Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Personligen spelar jag med bilar för att ha en chans att hinna färdigt. Jag tycker att footsloggers får alldeles för bra komp.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

HeadWar skrev:Personligen spelar jag med bilar för att ha en chans att hinna färdigt. Jag tycker att footsloggers får alldeles för bra komp.
Får se på LinCon, då man kommer att ha mer tid under slagen.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Mechminuset tycker jag belyser ett annat problem med kompmallen. Kör turneringen med KP-uppdrag är mechat inte alls bra, medan massa gubbar alltid är bra.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

HeadWar skrev:Personligen spelar jag med bilar för att ha en chans att hinna färdigt. Jag tycker att footsloggers får alldeles för bra komp.
Jaha, själv så är jag av den åsikten att en vettig foot armé kompar alldeles för lågt för att kunna kompensera för att man gimpat sig. Men det kanske är olika mellan olika codex, jag har ju inte prövat att göra foot listor med annat än guard.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

IG får ju 11 gubbar per bil, medan SM får 2. Kör man IG utan bilar kan man ju fylla hela Depp zonen med gubbs, det kan väl inte vara dåligt? (lär ju ta ett tag att spela klarrt iof).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Zurken skrev:IG får ju 11 gubbar per bil, medan SM får 2. Kör man IG utan bilar kan man ju fylla hela Depp zonen med gubbs, det kan väl inte vara dåligt? (lär ju ta ett tag att spela klarrt iof).
Jopp det blir en jävla massa gubbs. men köper man infantry plattons för samma poäng som ´man köper en veteran proppad bil så blir det inte så fruktansvärt mycket mer, dessutom så tål man mindre stryk och motståndaren har enklare att slå ut dina meltas (vilka känns som att de är key för att vinna) kollar man på kompen en PCS + 2 Infantry Squads med vettigt gear kostar så kostar de mer än vad melta veteranerna i bilen gör och man tappar både stryktåligheten och mobiliteten.

Exempel: 10 Vets Melta x2 Flamer x1, Chimera -5Komp 150pts.

PCS: Melta x3, Flamer x1 65pts -3komp
Infantry Squad: Grenade Launcher, Autocannon 65pts -2Komp
Infantry Squad: Grenade Launcher, Autocannon 65pts -2Komp

Infantry Platoonen i det här exemplet är ju flörvisso dyrare men att bygga en vettig infantry Platoon för 150pts är svårt.

Man kan ju naturligtvis bygga Stubborn klumpar och hålla på men en infanteri IG armé kan aldrig mäta sig med en mechad, och kompen förändrar inte det faktumet.

Faktum är att när jag började spela mechade IG fick jag bättre komp och en bättre lista.

(Känns för övrigt som att vi har hamnat lite OT)

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Förslag för units med + i komp så föreslår jag följande:

Ett generellt +1 Komp om uniten är X stor (avgörs baserat på unit)

dvs aldrig +/modell då det endast verkar användas för att få in mer övrigt ost i armén. Vilket jag antar inte är syftet med exempelvis rippers eller flashgitz.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Efter DefCon så var det någon som skojade om att då en spelare spelat Noise Marines med framgång borde/kommer de kompas hårdare. På ett annat forum dök en liknande kommentar upp angående Honour Guard efter LinCon. Är det så här det går till?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

egge

Inlägg av egge »

Inte helt, skulle jag tro.

En helt annan sak så tycker jag att det verkar som att det inte ens är en fråga för folk att ta rhinos. Finns det någon chans att de kanske därför är för snällt kompade? Jag vill tänka mig att om ingen ens betänker att inte ta dem så kanske de skall ge mer minus så att folk faktiskt funderar på att använda dem.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

läste fel...
Senast redigerad av 1 speedfreek, redigerad totalt 17 gånger.

Skriv svar