Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Klus

Re: Eldar

Inlägg av Klus »

Om man är eldarspelare och inte tar Runes of Warding tycker jag personligen att man borde låta någon annan bygga lista åt en i fortsättningen.
Om man nu inte är en sådan person som spelar "fluffigt" eller spelar av andra skäl än att få en bra placering.

Grejen är att någonting är fel när man väljer att inte ta med en sak i sin lista pga att det finns en runa för 15pts till ett lag som man troligtvis kommer möta minst en gång under turneringen.

Om ni eldarspelare nu tycker att runan är rättvist kompad kan ni ju bevisa det genom att aldrig mer använda den, om den nu är rättvist kompad så ska det ju inte vara ett "självklart val".

med zoans som exempel blir det ju chansningen mellan att ha med dem och hoppas att man möter land raider och inte möter eldar, eller skita i dem och hoppas att man inte möter land raidern
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Falkman

Inlägg av Falkman »

HeadWar skrev:13 av 143 listor (9%) på GothCon hade Runes of Warding. Men med tanke på att det bara var 16 Eldar-listor totalt så är det ju uppenbarligen en extremt populär upgrade. (Eller något som ingår i Eldrad.)

I vilket fall tror jag inte att det är något som får folk att låta bli att ta psykers, det är trots allt inte mer än typ 50/50 att man får möta runorna en gång under hela turneringen.
Klart det kan få folk att inte ta psykers. Ännu en gång tar jag Tyranider som exempel, för det är väl dom som drabbas värst av runorna.
Tyranider har tre val vad gäller anti-tank; Hive Guard, Zoanthropes och Tyrannofexes. Hive Guard har svårt att göra nån seriös skada på AV13-14, Zoanthropes är psykers och Tyrannofexes är extremt dyra med kass BS.
Av dessa så kompstraffas även Hive Guard skapligt hårt.
Zoanthropes å andra sidan blir nästan obrukbara när man möter Eldar, så ja, jag tror absolut att det påverkar.
Jag skulle inte vilja ta Zoans som anti-tank om jag har den där 50/50-chansen att möta en Eldar-armé med runor, som tack vare det kör rakt över mej och berövar mej en hygglig chans till placering.
Detta leder istället till att jag spammar lite Hive Guard, och det är tydligen tråkigt och något vi inte ska uppmuntra? Å andra sidan har jag inte så mycket val så länge det finns en så pass bra psykisk defensiv hos en armé, som dessutom inte offrar nåt för att ta den.

Bara det faktum att nästan alla Eldarspelare tar runor borde väl peka på att dom är "för bra"? Dyker samma sak upp hela tiden så är det ju uppenbarligen ett riktigt bra val. Testa att höj kompen på dom, om folk slutar ta dom helt plötsligt isåfall så innebär det att den nya kompen är för hög och man kan sänka tillbaka igen. Men så länge nästan alla använder dom, samtidigt som de inte ger nåt påtaligt straff, så tycker jag att det känns lite fel.
HeadWar skrev:
Falkman skrev:jag tycker psykers generellt är roliga, dom tillför nåt nytt till arméer och har en del coola effekter, och det känns lite trist att Eldar för bara 15 pts och -1 komp kan ta bort detta.
Men det kostar ju faktiskt 90 poäng, inte 15.
Du måste ta en HQ i vilket fall som helst, och de flesta verkar ta Farseers (eller Eldrad), vilket gör runorna till en 15 pts upgrade på en redan given modell.

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

Jag har gått igenom den nuvarande Eldar kompmallen och har gett mina synpunkter på de olika enheterna. Se det som ett förslag.

Eldar starts at 102 KP. Start kompen är för låg, borde vara 105.

HQ
-10 Avatar of Khaine (-15 if army contains Fortune)
Bra

Eldrad Ulthan
-25 Eldrad Ulthan
Bra

-8 Prince Yriel
För mycket, visst han har sitt öga och sitt spjut, men vi snackar en T3 kille som dör när man tittar på han, dessutom så får han ett autowound av spjutet vilket gör honom lite osäker. Ge honom –6.

-5 Asurmen
-5 Jain Zar
-5 Karandras
-5 Maugan Ra
-5 Fuegan
Tycker att alla Phoenix Lord kompar för högt till vad de åstadkommer, de kostar skjortan och det är bara Asurmen som har ivo save. Mer logiskt att de är nollkompade eller att man reviderar de enskilda karaktärerna var för sig.

