Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
RUNE

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Jag tycker det ser mycket lovande ut med spelplanen. :) Ska bli intressant att se den färdiga produkten.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Knaperstekt skrev:Sorry för Hijack

Stefan Johnsson kanske ställer ut på AIM i Göteborg i helgen. Han gjorde det förra året i alla fall.
Bara ett tips fall någon vill se hans alster live.
Även sv40k's egna Ismeno ställde ut där i fjol.

End hijack

On topic.. man kanske ska kolla in instagram dårå. Har ju följt GW Armypainters på FB länge.
Klart du får kapa för sådan info!
Borde klassas som samhällsnyttig information! :D
RUNE skrev:Jag tycker det ser mycket lovande ut med spelplanen. :) Ska bli intressant att se den färdiga produkten.
Tack!

Målartiden går åt till terrängtanks, så mitt fotograferande blir av gamla alster.
Här en Mawloc, som jag gjort av en Forge World Dread Maw.

Basen blev en kulle för att få upp honom till samma huvudhöjd som en riktig Mawloc-modell, för de tillfällen som den spelas.
Kullen använde jag också för att ge en känsla av rörelse, med marines som flyger och far från den gigantiska mullvadshögen de råkade stå på.
Själva modellen har jag nästan inte gjort något alls med, bara lagt på två extra käkar med tillhörande känselspröt, norpade från Mawloc-kittet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

WarCry2

Inlägg av WarCry2 »

Rigtigt snyggt.
käns dynamisk.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Den där är så sjukt snygg... :wub:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Så grymt snygg modell, bas och modellering. Ett riktigt minidiorama. Tycker färgvalet med space marines också passar väldigt väl med både modellen och din armé i övrigt. Det är sånt här som verkligen inspirerar till att försöka höja sig själv ett snäpp, när man ser hur allt kommer till liv.
Just baser är något av en favorit i min värld. Det tar en modell från snygg till en del av ett levande universum, där historien fortsätter utanför basen. Som ett tvärsnitt från en annan värld.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

WarCry2 skrev:Rigtigt snyggt.
käns dynamisk.
Serpent skrev:Den där är så sjukt snygg... :wub:
Tack! :)
Nurgle skrev:Så grymt snygg modell, bas och modellering. Ett riktigt minidiorama. Tycker färgvalet med space marines också passar väldigt väl med både modellen och din armé i övrigt. Det är sånt här som verkligen inspirerar till att försöka höja sig själv ett snäpp, när man ser hur allt kommer till liv.
Just baser är något av en favorit i min värld. Det tar en modell från snygg till en del av ett levande universum, där historien fortsätter utanför basen. Som ett tvärsnitt från en annan värld.
Tack!
Nu blev det djupt... men jag håller med. En rejält genomarbetad bas gör enormt mycket för modellen! Som en ram på en tavla, men ännu mera.

Spelplan färdig!
Jag ska fixa några planer till innan November, men de andra är klara och ska mest repareras och justeras på detaljnivå.

Bild
En bunker, 8 tanks, 15 döda Hormagaunts och 6 levande Hormagaunts, med det så är det färdigmålat!

Bild

Bild

Bild

Specialregler, uppdrag och fluff klart det med, nu ska det bara speltestas innan planen kan stämplas som färdig!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

En del av Rauk n Rumbles framgångssaga måste ändå vara dessa bräden. Jag menar, jag hade dykt upp bara för att få lira på ett bräde som fått mer kärlek än vad de flesta förstfödda barn får.
(Sedan är ölen och de trevliga människorna bara en bonus men ändå.)
Solitt jobb rakt igenom och ett fantastiskt resultat. :wub:
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Tack Rune!

Jo det är ju vår tanke.. inte att vara störst eller att bli större, utan att för varje år bli bättre och att vara den bästa spelhelgen för fluffspelare.
Rauk'n'Rumble är inte som andra turneringar, det är inte ens en turnering. :D

Varning - Wall of text!

Rauk'n'Rumble - vad är det för något?

Vår spelhelg - Rauk'n'Rumble - började som alla andra spelhelger börjar: man är ett gäng hobbynördar som snickrar ihop lite egen terräng och bokar in sig i en källarlokal och spelar en heldag.
Det växte till en tvådagarshelg, sen klurade vi på nästa steg..
- Vore det inte skitcoolt att kunna ha en hel helg på hotell och spela där? Äta, sova, spela - allt på samma hotell?

Det spricker såklart på budgeten när man bara är ett kompisgäng, men visionen kvartstod under åren som gick och vi pratade ofta om den.
Till slut bestämde vi oss för att försöka få till det!
RnR I 2015 var på Visbys billigaste hotell/vandrarhem.
Det skulle bli helt för dyrt per person om vi körde som vanligt, men med 2-manna lag så fick vi in dubbla antalet spelare på samma yta.
Bygga 10 bord och vaska fram 40 deltagare?
7 nya spelplaner, 10 underbräden, ordna en spelhelg med 40 deltagare - där vi inte längre kände alla och många kom från fastlandet?
Vi försökte, och klarade det! Det var kompisars kompisar till största delen, men vi lyckades!
Från några kompisar till 40 spelare.. inget lätt steg!

Första året gick inte ihop, vi låg ute med en hel del pengar själva.
Rom byggdes inte på en dag, så vi satsade på att köra vidare.
RnR II 2016 blev på samma sätt, men med lite bättre koll på hur det skulle gå till.
Vi fick hyra ett angränsande rum på vandrarhemmet så att vi kunde få in 4 bräden till, vilket behövdes för att få in mer pengar.
14 spelplaner, 56 deltagare. Plötsligt så hade vi vuxit till något stort och folk pratade om oss, innan vi ens börjat sälja biljetterna!
RnR II blev svettigt och jobbigt för öronen, vi hade vuxit ur lokalerna.

Ekonomin var inte strålande, vi arrangörer låg ännu ute med egna pengar, nu var det Do or Die - eller snarare Go Big or Go Home!
Vi valde att gå All In och växa ytterligare. Vi förhandlade fram ett avtal med självaste Scandic, i uslaste lågsäsongen mitt i November.
Större lokal, riktigt hotell, bättre på alla sätt och vis. Priset gick såklart upp, men vi trodde på det ändå!
RnR III 2017 var en nervös historia. Platserna fylldes långsamt, det är inte lätt att sälja in något som ingen provat tidigare, även om vi själva var stensäkra på att allt hade uppgraderats och att de lag som kom skulle ha en riktigt bra spelhelg.
Efter att ha jagat deltagare så fyllde vi även RnR III, nu med hela 64 spelare på 16 bräden!

Vi kan nu i efterhand inte sammanfatta RnR III-helgen som något annat är en succé!
Deltagarna hade roligt, det var nöjda och glada miner överallt, Scandic var nöjda, vår ekonomi gick ihop, och vi hade äntligen nått dit vi ville:
En spelhelg på ett riktigt hotell, med mat från hotellköket, riktiga hotellrum, fina bräden, fina arméer, bra stämning..
Plötsligt började det trilla in önskemål!
- Gör ett på sommaren också!
- Gör ett för Age of Sigmar!
- Gör det större, fler vill vara med!

Hold your horses.. :lol:
Det är ett rejält projekt som det är, och grundtanken kvarstår: Vårt kompisgäng vill ha en spelhelg på bästa möjliga vis.
Vi väljer ut ett gäng kompisar som vi vill ha med, och lottar sedan ut resten av platserna till andra intresserade för att bli fulltaliga.
Vi vill inte ha det kompetetivt, vi vill ha udda och unika bräden, vi vill ha en myspys helg där vi slappnar av med att rulla tärning.
Spela, äta, spela, äta, spela, umgås. Inga back-to-back matcher, inga toktidiga morgnar eller helt för sena nätter.
Fokus på att ha roligt tillsammans, på målning, på sportsman, på flummiga extrapriser och sidotävlingar.

RnR IV 2018 fick in anmälningar från över 50 lag på mindre än en timme.
Över 100 spelare som ville komma och lira med oss!!
Helt otroligt....
Nu är det 7 veckor kvar till RnR IV och vi gnor på med förberedelserna. Alla som provat att arrangera en spelhelg vet att det är mycket mera jobb än vad det ser ut att vara, men det känns bra.
Samtidigt som det känns bra, så får man nypa sig i armen då och då.
För några år sedan la vi några tjugor vardera för att få ha en kvarterslokal över helgen.
Nu har vi ett event med 32 lag som vardera betalar 3500kr för att vara med, så eventet har en budget med 112.000 i intäkt.
Scandic tar merparten av detta, i övrigt försöker vi göra det så billigt som möjligt för våra deltagare.
Dels med respekt för att de även måste resa till Gotland, dels med grundtanken i syfte: Vi gör inte detta för att tjäna pengar, vi gör det för att vi vill ha en rolig spelhelg!

De senaste veckorna har jag byggt om gamla spelplaner, skrivit nya uppdrag och terrängblad, provspelat och skrivit om otydligheter och obalans.
Allt för att få roliga och jämna matcher utan missförstånd på RnR!

Här är en av årets ombyggda nyheter: Lu'meluu Cave

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är en hel del kvar att jobba med, men jag tror vi lyckas sy ihop det i år också!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

En kväll i veckan har vi målarkväll hemma hos en i vårt hobbygäng.
19-22, måla och tjöta.
Jag var först väldigt tveksam, i tron att det skulle bli mest snack och för lite målat, men nu har vi kört på sedan förra vintern och det är en av veckans höjdpunkter!
Tre fasta målartimmar, utan att vara hemma, det blir saker målade!

Hemma jobbar jag med terräng och annat inför Rauk'n'Rumble, men på målarkvällarna är det bara för min egen skull.
De senaste veckorna så har jag målat en Tyranid Warrior, som jag tagit mig an på annat sätt än vad jag brukar göra:

1: Jag har målat för att måla, inte för att spela honom, så bas och beväpning löd enbart udner Rule of Cool.
2: Jag testade att spraya modellen svart och sedan vit i olika vinklar uppifrån för att få en så kallad zenital highlight, vilken jag sedan förstärkte genom målningen.
3: Jag experimenterade med Agrellan Earth. Dels på skalen, som jag testat förut på gaunts, men nu även på Bone Sworden. I fluffet så gnistrar de av psykisk energi, men är av ben, så det var vad jag ville få fram.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag är väldigt nöjd, men allt jag ville testa och lära mig mer av och hur helheten blev till slut!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Riktigt snyggt blev det. Och svärdet såg riktigt grymt ut!

Skriv svar