Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
holyalex

Re: Captains Corner

Inlägg av holyalex »

blev riktigt tjusigt med den touchen på gavlarna!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack!

Livet som Arsenalsupporter gifter sig väldigt väl med mitt 40k-intresse. Dels så blir det en resa till London då och då, del så har verkligheten där laget envist spelar som de alltid gjort, typ som om de använder en utdaterad taktikbok när alla andra har utvecklats vidare, förberett mig mentalt väldigt bra för att spela Tyranider!

Just nu är jag iväg på en av dessa sköna Londonresor!

Bild
Idag blev det ett besök på Dark Sphere, vilket jag tror är Londons största hobbybutik. Herrejisses vilket sortiment!

Bild
Jag bad om hjälp att hitta en alternativ modell som kan vara något elakt i min Genestealer Cult och fick den här liraren från Malifaux framplockad till mig.
Jag vet inte exakt vad han ska räknas som, men hans look kommer absolut att passa in i mitt gäng!
Spontant tänker jag att han kan få en pinne fastsurrad på ryggen som sticker upp och har någon form av ikon på sig, så att han blir en standard bearer, men jag har inte bestämt mig ännu.

Imorgon tänkte jag gå förbi en GW-butik och se om de kan berätta lite mer om det här som stod på Warhammer Communityn, "Big News tomorrow at 14:00".

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Grymt med resereportage. Mera, meeeeraaa :)

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:Grymt med resereportage. Mera, meeeeraaa :)
:D Mestadels Off-Topic, men vad tusan, lite variation i tråden kan ju inte skada!

Kaptenen besöker: London

Jag och far min gjorde en fotbollsresa till London i helgen som gick, där jag även försökte hinna med en del hobbybesök!
Konventet "Salute" pågick i London under helgen, men jag ville inte släpa med papps ut dit. Han skulle absolut följt med för min skull, men i träffas så sällan så jag höll hobbyandet till stopp i butiker i centrala London.

Vi har både historia som intresse så vi gick guidad tur i parlamentshuset, aka Westminster Palace, aka huset med Big Ben.

Bild
Remember, remember!
The fifth of November,
The Gunpowder treason and plot;
I know of no reason
Why the Gunpowder treason
Should ever be forgot!

och

FREEEEEEEDOOOOOOM!

är välkända citat från två filmer jag tycker mycket om.

Bild
Att tassa omkring på samma stenar där rättegångarna hölls mot verklighetens Guy Fawkes och William Wallace kändes mäktigt!
Även om det var 1606 och 1305 så är det samma byggnad, Westminster Hall, som stått där sedan 1099.
Roligt att äntligen blivit så gammal att de obligatoriska historiska utflykterna till kyrkor och annat gammalt på semestern nu är höjdpunkter! :mrgreen:

Bild
En annan höjdpunkt var så klart själva syftet med resan, att se Arsenal spöa City på Wembley! :lol:

Bild
Av 85.000 på plats så sprang jag ihop med Bully utanför arenan innan matchen, troligen Arsenals mest kända supporter, lika legendarisk som gamla storspelare!

Att semestra med papps har andra uppsidor, varken han eller jag orkar vara uppe länge på kvällen, men vi går gärna upp tidigt på morgonen.
På söndagen bestämde jag mig för att se London innan staden vaknar, en lång joggingrunda med start 06:30.
Det blev massor av sköna bilder på ett folktomt London, nästan en post-apocalypse känsla ute då!

Bild
Oxford Street kl.06:40

Bild
Parlamentshuset när Big Ben klämtade 07:00

Bild
Millenium Bridge, känd från bla Harry Potter och Halvblodsprinsen

Bild
Det blev besök på GW's butik i centrum också, så tillsammans med besöket på Dark Sphere så fick jag med lite hobbyprylar hem!
Malifauxsnubben ska in i min Genestealer Cult, där tror jag även Lord of Plagues hamnar - sannolikt som en Abberant. De är muskelpaket till missfoster, lite korkade men stora och starka, beväpnade med stora hackor eller hammare.
Annars kanske jag bara målar upp honom för att jag gillar modellen!

Boken om Dante köpte jag för att jag alltid gillat Blood Angels. De var min första armé, är ännu min största armé räknat i poäng och ligger mig alltid varmt om hjärtat! Jag har läst första 100 sidorna ungefär, fluff och bakgrundshistorier är något jag tycker mycket om!
Imorgon är det tillbaka till jobb och vardagsrutiner, vilket också innebär att jag ska måla klart mitt tempel under veckan!

8th edition och allt vad det kan innebära närmar sig, under tiden som det mesta är oklart så lyssnar jag på Bill Murray:

Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nu är huvudtemplet färdigsnickrat!

Exodites är som sagt lite ruffigare och lite simplare än sina fancy kusiner och deras kurviga wraithbone-byggen.
Sten. Trä. Magi. Man tager vad man haver och bär upp det för hand, själv är bästa dräng. Om man inte har en drake eller dinosaurie. Drakar och dinosaurier är alltid bästa dräng.

