Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Leffegnu skrev:Alltså, uhm, vet inte hur en ska säga det så säger det rakt ut:
Hobby saker lägger vi ner tid o kärlek på, massor med tid o kärlek :)
Fixa en bokhylla, och sen ta bort färgen och börja om lämpar sig icke i detta forumet :roll:
Förtydliga att det är ironiskt menat =)

Jösses vilket jobb ni lägger ner på dina skapelser, stora som små :D
:lol:

Fortfarande så är Karin Boyes ord de bästa för att beskriva min känsla för hobbyn:

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

- I rörelse, Karin Boye

Målet i sig är inte hobbyn för mig - såsom en färdig armé eller en utläst bok - det är resan!
Det som pågår hela tiden, med allt från att skrapa mouldlines eller rulla för en 11 tums charge till att läsa förorden till en ny bok eller drybrusha en bas.
Jag försöker fånga hobbynuet och njuta av stunden, att jag just nu gör något jag verkligen tycker om istället för att se det som något som måste plöjas igenom innan jag kan få det jag vill.

Så även om det var fysiskt jobbigt att slipa bort färg, så var det kul!
Jag menar, jag har aldrig förr platsbyggt en bokhylla som aldrig kommer att kunna lämna den plats den byggs på.
Än mindre byggt en hylla specifikt för mina hobbyböcker.
Jag har roligt!
När jag håller på att snickra hyllan, just då finns det ingenting annat jag hellre skulle vilja göra eller några måsten som borde bli gjorda.
Det är en skön känsla!

Från livsfilosofi och långa tankeutlägg till verkliga resultat:

Bild
Tredje planet på plats!
Min tanke är, nerifrån räknat:
Plan 1: Imperial Armour, Codexar, Regelböcker
Plan 2: White Dwarfs
Plan 3: Hours Heresy-serien
Plan 4: Övrigt Black Library och annat Sci-Fi & Fantasy
Plan 5: Övrigt Black Library och annat Sci-Fi & Fantasy

Jobb på dagen imorgon och hela familjen bortbjudna på middag på kvällen, men det kanske hinner sågas lite ändå... :mrgreen:

Jag har även fixat till skalen och vingarna på 2 av de 5 Gargoylesen som jag målat upp sedan innan.
Lite suddig bild och dålig ljussättning, tar bättre bilder när alla är klara.

Bild
Flap Flap Flap

33Palm

Inlägg av 33Palm »

Snygga, men jag tycker du borde testa med lite andra färger på vingarna.... ;)

Nära, skämt å sido så tycker jag det blev prima med grönt. Snyggt och bryter av bra!
Upliftingprimer.wordpress.com

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

33Palm skrev:Snygga, men jag tycker du borde testa med lite andra färger på vingarna.... ;)

Nära, skämt å sido så tycker jag det blev prima med grönt. Snyggt och bryter av bra!
:lol:
Men faktiskt... version 7 klar nu ikväll.
Grönt med lila/rosa feathering på kanterna. (Fjädring på vingar, genialt, sa Bull)
Nu fick jag in lite kontrast och liv i luckan, med något som jag kan göra på både ovansidan och undersidan på alla vingar 12 Gargoyles.
48 vingsidor. :mrgreen:

Det här kör jag på!

Bild

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Ska de där vingmonstren bo på överst på bokhyllan lr? :)

Snygga indeed :>
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Ooh Kaptenens Tyranider 3.0 :) Majse!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Snygga! Känner att den rosa kanten på vingarna blir bra. Jämför man med bilden på modellerna utan randen så är det stor skillnad. Mycket mer liv eller vad man ska säga.

Skrapa färg från möbler ja.. Jag har haft ett osunt förhållande till varmluftspistoler och bättre begagnade möbler. Då jag i yngre ålder mest ärvde mina möbler (skrivbord och bokhyllor) var det lite upp till mig att piffa till dem. Det är väl vad man bäst kan beskriva som ett terapiarbete. Men det lär dig onekligen tålamod. Men efter mycket pysslande så blev ju möblerna snyggare än när man fick dem. Men det är väl kanske också det som utmärker en bra hobbyist, viljan att vilja ha sina modeller/möbler som man tänkt de. Att orka ta processen ett varv till. Att skrapa rent och börja om igen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nurgle skrev:Ooh Kaptenens Tyranider 3.0 :) Majse!
:D Rosa kanter och bums har de evolvat till 3.0! :D

RUNE skrev:Snygga! Känner att den rosa kanten på vingarna blir bra. Jämför man med bilden på modellerna utan randen så är det stor skillnad. Mycket mer liv eller vad man ska säga.
Tack! Jo något händer. Jag tror att det lila/rosa ger dubbel effekt på modellen som helhet: Dels en kontrast som gör att alla färger poppar bättre, dels så ger randen definition till vingarnas kanter - något som gör dem behagligare att titta på.
Ögat fångar nu in både modellens färger och konturer bättre!

