Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Lontt

Re: Space Wolves

Inlägg av Lontt »

Jag tycker att vi behöver diskutera kompminuset som space wolves terminator listor får det är larvigt dåligt kompade för vad de gör. logan + 5 enheter i pods som tar snälla grejer (inte mer än 3 combi, inga cyclones, inga shields, ingen arjac) kompar runt minus 60. Ok visst logan är en hyggligt bra karaktär men han kostar som han smakar. Problemet ligger tycker jag framförallt i att en 5 manna enhet startar på -8 komp vilket är ganska mycket. För att dra en parallell till deathwing som ni alla kan kolla hur det ser ut så har det mycket snällare kompstraff framförallt om man tar många enheter. Denna typ av bonus skulle man kunna tillskriva space wolf terminator squads som består av bara terminator armor modeller. Det andra problemet som nästan är större är att space wolf terminators måste plikta 3 extra minus bara för att kunna deepstrika. Jag förstår att problemet delvis grundar sig i att wolf guard kompen inte bara berör terminators utan också hur icke terminator squads fungerar men det känns hårt att behöva köra "count as" dark angels för att inte autofaila på grund av dålig komp.

Det jag egentligen vill är att komp mallen anpassas så att folk som vill spela rena eller terminator täta listor kan komma undan utan att kompa riktigt dåligt. Jag antar att det sagts förut i denna tråd men en all out terminator armé är sammanlagt mycket sämre än sina individuella delar.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

för att summera mina tidigare förvirrade poster så var det följande jag ville ha svar på:
WG i GH och BC inga minus för PW ?

och jag skule gärna se ett utkast så snabbt som möjligt så jag vet vad jag ska bygga till lincon. pretty plox :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

cadelin skrev:för att summera mina tidigare förvirrade poster så var det följande jag ville ha svar på:
WG i GH och BC inga minus för PW ?
Känns lite märkligt när SM får -1 för sina, trots att de kostar fem poäng mer och inte har Counter-Attack.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Space wolfs terminators borde vara bättre kompade än marines. En 5-manna squad med TH&SS kostar 315p, samma enhet för marines kostar 200p.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Space wolfs terminators borde vara bättre kompade än marines. En 5-manna squad med TH&SS kostar 315p, samma enhet för marines kostar 200p.
Det är den ju, bara -10. En sådan enhet till SM kompar -11. ;) Dessutom har de Counter-Attack vilket är väsentligt bättre än Combat Tactics för den sortens enhet.

Men framförallt är du ju dum i huvudet om du köper en sådan enhet till SW, styrkan ligger i att de kan blanda fritt bland all smaskig utrustning de har att välja på.

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Jämföra enhet för enhet rakt av är aldrig nån bra ide WG har en massa extra möjlighter (Cyclone!) som inte valiga assault termisar har.
Angående Acads om Pw på Wgs i enheter får jag hålla med -1 är dom lätt värda. (framför allt när andra enheter betalar det)

En kommentar angånde vargmongoenheten så får man väl ta med i beräkningen att det också är en enhet som är snabb utan att behöva transporter vilket gör att dom slipper den kompkostnaden också.

En sista tanke är att om man ser på rankingen så spelar över hälften av top 5 SW som det ser ut nu och jag har en lite misstanke om att det inte skulle vara så om codxen inte vore rätt hård och kompmalllen inte riktigt lyckades balansera ut det. /Ps
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ps saken skrev:En sista tanke är att om man ser på rankingen så spelar över hälften av top 5 SW som det ser ut nu och jag har en lite misstanke om att det inte skulle vara så om codxen inte vore rätt hård och kompmalllen inte riktigt lyckades balansera ut det. /Ps
Anders har iofs "alltid" spelat SW. Jeppa och Jocke gör det inte, vad jag vet. Cadelin spelar väl BA sedan länge, även om de ibland har klätt ut sig till SM.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ps saken skrev:En kommentar angånde vargmongoenheten så får man väl ta med i beräkningen att det också är en enhet som är snabb utan att behöva transporter vilket gör att dom slipper den kompkostnaden också.
Det är ju inte förrän de chargear som de är snabbare än vanligt infanteri.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

dvs de kommer fram 1 runda snabbare än gående.. samma som saker såm åker i bilar..

Mutt

Inlägg av Mutt »

HeadWar skrev:
Ps saken skrev:En sista tanke är att om man ser på rankingen så spelar över hälften av top 5 SW som det ser ut nu och jag har en lite misstanke om att det inte skulle vara så om codxen inte vore rätt hård och kompmalllen inte riktigt lyckades balansera ut det. /Ps
Anders har iofs "alltid" spelat SW. Jeppa och Jocke gör det inte, vad jag vet. Cadelin spelar väl BA sedan länge, även om de ibland har klätt ut sig till SM.
Jag skulle gissa, utan att veta eller känna dem, att top 5 spelar vardera i alla fall 3 olika listor, så att 2,5 av 15 listor är space wolfs vore väl inte helt otänkbart?

Skriv svar