Min egen inspiration för bygget har jag tagit från gamla asiatiska tempel och från vikingakyrkor. Simpelt men välarbetat.

Bild
Klart!

Bild
Många kaffepinnar blev det!

Bild
Taknock. Tog längre tid än jag trodde att göra! :D

Bild
Drakarna är akvarietillbehör, jag tycker de passar bra in och ger lite exotisk känsla över templet.

Bild
Vi får se vad som händer i 8th, men spontant tänket jag mig att det är en enda stor ruin när det gäller cover, men inte att det är difficult terrain där inne.

Bild
Varde ljus! Just den här vyn är exakt samma som innan.

Bild
Jag har fler färger, men jag tycker den här blå blir bäst.

Bild
Den blå plasten bakom runorna här går i teorin att byta ut, men det blir ett jäkla bös med att tejpa och klippa, den får förbli blå. Kanske blir det något ljus i någon annan färg på de två mindre templen.

Bild
Bästa nattlampan!

Nu tror jag att jag ska måla upp någon figur som omväxling innan jag fortsätter på de andra två templen.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag hade två Gargoyles som var halvmålade, så nu är alla de 5 jag påbörjade klara!
Jag provade en annan teknik på dessa 5, att drybrusha svartsprayade modeller i gråskala upp till vitt och sedan ge den gröna färgen med wash och glaze, teorin var att det skulle gå snabbare än att måla grönt.
Utfall? Meh.
Kanske gick det gröna fortare, men att måla skal, vapen, tänder, klor, ögon, vents, tungor, baser var ju samma sak ändå, och det är där jag lägger min tid. Det gröna blev inte heller så jämnt som jag vill ha det.
Effekten på vingarnas ovansidor gillar jag däremot, där kom tekniken till sin rätt! Det ser nästan lite läderaktigt och organiskt ut.
Nästa gäng Gargoyles målar jag nog som vanligt, men vingarna får drybrush/wash behandlingen.

Bild

Bild

Bild

Nästa grej blir nog ett av de mindre templen på tempelbrädet.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nej, nästa grej blev en Hormagaunt!

Jakten på ett effektivt, men tjusigt, sätt att måla min armé fortsätter. Efter drybrush o wash experimentet på mina Gargoyles så ville jag prova något annat.
Jag fyndade tidigare i år 60 begagnade Hormagaunts för 300kr, tanken var ett terrängprojekt, men annat kom emellan. Alla små släpp om hur 8th ska fungera har gjort mig mera pepp på att spela, så nu vill jag istället bygga ut min armé lite mera!
Så.. jag målade en Hormagaunt! :mrgreen:

De 60 Hormiesarna är från 5 olika 12-pack, alla i olika färgscheman och med väldigt varierande nivå på tid som lagts på att bygga ihop och på att måla.
Jag hittade en mörk liten skönhet som fick bli mitt sällskap för fredagkvällen:

Bild
Brun hud, benvita klor, grönt skal, röda ögon. Ett ganska skönt och jordigt färgschema tycker jag, men den passar ju inte in bland mina gröna hjältar.

Bild
Örontops och T-röd är bra grejer. Jag gnuggade bort en del av färgen och limmade även dit lite grus på basen.

Bild
Jag har växlat lite genom åren, men jag tycker nu det känns bättre att jobba från vitt än från svart på mina ljust gröna Tyranider.

Bild
Svart wash rakt över den vita primern. Den rinner in i vrårna så de inte lyser vita, ger naturliga skuggor och gör detaljerna mer synliga till den vidare målningen.

Bild
Gul glaze över all hud. GW gör inte den längre, men jag köpte butikens sista 8 burkar så jag klarar mig ett tag framöver. :D

Bild
Grön wash över all hud, nu börjar den likna mina övriga!

Bild
Här har jag börjat plocka detaljer. Skal, klor, talons, glipor i huden.

Bild
Wash och highlights på skalen och tungan, plus att fixa tänder och ögon. Huden har fått mer gul glaze för att få fram den lysgröna nyansen jag vill ha.

Bild
Blendade talons, glansig hud, basen fixad. Klar!

Bild
Hormagaunt nr 69 redo för tjänstgöring!

Bild

Bild

Ren njutning att bara sitta några timmar och måla en enda modell! :wub:
Det är målningen som gör att jag håller på med hobbyn, spelandet är bara en rolig bonus!

Nu tror jag däremot att nästa grej blir terräng, jag har två, kanske tre, planer att göra klara innan höstens Rauk'n'Rumble!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Vilket tempo du håller, imponerande! Templet blev grymt.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

GW har väl bara haft en gul glaze, som fortfarande säljs?

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Elevatorlake skrev:Vilket tempo du håller, imponerande! Templet blev grymt.
Tack! :D
Ancalagon skrev:GW har väl bara haft en gul glaze, som fortfarande säljs?
Minsann, ser att du har rätt!
De kanske bytte recept en aning.. Min lokala butik fick nämligen inte sälja de gula med svart lock längre, alla skulle returneras, och kunde då inte heller beställa några nya. Kanske var det någon veckas lucka innan de gick att ta hem igen.

Skriv svar