Farseer
-1 each Farseer
-1 Runes of Warding Precis som ni har diskuterat i en massa poster, -3 tycker jag är lagomt.
-5 Doom
-3 Fortune
-3 Jetbike
Annars så ligger Farseern bra till.

Autarch
+1 each Autarch
-2 Jetbike
-2 Laser Lance
Ser bra ut.

Seer Counsil / Warlock unit
-1 each Infantry Seer Counsil member (-2 if army contains Fortune)
-2 each Jetbike mounted Seer Counsil member (-5 if army contains Fortune)
-3 if unit contains Enhance
-3 if unit contains Embolden
Ingen kommer att spela på en kompad turnering, ligger bra på denna nivå.

Elites
Harlequin Troupe
-3 each unit of Harlequins Grundnivån bör sänkas, de är inte särskilt grymma längre. Nollkompad då alla väljer Shadowseer, som på sätt och vis blir grundminuset. Om folk spelar med dem i Falcon/Wave Serpent så är båtarna ännu mer utsatta av eld.
-5 each Shadowseer
-0,5 each Harlequins Kiss
-2 Power Weapon Känns omotiverat högt, -1 bättre.
-1 if army contains Doom or Fortune Man kanske skulle ha ett minus för respektive magi.

Striking Scorpions
-2 each unit of Striking Scorpions
-2 Scorpions Claw
-3 Infiltrate (if mounted in a Wave Serpent) Bör ej kompa så hårt, -2 räcker.

Fire Dragons
-3 each unit of Fire Dragons
Ärligt, dessa killar gör sin grej eller inte och sen dör de 9 av 10 fall, de är totalt kassa på att göra någonting annat än att skjuta på fordon, ändra till -2.

Howling Banshees
-2 each unit of Howling Banshees
-1 Executioner
-1 if the army contains Doom De blir grymt mycket bättre med Doom i armén, -2.

Troops
Guardians
-1 if army contains an Avatar
-2 Bright Lance
-1 Eldar Missile Launcher / Scatter Laser / Starcannon / Destructor Destructor kan ni ta bort.

Storm Guardians
-1 each unit of Storm Guardians
-1 each Flamer / Fusiongun / Destructor after the first Känns mycket överdrivet att ge minus för specialvapnena till denna grupp. De kompar hårdare än en tactical som får flamer och missile launcher gratis. Ta bort eller skriv ”after the second”.

Guardian Jetbikes
-2 each unit of Guardian Jetbikes
-1 Shuriken Cannon / Desctructor
Känns rätt. Embolden gör enheten mycket bättre då de är få i gruppen.

Rangers
-1 each unit of Rangers
–2 each unit of Pathfinder
Bra

Wraithguards
-5 each unit of Wraithguard taken as a Troop choice
-2 Conceal
Jag skulle vilja se en sänkning av grundminuset samt ett nytt minus om Fortune finns i armén, det ökar deras potential avsevärt. Förslag –3 each unit, -2 Fortune.

Dire Avengers
-2 each unit of Dire Avengers
-1 Power Weapon and Shimmershield
-1 Bladestorm
Helt upp åt skogarna på tok för mycket grundminus, -1 ska det va och inget annat! Kan ge Power weapon ett extra i minus om gruppen har Defend.

Fast Attack
Swooping Hawks
+1 each Swooping Hawk in the first unit
-5 Skyleap (including Baharroth)
Rätt, de är kassa.

Shining Spears
+1 each Shining Spear model in the first unit
Dyra och dåliga, kanske mer plus?

Warp Spiders
-3 each unit of Warp Spiders
-1 Withdraw
AP- killarna bör bara ha –2 i komp.

Vyper Squadron
-1 each Vyper
Bra

Heavy Support
War Walker Squadron
-1 each War Walker squadron
-1 each Bright Lance / Eldar Missile Launcher / Scatter Laser
-0,5 each Starcannon / Shuriken Cannon
Skulle vilja se att grundminuset blev sänkt till noll samt att man ger -1 var om Doom och Guide finns. Då det gör dessa grabbar mycket hetare.

Falcon / Fire Prism
-5 each Falcon / Fire Prism
-6 each Holo-field
Bra

Wraithlord
-5 each Wraithlord
-1 Brightlance
Bra

Support Weapon Battery
-3 each D-Cannon Battery
-1 each Shadow Weaver Battery
Vibrocannon?

Dark Reapers
-2 each unit of Dark Reapers
-1 Crack Shot
Skulle kanske ge minus för Tempest launcher också, kombinerat med Crack shot är den aphård.

Vehicles
Wave Serpents
-5 each Wave Serpent
-1 each Bright Lance / Eldar Missile Launcher / Scatter Laser
-0,5 each Starcannon / Shuriken Cannon
Tycker att grundminuset är hårt, -4 är en mer rimligt start, då det är en transport bara I stort sätt.

Vehicles and Wraithlords
(units of vehicle count as one vehicle, vipers does not count at all, a Wraithlord count as one vehicle)
-1 the 3rd vehicle
-2 each additional vehicle
Börjar lite tidigt tycker jag med fordonsminuset, börja från det fjärde istället.

Take it or leave it. Eldar kompar överlag på de senaste turneringar i bottentrakten och hamnar oftast längre ner i resultatlistorna, känns lite snett enligt mig.

/D

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Grejen är att någonting är fel när man väljer att inte ta med en sak i sin lista pga att det finns en runa för 15pts till ett lag som man troligtvis kommer möta minst en gång under turneringen.
Nej, på en turnering med mindre än åtta omgångar kommer man troligtvis inte att möta den. (1-0.09)^7 = 52%
Klus skrev:med zoans som exempel blir det ju chansningen mellan att ha med dem och hoppas att man möter land raider och inte möter eldar, eller skita i dem och hoppas att man inte möter land raidern
Förvisso bara 17 listor med Land Raiders, men Zoanthropes är ju vansinnigt effektiva mot alla fordon. (Men lustigt nog som sämst (minst bra) mot Wave Serpents, så mot just Eldar spelar det kanske inte så himla stor roll om de har Runes of Warding eller inte...)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Falkman skrev:
HeadWar skrev:Men det kostar ju faktiskt 90 poäng, inte 15.
Du måste ta en HQ i vilket fall som helst, och de flesta verkar ta Farseers (eller Eldrad), vilket gör runorna till en 15 pts upgrade på en redan given modell.
Fast om den inte hade kunnat ta runor så hade det kanske inte varit ett givet val, så det resonemanget är felaktigt.

Falkman

Inlägg av Falkman »

jag är ju iofs inte van att spela med specialkaraktärer, men i valet Avatar/Autarch/Farseer så tycker jag personligen att Farseern är milsvida bättre även utan runor.

Och om det är som du säger, att det är runorna som gör honom så självklar, tycker jag bara att det är ännu mer bevis på att dom är såpass bra att dom borde straffas mer.

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

hmm...varför ligger Doom på endast -5?
Det är väl en psy power om något som borde ligga runt -25

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Väktaren skrev:hmm...varför ligger Doom på endast -5?
Det är väl en psy power om något som borde ligga runt -25
Många andra enheter får extra minus om doom är med i listan.

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

Scorpions får bara minus för Shadowstrike (Infiltrate) om man köper en Serpent till dem antar jag?
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

HeadWar skrev:
Klus skrev:Grejen är att någonting är fel när man väljer att inte ta med en sak i sin lista pga att det finns en runa för 15pts till ett lag som man troligtvis kommer möta minst en gång under turneringen.
Nej, på en turnering med mindre än åtta omgångar kommer man troligtvis inte att möta den. (1-0.09)^7 = 52%
Klus skrev:med zoans som exempel blir det ju chansningen mellan att ha med dem och hoppas att man möter land raider och inte möter eldar, eller skita i dem och hoppas att man inte möter land raidern
Förvisso bara 17 listor med Land Raiders, men Zoanthropes är ju vansinnigt effektiva mot alla fordon. (Men lustigt nog som sämst (minst bra) mot Wave Serpents, så mot just Eldar spelar det kanske inte så himla stor roll om de har Runes of Warding eller inte...)
Tyckte någon i en tidigare post sa att det var 1/3 att möta en eldar lista, men det är sant att det blir en ganska osäker källa.
Och ja, Zoans är bra mot alla fordon, men det är billigare och stabilare att skjuta av12 och lägre med hive guards, om man är säker på att inte möta något av13+ så skippar man zoans.

Vart hittar du listorna förresten, vore grymt tacksam om man fick en länk! :)
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Skriv svar