Gillar ådran på ryggen.
Captains Corner
Re: Captains Corner
En förälder älskar sina barn oavsett vad. Det är ju dina fina pojkar 
Gillar ådran på ryggen.
Gillar ådran på ryggen.
Jag har faktiskt aldrig provat dem, men jag har hört det från flera håll!NilssonHarHund skrev:Ikeas korkplattor är i sanning perfekt basmaterial. Billigt, drygt, lagom tjockt och lätt att skära och limma.
Precis! Och tack!Nurgle skrev:En förälder älskar sina barn oavsett vad. Det är ju dina fina pojkar
Gillar ådran på ryggen.
Så vad har kruxet varit?
1: Plats... så länge vi bodde i lägenhet så gick det inte.
2: Plats... så länge barnens grejer tog upp den tilltänkta ytan så gick det inte.
3: Utrustning... Jag behövde en riktig kapsåg och sågbänk
4: Tid... Något annat hobbyrelaterat kan inte komma i vägen, vilket både egen målning men även Rauk'n'Rumble gjort över åren.
Men nu! Plats har vi i huset, barnen har växt ifrån barnböcker och barnspel, jag har köpt såg & sågbänk och just nu har jag inget jag behöver måla upp!

Den här väggen har jag claimat! Just den här bokhyllan får flytta på sig, merparten av innehållet används inte alls.

Även listerna rök. Kanske inte till min sambos stora glädje.

Den här sågen är jag väldigt nöjd med!

Basen, hyllan blir 226x36 cm.

Efter en himla massa sågande, skruvande och svärande så hade jag byggt... en skohylla!
Reglarna ser raka ut, men när de packas som sillar så märks det direkt om någon av dem är något sne. Böjd är okej, det går att spänna rakt mellan de andra, men skruvad.... tvi vale.

De här fyra nedersta tvärreglarna trodde jag skulle gå på ett kick att sätta dit, men det blev en massa bös och slit för att få dem att ligga helt plant.
Sabla vrida reglar... jag ska vara noggrannare med att kolla dem när jag köper nästa omgång!

Så här ser det ut nu ikväll, onsdag 25e April. Min nuvarande bokhylla har sviktande hyllplan av alla böcker, så jag bygger den här robust!
Min plan är att hela hyllan ska göras av 45x45 reglar, enligt den design som nu går att tyda.
Längre fram så ska hyllan målas med brun lasyr, och förhoppningsvis få inbyggd LED-belysning!
Är ingen finsnickare direkt men har snickrat ihop lite arbetsbänkar och liknande. Egensnickrat F.T.W säger jag bara.
Men det ser ju ut att bli en stabil hylla i alla fall.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Inte jag heller, de flesta av mina snickartimmar har varit på terräng.RUNE skrev:Är ingen finsnickare direkt men har snickrat ihop lite arbetsbänkar och liknande. Egensnickrat F.T.W säger jag bara.![]()
Men det är roligt!
Precis som med figurmålning så är det både resan och slutresultatet som är belöningar värda mödan!
Att vara kreativ och skapa något som sedan kommer att användas är en skön känsla. Om det här blir som jag vill i slutändan så kommer jag att vara väldigt nöjd med mitt verk och den tid jag lagt på det.
Lite mera snickrat i helgen:

WIP: Första hyllplanet

Så här långt känns det bra! Bottenplan blir till mina största böcker, vilket är Imperial Armours, gamla regelböcker och codexar och liknande.
Nästa plan blir till White Dwarfs.
Jag bygger en extra sektion för att bryta mönstret och ge mer liv till möbeln (tack för idén kära sambo), vilket också gör att White Dwarfsen med sina mjuka pärmar kommer att stå stabilare.
Trä är mitt absoluta favoritmaterial att jobba med. Vackert, livligt, luktar gott, lätt att forma, tåligt.. Knastar och annat i trädets mönster som sticker ut gillar jag, de ger karaktär och de vill jag ha synliga överallt där det går.
Tillfälliga käppar i hjulet på bokhyllebygget, väggarna den står mot målas, färg torkar....
Då är det bra läge att få färdigt lite figurer!
Den sista Aberranten, dvs nummer 4 av 4 från Overkill-lådan, är nu också klar!