RUNE skrev:Skrapa färg från möbler ja.. Jag har haft ett osunt förhållande till varmluftspistoler och bättre begagnade möbler. Då jag i yngre ålder mest ärvde mina möbler (skrivbord och bokhyllor) var det lite upp till mig att piffa till dem. Det är väl vad man bäst kan beskriva som ett terapiarbete. Men det lär dig onekligen tålamod. Men efter mycket pysslande så blev ju möblerna snyggare än när man fick dem. Men det är väl kanske också det som utmärker en bra hobbyist, viljan att vilja ha sina modeller/möbler som man tänkt de. Att orka ta processen ett varv till. Att skrapa rent och börja om igen.
Precis! Det är samma sak som att strippa färgen på några modeller man målat, för att det inte känns riktigt som det ska göra!

Parallellt med min bokhylla så bygger vi en hylla till min sambos prylar i hennes She-cave. Hon målade sin vit, vilket blev så bra att jag också ville göra min hylla vit.

Bild
3 plan byggda, 2 av dem målade.
Det syns inte framifrån, vilket är hela syftet, men på den främre och näst bakersta regeln på varje plan har jag sågat av det nedre bakre hörnet längst med hela längden utöver ändarna. En diagonal sågning ungefär från mitten till mitten mellan undersida och baksida.
Lägst dessa skåror ska jag fästa LED-lister sen när hyllan är färdigbyggd och färdigmålad.
Står böckerna en liten bit in i hyllan så blir det då belysta pärmryggar, och upplyst bakom, det kan bli riktigt bra tror jag!

Jag hoppas att HH-serien inte bjuder på några stora böcker längre fram, för jag har använt min hårdpärmversion av Flight of the Eisenstein som riktlinje på höjden på HH-hyllan. :geek:

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag skulle måla lite mera Gargoylevingar ikväll.. inget målarsug alls.
Medicinen mot det är för mig att ta fina bilder på modeller jag har målat, det väcker i princip alltid lusten att måla mera!
Nu är klockan för mycket för ikväll, men målarsuget kom tillbaka!

Hive Fleet Hebenon, litet gruppfoto

Bild

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Mycket jobb och lite hobby på sista tiden, men nu har jag äntligen snickrat klart min bokhylla till mina hobbyböcker! :mrgreen:
Snickrat, målat och fått dit belysning - imorgon blir det inflyttningsfest för böckerna!
Det kommer vara ganska glest i hyllan just nu, men det är ju meningen, det ska finnas plats för nuvarande och extra plats så att samlingen kan växa!

Jag har lärt mig mycket genom bygget, mest har jag lärt mig om trä.
Min världsbild förändrades totalt.. 45x45 på ByggMax är ett grovt c:a mått!!
När jag räknar med 8st 45mm kloss an mot varandra och då 36cm totalt, men de är 43mm... well det blir glipor.
Inte heller är det 4st 90 graders hörn och en perfekt kvadrat.. det lutar och det lever!
Jag skulle gissa att saker som temperatur och luftfuktighet också bidrar till att ge skevare reglar, jag skulle behöva en rejäl planhyvel för att få exakta mått men det är inte precis ett enkelt hobbyverktyg jag bara kan köpa på mig.
Sen lyckades jag briljant nog använda en masterpinne som skulle vara 36cm som riktlinje för en massa tvärreglar, men jag gjorde just den för kort :lol:
Dessa 35 cm'are fick sitta som avdelare i mitten av hyllan, det kommer inte synas att de är för korta när böckerna kommer dit.

Bild

Bild

Bild

Jag har precis städat klart och tagit dessa bilder, just nu känner jag mig supernöjd med mitt bygge! :wub:
Det behövs ännu lite småfix, väggen hyllan står mot är ett hemmabygge av husets förr-förra ägare, och hela väggen lutar något bakåt sett från hyllan.
Den står kloss an nertill men glipan växer och växer, det ska jag gömma med en list.
Sladdpaketet med 6 sladdar i ett grenuttag tror jag att jag bara gömmer bakom några böcker eller någon prydnad, det behöver inte göras krångligare än så.

Andra projekt just nu är att göra om en Ikea Kallax-hylla till ett vitrinskåp och att bygga tyranidterräng med Creep på marken, likt Zergs klägg som breder ut sig i StarCraft. :D

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ser bra ut de det där. Blev ju riktigt bra.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar