hand om Wraithknighten.

http://i47.photobucket.com/albums/f170/ ... umstsr.jpg

Tigurius och hans trogna Centurioner lyckas bara ta bort 4 av 6 wounds på Wraithknighten. Den står kvar!

Image

Tar något poäng genom harness the warp-kort men hamnar ännu mer efter av att Eldar norpar något objektivkort.

Runda tre - Återgäldning...

Nu börjar svetten rinna och temperaturen runt vårt bord drabbas av lokal uppvärmning med 3,5 grader.

Eldar närmar sig i flanken och en enhet skjuter allt de har mot Culexus.

Image

Han förlorar något wound men klarar sig tack vare sitt inbyggda kamouflage och invulsave.

Eldarkanonerna förstör svävaren och scouterna hoppar ur.

Image

Eldar anfaller Culexus...

http://i47.photobucket.com/albums/f170/ ... ua0ahd.jpg

...som vinner striden och springer ikapp Eldar och förintar hela enheten.

Tigurius och hans Centurioner får det hett om öronen...

Image

Warwalkers kommer in från vänster och tillsammans med övriga enheter skjuter de allt de har mot dem. Och snart är de bara två kvar.

Image

Warp spiders attackerar Thunderfirekanonen men har nog inte räknat med eldkastare och plasma cutters som bränner bort en warp spider.

Image

Techmarinens rustning tar emot attackerna och återgäldar attackerna med tre powefistattacker som alla träffar. Warp spiders faller som käglor och Techmarinen står kvar som segrare. Eller ligger kvar och pustar ut som en halvtom bag-in-box efter helgen kanske är mer korrekt...

För Tigurius ser det värre ut...

Image

De har inte mycket motstånd att erbjuda i närstrid utan blir totalt förintade.

Nu har Eldar säkrat både secondary objectives genom slay the warlord och first blood. Jag kommer aldrig kunna rensa bort alla enheter från min sida så jag kan aldrig ta linebreaker och få bort hans. De har också ett ointagligt försprång på tactical objectives. Det gör det omöjligt i detta läget att vinna matchen. Eldar har garanterat minst 11 VP.

Runda fyra - kämpa för överlevnad!

Vi höjer tempot och ju närmare sluttid vi kommer, desto högre blir tempot.

Tre enheter Eldar slaktar Legion of the damned. Wraithknighten tar bort mina två poddar från objektiven.

Min tur:

Culexus kommer fram till kanonbatteriet med warlorden och psychers tack vare consolidate och movement. Han skjuter bort warlorden i psychic-fasen och dödar en annan psycher med sin granat i skyttefasen.

Image

Någonstans vrålar Chapter master Ågren att det ändå går att sikta på en vinst. Så jag gör mitt bästa för att få bort Eldar från min planhalva.

Mina fotscouter kommer in från höger och understöder Thunderfirekanonen. Tillsammans gör de sitt bästa med att decimera de två bevingade eldarenheterna och de är nu skraltiga rester av sina forna jag.

http://i47.photobucket.com/albums/f170/ ... yivypx.jpg

Min storm raven kommer äntligen in och spränger bort en warwalker.

Image

Mina centurioner skjuter bort de två kvarvarande Vypers från objektivet.

Image

Culexus stormar in i d-kanonerna och totalslaktar dem. Mina scouter skjuter bort nästan alla i en Eldarenhet men misslyckas med chargen och står kvar i det öppna...

Runda fem - de sista skälvande minuterna...

Eldar slaktar mina Scouter.

Image

Min Storm raven släpper ut sin dödliga last av Assault centurioner som chargear in i Wraithknighten, överlever och får slå tillbaka, träffar, woundar tre gånger med sina härliga belägringsborrar...

Image

Men Wraithknighten räddar två av dem, har ett wound kvar och stampar sedan ihjäl hela min enhet.

Eldar har rusat bort med båda sina bevingade enheter och lagt beslag på ett objektiv. Jag måste få bort dem för att inte förlora stort!

Thunderfirecannon spränger en hel enhet...

Image

...scouterna springer framåt och lyckas skjuta bort resten av dem!

Image

Storm raven åker fram och försöker ta ut Wraithknighten och skjuta bort det sista woundet....

Image

...men misslyckas.

Centurionerna lufsar bort mot Eldars hörna och skjuter bort de kvarvarande Eldarenheterna rutom Culexus. Librarianen överger sin enhet och springer bort för att ta ett objektiv.

Image

Culexus springer bort från det viktiga, dyrbara tvåpoängsobjektivet och stormar in i en enhet eldar farligt nära tvåpoängsobjektivet...

Image

...han lyckas med konststycket att vinna över dem, de flyr, han springer ikapp dem, slaktar dem allihop och springer tillbaka till objektivet. Jag kommer stå längst fram vid kravallstaketet tillsammans med tonårsflickorna nästa gång Culexus kommer på turné.

Image
'CULEEEEXUUUUUUUS, WE LOVE YOUUUUUUUU!'

And this is how the world ends!

Image

Jag håller båda tvåpoängsobjektiven och ett enpoängsobjektiv medan Eldar bara håller ett. Så jag vinner Eternal war och tar hem 6 poäng. Jag vinner även relative killpoints med 70% jämfört med 55% och tar ytterligare 3 poäng.
Eldar behöll mycket riktigt försprånget på secondary objectives tack vare first blood (båda tog linebreaker och slay the warlord) och kammar hem 2 poäng.

Så det kommer ner till vem som lyckats bäst med korten.
Eldar har tagit 18 poäng med tacticalkorten och jag landade till slut på.... (trumvirvel) 11!

Så det landar i en seger för Eldar med 9 Victorypoints till mig och 11 till Eldar. En diff på två vilket innebär 9 Battlepoints till mig och 11 till Eldar. Hängde ni med?

Kortversionen då för den som vill slippa migränanfall: Jag förlorade med två poäng.

En mycket välförtjänt seger för Anders. Han spelade mycket bra och drog fördel av de kort och warlordtraits han hade på ett bra sätt. Jag gjorde också några misstag men det var trots det en oerhört spännande match där vi verkligen kämpade stenhårt rätt in i kaklet. Så tack för en riktigt bra match!

Bara hämta andan och ladda för turneringens sista match... Kanske bjuds det på lite Eldar :)

Skriv svar