En liten vridning av armarna, och vips så såg han inte ut exakt som alla de andra Abberanterna med hacka.

Grabbarna Grus!
Målarsaldo 2018: Köpta(3) - Målade(16) = -13
Då är det bra läge att få färdigt lite figurer!
Den sista Aberranten, dvs nummer 4 av 4 från Overkill-lådan, är nu också klar!

En liten vridning av armarna, och vips så såg han inte ut exakt som alla de andra Abberanterna med hacka.

Grabbarna Grus!
Målarsaldo 2018: Köpta(3) - Målade(16) = -13
Gillar grabbarna grus 
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Riktigt snygga fulingar! Och schysst att du poserat om dem så de inte är samma lika.
Måste säga att jag verkligen gillar den mörka fotomiljön du kör med. Kontrasten passar så bra med grim dark och får modellerna i fokus samtidigt som man behåller känslan. Har själv försökt köra lite samma lika faktiskt.
Måste säga att jag verkligen gillar den mörka fotomiljön du kör med. Kontrasten passar så bra med grim dark och får modellerna i fokus samtidigt som man behåller känslan. Har själv försökt köra lite samma lika faktiskt.
Röde skrev:Bästa kulten!
Tack!Leffegnu skrev:Gillar grabbarna grus
Tack! Jag har försökt att i sann White Dwarf stil ta bilder med vit bakgrund, men det har inte blivit bra...Nurgle skrev:Riktigt snygga fulingar! Och schysst att du poserat om dem så de inte är samma lika.
Kulten funkar inte alls mot vit bakgrund då de redan är gråvita, det blir ingen kontrast mellan bakgrund och modell.
Mina ljust gröna Tyranider får lite av samma problem, allt blir för ljust på bilderna, så svart blir bäst för de två färsgcheman jag mest målar med.
Och som du säger, det ger som bonus en skön mörk känsla!

Jag målade med brun lasyr, men det blev för mörkt tyckte jag. Trädets mönster försvann, helheten blev inte vad jag ville.
Ta bort färg från trä?
Slipa..............

All färg behöver inte tas bort, det långt bak på hyllplanen kommer inte att synas när böckerna är på plats, men det här var slitsamt ändå.
Men så är det, jag vill inte fortsätta bygga och måla om jag inte är nöjd med vad jag gör.
För att göra gårdagen komplett så svor jag också över en Gargoyle.
Gröna vingar.
Poppar inte riktigt, eller?
Jag la timmar på att testa andra saker på vingarna. Blendat från lila till rosa som på mina större flygare (men där fuskat med arbrush), olika mönster...
Ingen mönster kändes bra, och att blenda gav jag upp när jag testade på undersidan. Kommer inte åt, och konkava små ytor är skräp att måla på.
Så vad gjorde jag?
Målade vingarna gröna igen. Som de såg ut från början.
Flera timmar i sjön?
Nej, nu vet jag att jag vill ha dem gröna, innan var jag inte säker.
Alltså, uhm, vet inte hur en ska säga det så säger det rakt ut:
Hobby saker lägger vi ner tid o kärlek på, massor med tid o kärlek
Fixa en bokhylla, och sen ta bort färgen och börja om lämpar sig icke i detta forumet
Förtydliga att det är ironiskt menat =)
Jösses vilket jobb ni lägger ner på dina skapelser, stora som små
Hobby saker lägger vi ner tid o kärlek på, massor med tid o kärlek
Fixa en bokhylla, och sen ta bort färgen och börja om lämpar sig icke i detta forumet
Förtydliga att det är ironiskt menat =)
Jösses vilket jobb ni lägger ner på dina skapelser, stora som små
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.